Beste mensen ik zit met een vraag over deze versterker, hij werd gebracht met de klacht dat je een tik hoorde als je hem aan zette , de versterker gecontroleerd niets kunnen vinden maar toen ik de luidsprekers doormeten las ik ongeveer 0,8 ohm en de andere 0,9 ohm. Een andere luidspreker van 8 ohm aangesloten en de versterker speelde weer. Nu is mijn vraag kan een set luidsprekers zomaar van 8 naar o,8 ohm gaan. P.s de luidsprekerkasten heb ik niet geopend. Dit was in een repair centrum.
Groeten Bert.

Heb je de luidsprekers gemeten terwijl ze losgekoppeld waren van de versterker? (anders meet je de versterker mee)

En aan de terminals in de luidspreker of aan de kabels? (klein adertje kan kortsluiting maken, kabelschoenen kunnen kortsluiting maken (wel eens meegemaakt))

Een luidspreker *zou* (bijna) nul ohm kunnen worden als bv. de spreekspoel-isolatie stuk is geraakt (warmte of aanlopen) en de wikkelingen onderling contact maken. Maar het komt volgens mij veel vaker voor dat een spreekspoel een onderbreking krijgt en je dus een oneindige weerstand meet.

Ik zit ook nog even te denken of je de spoel van het scheidingsfilter aan het meten bent, maar dan zou een condensator doorgeslagen (kortsluiting) moeten zijn. Ben ik nooit tegen gekomen, maar dat zegt niet alles.
https://pe2bz.philpem.me.uk/Misc/-%20Audio/-%20Speakers/-%20SpeakerDesign%20$$$/Sd-002-DesignPassiveCrossovers/SecondOrder/spk12db1.gif

Sowieso is 0,8 ohm moeilijk te meten: grote kans dat je dat ook meet wanneer je de twee meetsnoeren kortsluit. In dat geval moet je dus 0,8ohm van al je meetwaardes aftrekken omdat de meter niet precies nul weergeeft (meetsnoeren tegen elkaar zou minder dan 0,04ohm moeten zijn, uitgaande van 1mm^2 meetsnoeren van één meter elk).

De gelijkstroom weerstand is niet hetzelfde als de luidspreker impedantie. Met een gewone universeelmeter, meet je alleen de gelijkstroom weerstand. Afhankelijk van de bouw van de luidspreker, meerweg bijvoorbeeld, kan de gelijkstroom weerstand variëren van een paar ohm tot een ohm of zes bij een enkelvoudige luidspreker. 0,8 Ohm is wel erg laag. Er kan sluiting in de aansluitdraden of pluggen zitten. of de spreekspoelen zijn verbrand. De lage waarde meet je waarschijnlijk ook als je de twee meetpennen tegen elkaar houdt.

Inderdaad waarschijnlijk een gevalletje opgeblazen speakers.

Inderdaad als ik mijn meetpennen tegen mekaar houdt in het 200 ohm meetbereik dan meet ik 0.4-0.5 ohm alleen was het raar toen ik de testopstelling zag in ons gebouw toen sprak de beveiliging van de Yamaha RX-10 versterker aan,die luidspreker die aangesloten was daar mat ik ook 0.9 ohm
Toen de luidspreker van 8 ohm aangesloten en spelen als een trein. Meneer blij naar zijn huis. Een week later melde dat hij bij zijn thuis de versterker het niet deed.En daar was het zoals ik in mijn topic beschreef. Raar dat je dan 3 boxen meet met 0.8 ohm dat ben ik nog nooit tegen gekomen.
bedankt voor de antwoorden.
groetjes Bert.

Op 7 februari 2020 09:51:17 schreef Bert6502_2:
Inderdaad als ik mijn meetpennen tegen mekaar houdt in het 200 ohm meetbereik dan meet ik 0.4-0.5 ohm alleen was het raar toen ik de testopstelling zag in ons gebouw toen sprak de beveiliging van de Yamaha RX-10 versterker aan,die luidspreker die aangesloten was daar mat ik ook 0.9 ohm
Toen de luidspreker van 8 ohm aangesloten en spelen als een trein. Meneer blij naar zijn huis. Een week later melde dat hij bij zijn thuis de versterker het niet deed.En daar was het zoals ik in mijn topic beschreef. Raar dat je dan 3 boxen meet met 0.8 ohm dat ben ik nog nooit tegen gekomen.
bedankt voor de antwoorden.
groetjes Bert.

Als de spreekspoel van de lagetonen speaker gruwelijk overbelast is geweest (bijvoorbeeld een DC stroom erdoor, maar dan is de versterker ook stuk.) dan kan de hele boel aan elkaar bakken en heel laagohmig worden.

Zo'n lage DC spreekspoelweerstand van 0,8Ω meet je alleen bij een zeer groot vermogen speaker bijv 1000 watt+.

Ook kan C1 in de beide schema's een Identiteitscrisis hebben opgelopen, en een volgeleider zijn geworden.

Als die in sluiting is, meet je in het geval High Frequency direkt door de dikke spoel heen.
In het geval Low Frequency is dat dan ook het geval, en telt de weerstand van de spreekspoel nouwelijks meer mee.

Neovo.