footprints in KiCad

Beste mensen,
Ik ben al geruime tijd bezig met het leren werken met KiCad. Omdat ik aan het rommelen ben geweest met mijn PC zijn de foot prints niet meer beschikbaar. Even ophalen bij GitHub zou je zeggen, want daar staan ze. Maar hoe krijg ik ze op de goede plek zodat ik ze weer in het programma kan gebruiken. Ik heb al enkele malen het hele programma verwijdert en opnieuw geïnstalleerd maar dat biedt ook geen oplossing. Ook heb ik het boek "CiKad Like a Pro" aangeschaft maar daar kan ik het ook niet in vinden. Help me a.u.b.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Google stuk?

Dit 'where are kicad libraries installed' geeft voldoende resultaten.

https://hackaday.com/2017/05/18/kicad-best-practises-library-managemen…

Het is niet altijd duidelijk, ik ben ook een halve dag bezig geweest om wat zelfgemaakte footprints terug te vinden. Uiteindelijk wel weer gevonden.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Nee Hans, mijn google is niet stuk, maar mijn engels is niet al te goed. Ik begrijp niet altijd wat er precies staat,vandaar.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
Lucky Luke

Golden Member

Lukt het wel alvast ze te downloaden (kan ook als .zip, geen git nodig)?

Dan is het een kwestie van uitpakken (lukt dat)? en op de goede plek neerzetten.

De goede plek is op een Mac of Linux-systeem te vinden en in te stellen via "voorkeuren / configure paths". Onder Windows vermoedelijk ook.

Ze zijn ook per project in te stellen met de library manager.

Welke versie van KiCad heb je? (Er is redelijk recent het een-en-ander bijgekomen / opgepoetst / stukken mooier geworden).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op wat voor systeem draait KiCad bij jou, Mac of Linux?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

tja de foorprints staan bij mij in een afgeschermde directory waar alleen de beheerder rechten heeft.

Hier staan ze in linux:
usr/share/kicad/library
usr/share/kicad/modules

In windows weet ik het even niet.

In kicad moet je wel dat pad toevoegen met de library manager. Hoe je dat moet doen verschilt per versie nummer. Wil jij je library's aanpassen dan moet je de rechten waarschijnlijk aanpassen naar de gebruiker of je moet als root inloggen.

Verplaatsen/kopiëren naar je /home directory kan ook.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ik gebruik momenteel 5.15 en windows 10

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

De footprints staan in C:\program files\kicad\share\kicad\modules en bij het pad er naar toe staat C:\Program Files\KiCad\share\kicad\modules
maar als ik in de footprint maneger kijk dan verwijst het naar E:\dowloads|footprints.....enz, dat is toch raar. Ik heb mijn PC ook al opnieuw opgestart.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
bprosman

Golden Member

Als je Kicad opnieuw installeert worden ook alle footprints opnieuw (op de standaard plaats) geinstalleerd.
Als je Kicad opent, onder "Preferences" zie je de paden, misschien staan die verkeerd.

Zo staan ze bij mij :

In de footprint manager onder "Manage libraries" staat ook alles goed ?
Desnoods voeg je ze daar allemaal handmatig toe :

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 5 februari 2020 22:07:46 (23%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@bprosman, dank je wel voor je reactie. Ik ga er morgen weer mee aan de slag.
Edit: Het probleem is opgelost. Hoe precies dat weet ik niet. Onze zoon heeft het gefixst.
Douwe

[Bericht gewijzigd door douwebakker op donderdag 6 februari 2020 19:49:57 (35%)

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.