Beste allemaal,
Ik ben bezig voor mijn neefje een pomp in te bouwen in een busje voor gedemineraliseerd water.
Hij is glazenwasser en gebruikt een lange carbonsteel om ramen (die te hoog zijn voor een ladder) te wassen.
Het systeem werkt op zich maar de waterstraal is veel te hard. Hij gebruikt een 100 psi (max 7A) membraanpomp van Shureflow. Nu zijn er regelaars te koop die de spanning naar de motor afknijpen. Ongeveer €150,-. Voor mijn zoon heb ik destijds een soortgelijke regelaar gekocht (was maar €35,- maar daar kan ik niet meer aankomen helaas). Deze regelaar heeft een eenvoudige 4k7 potmeter. Je sluit de accuspanning aan, de potmeter en als output de spanning naar de motor.
In de stand waarbij de motor net wil aanslaan meet ik 3V en 0,59A. Als je de potmeter verder opendraait loopt de spanning en stroom op en uiteraard de waterdruk. Bij 5V --> 1,5A Bij 7,44V --> 3,2A Bij 8,8V --> 4,5A Bij 9,6V --> 5,26A Bij 10,6V --> 6,4A en Bij 11,5V --> 7 A. Bij de laatste stand grijpt de druksensor in van de motor en stopt. Een tikkeltje terugdraaien en de motor loopt weer.
Mijn vraag: Kan ik tussen de accu en de motor een soortgelijke potmeter en/of regelbare weerstand zetten zodat de motor toch regelbaar is. De spanning over deze weerstand varieert dan van 9V (dan heeft de motor ongeveer 3V en slaat net aan) tot 0,5V (motor slaat bij ongeveer 11,5V af). Kan ook regelbaar zijn tussen 0 en 12V.
Als de motor net aanslaat dan staat er een spanning van 3V over. Over de weerstand moet dan de resterende 12V - 3V = 9V staan. Er loopt dan een stroom van 0,59A. De weerstand moet dan zijn: 9/0,59=15,25 ohm. Het vermogen moet dan 9x0,59=5,31 Watt.
Als de motor volop draait dan is de spanning ongeveer 11,5V, er loopt dan een stroom van 7A. Over de weerstand moet dan een spanning staan van 12V-11,5V=0,5V. De weerstand moet dan zijn: 0,5/7=0,0714 ohm. Het vermogen is dan 0,5x7=3,5 Watt.
Een regelbare weerstand tussen de 0,07 en 15,25 ohm zou het dan moeten doen. Vermogen iets meer dan 5 Watt.
Is zoiets te maken denken jullie?
Gr,
John

[Bericht gewijzigd door PowerLeds op (18%)]

Volgens mij kan je een controller kopen bij glazenwasserswinkel (voor iets meer dan de helft van de 150 euro die je noemt). Precies voor de motor die je neefje heeft. (Die heb ik dan gemaakt).

Die grap met de regelbare weerstand gaat niet werken. De max belasting op de weerstand treed op als ongeveer de helft van de nominale stroom loopt bij ongeveer de helft van de maximale spanning.

3.5A * 6V = ruim 20W. En dan een regelbare weerstand... Tja een eeuw geleden deden ze dat soort grappen. Tegenwoordig kan je dat soort regelbare weerstanden niet meer zo kopen.

Uitgang 'afknijpen'?
Pomp vindt 't niet erg, en gaat nog minder stroom gebruiken ook...

Als je het echt heel bot wilt doen zou je ook nog manueel, met een draaischakelaar, een aantal flinke vermogensweerstanden in kunnen schakelen. Is simpel en betrouwbaar. Heb hier nog een hoop 7.1 ohm/56W weerstanden liggen die ik voor zoiets zou gebruiken, mocht ik zelf de electronicakennis- en ervaring niet hebben om het op de moderne manier te doen, met PWM (pulsbreedtemodulatie).

In plaats van weerstanden zou je ook 12V-autolampjes in serie met de pomp kunnen zetten. Kwestie van experimenteren hoeveel en hoe zware lampen je nodig hebt. Beetje beunhaas-methode, maar simpel te maken en effectief.

Een NE555 en een flinke N-channel FET is alles wat er nodig is op electronicagebied om een PWM-regelaar te maken.

Overigens, *ik* kan voor 150 euro zo'n regelaar niet zelf maken en netjes in een kastje bouwen als gereed eindproduct. Er gaan stiekemweg toch wel wat uren in zitten als je het goed wilt doen. Met zekering en labels. Is voor mij een no-brainer om het gewoon kant-en-klaar te kopen. Desnoods op Ali-expres, 'if you're feeling lucky'....

Hier nog een stem voor PWM. Er staat een voorbeeld tussen onze schakelingen, https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling… ; en op het www staan er nog veel meer. Let wel dat schema van ons is ietwat gedateerd, bv. de BUZ11 is niet meer echt actueel. Er zijn volop geschikte vervangers.
Kant-en-klaar kopen kan natuurlijk inderdaad ook, het is maar wat je wilt.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (35%)]

Dank voor jullie reacties!

Tja, was inderdaad wel heel eenvoudig gedacht.......
De oplossing met een printje (PWM) lijkt me best een leuk projectje.....
Misschien de moeite waard.

Wat was het alternatief voor die BUZ11........?
Ik kan de schakeling even op een experimenteerprint maken en testen.

Overigens kan ik bij die glazenwasserswinkel geen controller vinden van rond de €75 euro.....
Meestal zie ik dergelijke motor controllers voor 140 a 150 euro.

Gr,
John

[Bericht gewijzigd door PowerLeds op (20%)]