Bereken van weerstanden bij TR als Schakelaar

Kan iemand mij helpen met het bereken van de weerstanden ? HFE = 100 Voeding is 12V
Rode LED in bijlage de schakeling

Iview opent bestand niet.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 2 februari 2020 17:02:11 (81%)

Arco

Special Member

Ik denk dat de meesten (zoal ik) nog nooit van een .HEIC bestand hebben gehoord. Graag een wat meer gebruikelijk file type...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 februari 2020 17:04:07 schreef Arco:
Ik denk dat de meesten (zoal ik) nog nooit van een .HEIC bestand hebben gehoord. Graag een wat meer gebruikelijk file type...

Het is een High Efficiency File Format en mijn Iview heeft de plugin aan boord, maar helaas.
Ik denk dat een simpel schemaatje ook wel in JPG kan ofzo.
Schoolvraagje? Hoe moeilijk kun je een vraag stellen. De vraag zelf blinkt ook al niet uit in duidelijkheid.....
Ik zal gokken:
een basisweerstand van 10K Ohm voor een ingansspanning van 5 to 50 volt. Een weerstand in serie met een LED op de collector. Voor vijf volt voeding is 220 Ohm goed genoeg.

Thevel

Golden Member

Even geconverteerd.
De transistor is goed getekend maar de C en de E staan verkeerd om.

paint opent hem gewoon
foto's app opent hem gewoon

verder gewoon een led op 12V
alles tussen 500-2000Ω werkt wel afhankelijk hoe fel je hem wil

Thevel

Golden Member

En de basisweerstand mag 1kΩ tot 100kΩ zijn, werkt altijd.

Op 2 februari 2020 17:14:14 schreef DK:
paint opent hem gewoon
foto's app opent hem gewoon

verder gewoon een led op 12V
alles tussen 500-2000Ω werkt wel afhankelijk hoe fel je hem wil

Moet paint weten, gebruikt iemand dat dan nog?

Thevel

Golden Member

Paint? wat was dat ook al weer... :)

Ik zou graag weten hoedat je Rb en RC berekent zodat je zeker de LED niet stuk gaat

Arco

Special Member

Paint is (als je er aan gewend bent) heerlijk en snel voor eenvoudige bewerkingen...
De Windows 10 versie hebben ze helaas verziekt: de cursor gaat veeeel te snel en de repeat van toetsen ook.
(binnen een seconde vlieg je van de ene kant van het scherm naar de andere kant... :( )

De maximaal toegestane stroom door de led staat in de datasheet van die led.
De basisstroom hangt van de transistor's Hfe af. Moet minimaal (stroom door led / Hfe) zijn. (liefts een stuk(je) daarboven.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 februari 2020 17:23:37 schreef LaurensDS:
Ik zou graag weten hoedat je Rb en RC berekent zodat je zeker de LED niet stuk gaat

Ik ga het niet voorrekenen, maar beschouw de transistor als kortsluiting, dan heb je een led in serie met een weerstand op 12 volt. Als je weet hoeveel mA je wil laten lopen door de LED, dan trek je de brandspanning van de LED van 12 volt af. Voor de rest van de spanning reken je de weerstand met de formule uit R=E/I
De basisweerstand kun je berekenen door de ledstroom te delen door de DC versterkingsfactor. Je neemt de stroom dan wat groter, zodat je zeker weet dat de transistor in verzadiging gaat.
De berekening ligt naast mijn computer, dus als je wil spieken........
Normaal is het gewoon natte vinger werk en wordt er niet lang gerekend door deze en gene.

Anoniem

RC.
Welke spanning komt er over de weerstand?
Welke stroom mag door de led?
.
Rb
Welke spanning komt er over de weerstand?
Welke basisstroom heb je nodig?
.
Edit:
Het is al opgelost zie ik ;)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 2 februari 2020 17:36:45 (11%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 februari 2020 17:23:37 schreef LaurensDS:
Ik zou graag weten hoedat je Rb en RC berekent zodat je zeker de LED niet stuk gaat

Botte bijl:

Rc = Vsupply / I (led)

Voor een voeding als 12V is dat wel aardig en veilig.

Voor lagere voedingsspanningen moet je de spanningsval over de led gaan meerekenen:

Rc = (Vsupply-Vf(led) ) / I (led)

Let op dat je I(led) lager mag kiezen dan de Imax(led) die in het datasheet van je led staat. De weerstand wordt dan groter. De uitgerekende waarde is formeel een minimale waarde, als je moet afronden: lieveromhoog afronden.

De basis weerstand komt minder nauw. Vaak werkt het binnen een factor 10 prima.

Voor Rb geldt dezelfde regel:
Rb = Vsupply / Ib
maar Ib is de basisstroom en die moet je even uitrekenen:
Ib = I(led) / Hfe

waarbij je de laagst mogelijke waarde van Hfe neemt in het datasheet. (dus als ze 200-400 zeggen, dan neem je 200).

Anderzijds, voor "general purpose" transistoren neem ik gewoon aan: Hfe = 100. Dat geeft een redelijk veilig getal.

In de praktijk kan een 10x lagere waarde ook nog. Als je alles precies uitrekent, dan krijg je een max Rb waarde, die je naar beneden mag afronden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 februari 2020 17:17:57 schreef buzzy:
Moet paint weten, gebruikt iemand dat dan nog?

Ik gebruik dat nog regelmatig, om simpele schema's zoals dit te tekenen. Vind ik zelf duidelijker dan een foto van een stuk papier.

Voor een transistor als schakelaar is de Hfe ondergeschikt. Je kijkt dan in de datasheet wel of de transistor geschikt qua stroom en spanning en zoekt dan op bij welke stroom in de basis de transistor in verzadiging gaat en wat de max basisstroom is. Stel je transistor gaat bij 1mA basisstroom in verzadiging en de Ib max is 10mA dan kan je ergens tussen de 3 en 5mA que basisstroom gaan instellen.

Voordeel van de verzadiging is dat de transistor maximaal open staat en daarmee Uce minimaal is en daarmee de transistor minimaal opwarmt.

Nadeel is dat een transistor in verzadiging wat trager is geworden dan dezelfde transistor net niet in verzadiging dus als schakelsnelheid belangrijk is kan dat een probleem geven

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.