3 fase 220 japanse motor vervangen

Beste,
Van mijn oude cnc machine, Takisawa, is de koelpomp overleden. Machine is japans dus met Trafo.
Nou kon ik niet snel een andere pomp krijgen met 3x220v, dus hoopte ik een 220/380 pomp te kunnen scoren bij VDH. Echter was dit een 3 draad motor 400V. Nu dacht ik slim te zijn door hem om te ruilen voor een 1 fase 220V type.
Echter met het openhalen zie ik toch 6 draden...
2 rood (aansluitingen)
2 zwart (waren doorverbonden)
2 wit (hierop zit de condensator)

Maarrrr kan ik dan nu wel die condensator ertussen uit halen en de 6draaden aansluiten op de U V W 220V aansluiting van mijn machine???

pamwikkeling

Special Member

Om hierop te kunnen antwoorden hadden we graag een foto van de aansluitdraden gehad, samen met een foto van het kenplaatje.

Mogelijks is het een 3 fazige motor 230/400V die in driehoek staat en met een condensator op 1 x 230V geschakeld werd.

Meer info geeft uitsluitsel.

Sine

Moderator

Sommige van die "enkelfasige" kleine motortjes zijn inderdaad stiekem vaker toch drie fasen.

Maar inderdaad, een foto van het klemmenbord en plaatje is in dit geval wel handig.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je zult de motor verder open moeten maken. De gekleurde draden zitten bij de wikkelingen ergens mee doorverbinden.
Alleen door te onderzoeken hoe dat zit kom je er achter of je motor 2 dan wel 3 wikkelingen heeft.
Als het 3 wikkelingen zijn, en ze zijn gelijk (kontroleer met een ohmmeter) kun je verder.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor de reacties,

Ik meet:
21.6 ohm
21.6 ohm
15.8 ohm

Zat geen klemmen bord op maar zoals ik had beschreven. Ik had nog een klemmen bord van mijn oude motor liggen.

Op type plaatje staat:
Phase: 1
Pole: 2
230V
1.5A
1/4HP

Nieuwe pomp en gespoten dus verder uitelkaar halen lijkt mij nu niet handig ivm garantie.

Is het niet handiger om een 3 fase pomp te nemen en buiten de jap-trafo om aan te sluiten ?

Nee helaas niet, alles wordt geregeld door de CNC... Maar goed 2x 110V is ook 220, alleen zit daar een fase verschuiving in... weet niet of dat werkt op een 1 fase 230V motor...

GJ_

Moderator

Ik zie het probleem van een 230/400V motor niet. Vrijwel alle motoren tot 4kW die hier verkocht worden zijn 230/400V.

Lambiek

Special Member

Op 1 februari 2020 10:01:34 schreef taki:
Nee helaas niet, alles wordt geregeld door de CNC...

Waarom zou dat niet kunnen?

Je CNC besturing heeft een uitgang voor je koelpomp, als je daar een relais achter zet die je pomp aanstuurt ben je er toch. Dan maakt het niet uit of je pomp 110, 230, 400VAC is. Of 12, 24, 48VDC is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Staat er geen schema in het deksel.
Als dat een 230 volt motor is, heb je alleen de rode draden om aan te sluiten .

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 1 februari 2020 10:40:19 schreef Hunebedbouwer:
Staat er geen schema in het deksel.
Als dat een 230 volt motor is, heb je alleen de rode draden om aan te sluiten .

Wow... niet gekeken... zie bijlage

oke even wat beter gemeten en duidelijker hier beschrijven.

Draden zijn:
Rood (nr1)
zwart (nr2)
wit (nr3)
Rood (nr4)
Zwart (nr5)
Wit (nr6)

Meetwaardes:
1-2 6 ohm
1-3 6 ohm
1-6 15.8 ohm
2-3 0.6 ohm
2-6 21.6 ohm
3-6 21.6 ohm
4-5 6 ohm

[Bericht gewijzigd door taki op zaterdag 1 februari 2020 10:56:32 (33%)

Sine

Moderator

Dat is duidelijk een enkelfasige motor.

Gewoon aansluiten zoals bedoeld.

pamwikkeling

Special Member

Zoals Sine al aangaf is het een echte monofasige motor die wellicht omschakelbaar is tussen 1 fazig 110V en 1 fazig 220V.

Het omschakelen gebeurt door de motorwikkeling in parallel (110V) of in serie (220V) te schakelen.

Het stuk van de motorwikkeling dat serie of parallel geschakeld wordt zit tussen aansluitingen 4 en 5.

Het andere stuk van de motorwikkeling zit tussen 1 en 2,
hieraan is langs een zijde wellicht een bimetaal beveiliger voorzien (tussen klemmen 2 en 3)
Aan de andere zijde is de startwikkeling vast verbonden, dit kan omdat een pomp meestal slechts in één richting moet draaien.
Dus tussen klemmen 6 en 1 zit de startwikkeling.