differential amplifier

via deze weg hoop ik mijn dochter te helpen. misschien dat 1 van jullie mij daarmee kan helpen. Ze heeft een vraag van school (elektronica) maar ikzelf heb daar totaal geen bal verstand van, en zei snapt het dus ook niet helemaal. Ik zal de opgave erbij doen. Antwoorden taan eronder. Probleem begint al bij antwoord b. Geen idee hoe ze daaraan moet komen. Zou fijn zijn als iemand haar daarbij een beetje op weg kan helpen.

groeten Stegie,
namens mijn dochter alvast dank

Antwoord a heb je dus opgelost.
Mijn tegenvraag: Wat is de stroom door Re?
Svp posten.
Als je die weet wordt het berekenen van de stroom door R2 een stuk gemakkelijker.

Volgens het antwoord 0 omdat het symetrisch is, link en rechts van Re.
Zie de antwoorden die gegeven zijn onderaan de foto.
Volgens haar, en mijn beperkte kennis, aan beide zijden van Re 10,7 V.
geen stroom dan door Re

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik kan niet laten het gefotografeerde document in vraag te stellen - en daarmee ook eigenlijk wel een beetje de leerkracht die hiermee voor de dag komt.

* er wordt gevraagd om Vc1 te berekenen, maar ik zie nergens wat Vc1 dan wel zou kunnen zijn.

* antwoord b wordt gegeven als 6,39 mA, maar ik kom eerder aan dikke 9 mA? Afhankelijk van het type transistor, waarover ook al niks wordt gezegd. Een Ge-transistor (toegegeven, dat is een zeldzaamheid vandaag, maar toch) heeft een lagere BE-spanning dan zijn Si-broertje.

En al is het dan een beetje off-topic en niet bijster sympatiek van me, ik kan niet laten de vraag te stellen of men zijn kroost wel een dienst bewijst door ze bij het handje te pakken om hier in hun naam een vraag te posten. Wie dit soort vragen voorgeschoteld krijgt moet toch ergens op middelbaar zitten, dan moet men toch kunnen zelf een account aanmaken en een vraag posten? Wat hulp kan natuurlijk wel, maar ze moeten het toch echt zelf kunnen, of anders het leren. In deze 21ste eeuw zijn dat basisvaardigheden. Enne, sommigen hier kunnen heel geduldig zijn met beginners.

Bovenal vind ik dat dochterlief initiatief hoort te betonen: wat heeft ze al wel gevonden? En hoe is ze daartoe gekomen? Bv. waar komt die 10,7 V vandaan, voor de emitterspanning?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 29 januari 2020 18:54:27 schreef big_fat_mama:
Ik kan niet laten het gefotografeerde document in vraag te stellen - en daarmee ook eigenlijk wel een beetje de leerkracht die hiermee voor de dag komt.

* er wordt gevraagd om Vc1 te berekenen, maar ik zie nergens wat Vc1 dan wel zou kunnen zijn.

* antwoord b wordt gegeven als 6,39V, maar ik kom eerder aan dikke 9 mA? Afhankelijk van het type transistor, waarover ook al niks wordt gezegd. Een Ge-transistor (toegegeven, dat is een zeldzaamheid vandaag, maar toch) heeft een lagere BE-spanning dan zijn Si-broertje.

En al is het dan een beetje off-topic en niet bijster sympatiek van me, ik kan niet laten de vraag te stellen of men zijn kroost wel een dienst bewijst door ze bij het handje te pakken om hier in hun naam een vraag te posten. Wie dit soort vragen voorgeschoteld krijgt moet toch ergens op middelbaar zitten, dan moet men toch kunnen zelf een account aanmaken en een vraag posten? Wat hulp kan natuurlijk wel, maar ze moeten het toch echt zelf kunnen, of anders het leren. In deze 21ste eeuw zijn dat basisvaardigheden. Enne, sommigen hier kunnen heel geduldig zijn met beginners.

Bovenal vind ik dat dochterlief initiatief hoort te betonen: wat heeft ze al wel gevonden? En hoe is ze daartoe gekomen?

* Punt over de leraar had mijn dochter dus ook.

