LiIon-pack laden in de auto

Ik heb een pack van 3 stuks 18650, met een Chinees BMS-printje erbij. Dat wil ik in de auto gaan gebruiken om een raspberry te voeden, mitsgaders zijn schermpje; het is vooral dat schermpje, een 7", dat nogal wat stroom trekt, daarom dat ik drie batterijen wil gebruiken. Ze staan in serie, dat heet dus een 3S1P dacht ik? De bedoeling is dat de Raspi blijft draaien ook bij een stop voor tanken of voor een maaltijd, er moet dus minstens een uur autonoom kunnen gedraaid worden.

Om ze te laden uit de boordspanning wilde ik een simpele stroombron toepassen: een BD240 PNP, emitterweerstand naar de plus, van de basis een groene LED naar de plus en een weerstand naar massa. En het batterijpack tussen de collector en de massa.

Dat werkt op zich wel, ik heb nu de emitterweerstand op 15 ohm, en dat geeft zoals berekend een dikke 80 mA laadstroom. Niet veel, maar als het allemaal goed bevonden is kan ik eenvoudig de emitterweerstand verkleinen en daarmee de laadstroom vergroten.

Een fenomeen vind ik vreemd en verontrustend: als er geen battery pack is aangesloten, dan brandt ook de LED niet. Kennelijk gaat dan al de stroom die de serieweerstand toelaat (ik heb er nu een 1K inzitten, voor dikke 10 mA) door de basis van de BD240, liever dan door de LED te vloeien.

Hoe erg is dat? Mij lijkt 10mA nogal veel om door de basis van een tor te jagen, zelfs als is het een powertor. In een datasheet van het www vond ik weliswaar 0,6 Amp als max. basisstroom, maar ik betrouw noch datasheets van het www noch halfgeleiders uit China blindelings; ik ben liever al te voorzichtig.

Wat zou ik er evt. aan kunnen doen? Darlington ipv simpele transistor, misschien?

Andere opmerkingen over deze manier van laden?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Je hebt het nu over een stroombron, maar wat doe je om de spanning te monitoren?

Vooral met lithium accu's, waarom wil je het zo oplossen?
Dedicated li-ion laadIC's voor zulke toepassingen zijn bij de vleet verkrijgbaar.

Monitoring: voorlopig nog niets, later komt er een a/d converter waarmee de Raspi de batterijspanning kan opvolgen, het laden stoppen of starten, en desgevallend zichzelf uitschakelen.

Waarom? Het leek me simpel en voordehandliggend, en ik had er alles voor in huis.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Je hebt voor Li-Ion inderdaad een CV/CC voeding nodig (liefst ook nog een die bij volle batterij helemaal afschakelt)
Dat de led niet brandt zonder batterij is logisch: zonder belasting wordt de basisspanning nooit hoog genoeg om de led aan te laten gaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

je scherm mag toch wel uit als je gaat eten?

GMT+1

De basis-collectorspanning is iets van 0.7 en dat is minder dan de spanning die over een led valt. Verder zou ik me geen zorgen over die BD240 maken. Het werkt, het kan volgens de datasheet.. Dat is dan met de redelijk aanname dat er geen kritisch systeem achter hangt.

Eigenlijk hoor je een Li-Ion gebalanceerd te laten met uitschakeling op spanning, die dingen kunnen nogal hard ploffen. Een echte lader of een ander accutype lijkt me toch een beter idee. Ja er zit een BMS bij, maar is dat goed genoeg?

Een alternatief is een chinees Li-Ion ladertje, wel even checken of 'ie goed is.

Tot slot: je kunt ook een stroombron maken met een LM317, maar dat voldoet dan ook niet aan de eisen voor een Li-Ion lader.

//edit
Spuit 11
Ik bedoel zo'n Li-On lader. Is niet door mij getest en er is misschien een goedkopere versie.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op 2 februari 2020 14:17:25 (17%)]

3S li-ion is volgeladen 12,6V, dat is quasi hetzelfde als de auto boordspanning.

persoonlijk zou ik een DC/DC converter maken die bv 12,3V levert en dat met een serieweerstand (heel klein) op het accupack.
worst case zijn de cellen leeg en staat er 9V op het pack.
met een serieweerstand van 2,5ohm kan er dan maximaal 2A vloeien tussen max boordspanning en je lege accu.
bij normaal gebruik en je accu op 12,3V, dan zou er bij 14V boordspanning max 0,68A kunnen vloeien door die weerstand.
met een DC/DC van 12V naar 5V voor je raspberry (en scherm???) krijg je dan al meer dan 1A. misschien toch een iets kleinere weerstand om het verbruik van de load ook mee te rekenen.
misschien een extra serieweerstand die je overbrugged als de RPi gestart is, zodat je bij gebruik bv 1ohm hebt, en als de rpi af staat met 2,5ohm tussen accu en je auto.

of je neemt een DC/DC converter met stroomregeling.
https://iolines2u.com/webshaper/pcm/gallery/lg/9e7006152e0f3df7289e0c24f969e9ca1456320199-lg.jpg
hoe ga je de cellen balanceren? ik zou de cellen ook nooit opladen tot 4,2V maar ergens rond 4,0-4,1V houden, en dan werken balancers niet

ik zou de raspberry via tijd laten draaien op de accu's, maar het scherm uitschakelen als je contact af staat. bespaart je al een hoop energie zo.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken