digit display

In mijn lesboek vind ik de uitleg niet geheel duidelijk. Daarom wil ik graag even verifiëren of mijn theorie klopt.

Uitleg
3 3/4 digit display
3 is 3 volwaardige cijfers 0-9
3/4 3 kan er maximaal voor komen 0-3
3/4 4 is een 4000 count dus maximaal 3999

Nou heb ik een vraag in mijn boek:
Op een 4 digit display geeft de multimeter aan 48,42V
Wat is de uitslag op een 3 3/4 digit display?
Mijn theorie is dat het display dan 39,99 V aangeeft aangezien hierboven word verteld dat hij maximaal 3999 kan aangeven

Op een 3 digit display
Hier zou die dan 48,4 V aangeven omdat een digit display uit 3 volwaardige cijfers 0-9 bestaat?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

39,99 is 100x kleiner dan 3999.

Vraag:
Waarom kan de meter (3 3/4 display) geen 48,42 Volt aangeven, de meter kan toch ook 100 aangeven?

Wat geeft de meter dan wel aan?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een display wijkt enkel af als die boven het meetbereik gaat, niet door het aantal digits.
Dus wat gaat die dan tonen?

LDmicro user.

IK ga er vanuit dat hij 4 digits heeft die deze waarde kunnen aangeven:
0-3 0-9 0-9 0-9 en maximaal 3999.

Daarom was mijn beredenering omdat het eerste getal alleen 0-3 kan weergeven hij geen 4 kan weergeven en dus 48,42 niet kan weergeven.

Wat ik dank denk is dat hij zowel bij de 3 digit als bij de 3 3/4 digit dan 48,4 gaat aangeven?

Ik ga met het 3/4 verhaal de mist in.

Patrick de Zeester

Golden Member

Het aantal digits bepaald hoe nauwkeurig een bepaalde waarde kan worden weergeven, het bepaald niet de maximale waarde die weergegeven kan worden.

Na wat googlen kom ik tot de conclusie dat het wat te maken heeft met de range van de multimeter
3.999 39.99 399.9 3999

In dit geval zou ik dan in de 399.9 range komen te zitten en zal hij 48.4 tonen?

Bij het 3 digit display zal hij dan 48 tonen?

Ik vind het overigens wel fijn dat er niks word voorgekauwd waarvoor dank.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bij het 3 digit display zal hij dan 48 tonen?

3 digits? dan geeft de meter waarschijnlijk 48.0 aan

Het aantal digits bepaald hoe nauwkeurig een bepaalde waarde kan worden weergeven

Dat is een groot misverstand.
Het heeft weinig zin een 4 digits meter te maken met een 1% meetfout, maar komt wel veel voor. Hierdoor lijkt de meter nauwkeuriger maar is het niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 17 februari 2020 14:13:00 schreef coopers:
In dit geval zou ik dan in de 399.9 range komen te zitten en zal hij 48.4 tonen?

Juist

Bij het 3 digit display zal hij dan 48 tonen?

Nee die zal ook 48.4 tonen, je hebt namelijk 3 volle digits ter beschikking.

LDmicro user.