* Be is gegeven. 0,7V (staat in de opgave)

* En ja ik wil mijn kroost graag helpen daar waar het haar niet lukt. En aangezien ik al een account heb was dit de makkelijkste weg, dacht ik.
Ik heb haar deze reactie laten lezen. Zij heeft nu zelf een account aangemaakt zodat ze evt kan laten zien wat het probleem is.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mooi zo, op de goede weg dan. En die 0,7 V is inderdaad gegeven, daar had ik overheen gekeken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

dit zijn mijn berekeningen tot nu toe.
in de bijlagen staan de vragen. deze vraag gaat over vraag 6.

a: het circuit is symetrisch en daardoor is de stroom over re 0 A

B: snappen we niet

ik heb bij vraag c verder gewerkt met het antwoord van vraag b
c: Ic=beta/(1+beta)*Ic=10/11*0,00639=0,00580A
Vc1=500*0,00580A=2,90V

D: de spanning over re is Ve1-Ve2
Ve1= 30/(30+50)*20+0,7=12,7V
Ve2=10/20*20+0,7=10,7V
Vre=12,7-10,7=2V
Ire=2/400=5mA

E: VR2=20-12,7=7,3V
IR2=7,3/1000=7,3mA

F: IR4=Ie=7,3-5=2,3mA
VC1=0,0023*500=1,15V

@big_fat_mama,
mijn docent is een leraar die matig les geeft en zelfs zijn eigen fouten pas in de les verbeterd. ook is zijn lesstof en uitleg minimaal dus wij als leerlingen in zijn klas moeten roeien met de riemen die we hebben en dat is nog niet eens een basis. mijn vader kwam met het idee om het op dit forum te zetten want ik had van deze website nog nooit gehoord. daarbij sloten we een deal: als hij een antwoord kreeg moest ik een account aanmaken en tadaa, daar ben ik.

Op 29 januari 2020 18:54:27 schreef big_fat_mama:
* er wordt gevraagd om Vc1 te berekenen, maar ik zie nergens wat Vc1 dan wel zou kunnen zijn.

Hier heb je een punt. Vc1 'zal wel de spanning over R4' zijn.

Afhankelijk van het type transistor, waarover ook al niks wordt gezegd. Een Ge-transistor (toegegeven, dat is een zeldzaamheid vandaag, maar toch) heeft een lagere BE-spanning dan zijn Si-broertje.

Alles is gegeven van beide transistoren. De β is 10 en Vbe is 0,7V. Voor het tweede deel van de opgave is de β oneindig.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@fstegeman1: welgekomen alhier! En bedankt voor het uitvoerige antwoord, daarmee kunnen we vooruit. Alleen zal het voor mij niet meer vanavond zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Vce is de collector spanning. met de kennis van een transistor is bekend dat dit de kant is zonder het pijtje

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb even die pdf bekeken die je meegaf, dat lijkt mij heel erg stevige kost. In welk jaar van welke studierichting zit je?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@fstegema1,
Wat ziet het knooppunt van R6 en R9 als het naar de basis van transistor Q1 kijkt? Een deel van het antwoord zal ik geven. Het heeft iets te maken met de Vbe-spanning en weerstand R2 en β. Gelukkig hoef je geen rekening te houden met Re, want daar loopt geen stroom door.

Op 29 januari 2020 19:42:45 schreef big_fat_mama:
Ik heb even die pdf bekeken die je meegaf, dat lijkt mij heel erg stevige kost. In welk jaar van welke studierichting zit je?

ik ben 2e jaars HBO studente op de opleiding elektrotechniek in de richting EIE

het antwoord is gevonden! als we het circuit omzetten naar een thevenin equivalent is er een standaard formule voor gegeven in hambley hoofdstuk 12(een klasgenoot stuurde een foto). de formule word dan (10,7-20)/(1000+(5000/(1+beta)))= 6,39 mA

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ik ben 2e jaars HBO studente op de opleiding elektrotechniek in de richting EIE

Dat is dus een technische hogeschool? Dan lijkt het niveau van de opdrachten me wel gepast, ook al zijn ze niet simpel. Maar op hogeschool mocht je al beter geleerd hebben met hoofdletters om te gaan.

als we het circuit omzetten naar een thevenin equivalent

Ik weet niet die mevrouw of meneer Thevenin is, of wat hij/zij te vertellen heeft...

