Aarding bedienkast 24Vdc

Hallo,

Ik moet een bedienkast ontwerpen voor een machine (bestemming: wereldmarkt). Deze bedienkast is van gegoten aluminium en bevat 24Vdc componenten. Ik ben van mening dat een PE aansluiting op de kast overbodig is (het is ook niet eenvoudig te doen doordat het gegoten aluminium is).

Iemand die een idee heeft wat de machinerichtlijn zegt? Naar mijn beleving staat er niks in vermeld omtrent deze materie.

Het AREI zegt niks, die mogen maar tot op de 24Vdc voeding keuren, dus een PE lijkt me dan zeker al niet noodzakelijk.

Wat UL508 zegt weet ik niet...

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zal een verschil maken dat de 230V aansluiting in de kast komt of er buiten. Als de kast in zijn geheel achter een kl II voeding komt zie ik niet in waarom er zou moeten geaard worden.

Laten jullie de kast op maat gieten of is het een standaard product? Indien ze op maat gegoten wordt, kan je toch een plaats voorzien om een aarding aan te brengen met een plaatschroef?

Wat zegt de machinerichtlijn?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Komt inderdaad in zijn geheel achter een klII voeding, er is geen enkele relatie met een andere spanning dan 24Vdc op, in of naast de kast.

In de machine richtlijn lijk ik niks specifiek terug te vinden...

De gegoten kast is een standaard product dat we aankopen.

[Bericht gewijzigd door jdjere op vrijdag 7 februari 2020 13:49:38 (13%)

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

NEN -EN 61439 is waarschijnlijk van toepassing.
Die geeft aan dat de kast dan niet geaard moet zijn.
Of men er in de hele wereld zo overdenkt weet ik niet.
Voor Europa (EEG) is de regel van toepassing.

Uiteraard voor gewone ruimten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
High met Henk

Special Member

Heb je een PE??
Dan zou ik hem ook aansluiten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Wereldmarkt ? Als je hem in tokkiewokkie verkoopt moet hij voldoen aan de normen van dat land.
Makkerlijkste is dan in de handleiding/installatie document dat de kast aangesloten en gebruikt dient te worden aan de geldende normen van het betreffende land. Wat de monteur er daar dan mee doet is niet jou probleem.

Op 7 februari 2020 20:49:21 schreef Peter112:
Makkerlijkste is dan in de handleiding/installatie document dat de kast aangesloten en gebruikt dient te worden aan de geldende normen van het betreffende land. Wat de monteur er daar dan mee doet is niet jou probleem.

Daar heb je een mooi punt :)
Ik besluit om de PE niet te voorzien, ze moeten inderdaad maar zorgen dat de lokale normen nageleefd worden.

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Sine

Moderator

Ik weet niet wat de richtlijnen zeggen, maar "hier" worden alle metalen delen waar zich spaghetti in bevind aan aarde gehangen.

Al was het meer om RFI/EMI buiten de duur te houden.

GJ_

Moderator

En als je I/O kaarten zonder potentiaalscheiding gebruikt moet de min van de 24Vdc aan de aarde.

Waar komt de 24V voeding vandaan? Hangt de -min van de voeding aan aarde?
Meestal wordt dit gedaan om allerlei zwevende problemen te voorkomen

Op 12 februari 2020 11:23:16 schreef MJN:
Waar komt de 24V voeding vandaan? Hangt de -min van de voeding aan aarde?
Meestal wordt dit gedaan om allerlei zwevende problemen te voorkomen

GJ me net voor...

GJ_

Moderator

Dat is nogal een eindeloze discussie trouwens. En eigenlijk nu niet relevant, die verbinding leg je niet in een bedienkastje.

Op 12 februari 2020 11:23:16 schreef MJN:
Waar komt de 24V voeding vandaan? Hangt de -min van de voeding aan aarde?
Meestal wordt dit gedaan om allerlei zwevende problemen te voorkomen

Even afdwalen van het onderwerp als dat mag.
Is er een situatie denkbaar dat de aarde aan secundair ac leggen ongewenst is? Tijdens het aansluiten van bv een radiobesturing aan een machine moet ik vaak de aarde aan de nul hangen ipv aan de secundaire gezien een radio enkel de secundaire van een voeding niet pikt.Toch kiezen fabrikanten vaak niet om de secundaire aan aarde te leggen. Toch beinvloed dit de aanwezige PLCs en regelaars niet.