Maar na nauwkeuriger lezing zie ik dat er inderdaad een beta van 10 gegeven is, compleet onrealistisch vandaag de dag maar een opgave is nu eenmaal een opgave. Bij een zo lage beta gaat er nogal wat basisstroom vloeien en die trekt het resultaat aardig scheef. Gebruikelijk is in dit soort schakeling om uit te gaan van een beta van minstens 100, waarmee de basisstroom verwaarloosbaar wordt, en zo had ik ook geredeneerd. Dat werd nog versterkt door het vetgedrukte "all beta are infinity" maar dat sloeg eigenlijk alleen op de b-versie van de vraag, allicht om het nog een beetje doenbaar te houden als de zaak niet meer symmetrisch is.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 29 januari 2020 20:28:04 (43%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het is mooi dat je het antwoord gevonden hebt.
Het gaat voor mij wel erg rap en snel. Ik snap het antwoord niet en heb een paar vraagjes. Hier komen ze. Hoe kom jij aan de waarde '10,7'? Waar komt de magische waarde '5000' vandaan?

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 29 januari 2020 20:29:49 (100%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hehe, de jongedame kan niet klagen over gebrek aan belangstelling :)

De 5000 vroeg ik me ook al af, maar de 10,7 lijkt me wel duidelijk: basisspanning = 10,0, bepaald door de 1/1 spanningsdeler vanaf de voedingsspanning; te vermeerderen met de BE-spanning van 0,7 V.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 29 januari 2020 20:30:20 schreef big_fat_mama:
Hehe, de jongedame kan niet klagen over gebrek aan belangstelling :)

De 5000 vroeg ik me ook al af, maar de 10,7 lijkt me wel duidelijk: basisspanning = 10,0, bepaald door de 1/1 spanningsdeler vanaf de voedingsspanning; te vermeerderen met de BE-spanning van 0,7 V.

Dat had die juffrouw aan mij moeten vertellen. Zij moet het leren. Ik of jij hoeft het niet te weten, dus bewaar die 'magische' 5000 maar voor de juffrouw.

Aan formules heb je weinig als je de onderliggende techniek niet begrijpt. Ik zou beginnen met het tekenen van een vervangschema met de thevenin kennis die je hebt , daarna alle gegevens invullen en dan substitueren.
Voor mij was het ook al bijna 40 jaar geleden dat ik dit gedaan heb maar als je de theorie erachter kent weet de oplossing altijd te vinden. Formules vergeet je snel.

fatbeard

Honourable Member

Een waar woord, "rust roest" enzomeer...
Tijdens mijn opleiding mochten we bij alle tentamens altijd alle naslagwerken erbij hebben, de natuurkunde docent zei altijd precies hetzelfde:

Aan formules heb je weinig als je de onderliggende techniek niet begrijpt.

zijn opgaven waren daar ook naar:
"In een rechthoekige ruimte met afmetingen l×b×h (b«l en h«l) heerst loodrecht op het vlak l×b een homogeen magnetisch veld B. In het midden van en loodrecht op het vlak h×b wordt een massa m met lading q en snelheid v afgeschoten.
Bereken het punt van uittreden."

Ik vermoed trouwens dat die 5000 een typo is en 500 moet zijn, de waarde van R4...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 29 januari 2020 20:42:22 schreef ohm pi:
[...]Dat had die juffrouw aan mij moeten vertellen. Zij moet het leren. Ik of jij hoeft het niet te weten, dus bewaar die 'magische' 5000 maar voor de juffrouw.

De 5000 ohm is de ingangs impedantie van de transistor. Dit is dus 10k//10k=5k ohm

Dat is het goede antwoord. Toen ik de opgave voor het eerst zag wist ik nauwelijks hoe ik het moest oplossen. Nu weet ik het weer. Er is weer wat roest verwijderd.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hm, ik mis nog een en ander.
Wat komt impedantie hier bij doen? Impedantie gaat toch maar over wisselstroom, over dynamisch gedrag? Terwijl we hier een volstrekt statische toestand hebben, DC-only.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Klopt toch!
We hebben hier een wisselspanning van 0 Hz en er zijn geen spoelen of condensatoren in deze schakeling opgenomen. Eigenlijk is het ook niet de ingangsimpedantie van de transistor, want dan denk ik aan de impedantie of weerstand van de BE-overgang. Deze is in deze opgave nul ohm.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 30 januari 2020 15:24:52 (40%)