XLR fiches kleurcode

Dag Allemaal,

Bij een installatie van een mengpaneel die op afstand is opgesteld van de versterkers die een restaurant van muziek voorzien hebben we 3 zones.

Hiervoor hebben 6 kabels getrokken van het mengpaneel naar de versterkers. De verbinding wordt gemaakt via XLR (fiches en kabel).

De kabel die we hiervoor gebruikt hebben is balanced signal cable van JB systems. Er zit een massa, een rode en witte draad in de kabel. Nu las ik op dit forum dat men de volgende kleurcode moet gebruiken.

1 - shield
2 - Live , + witte draad
3 - Return, - rode draad

Nu vraag ik mij af of dat dit wel ok is? Ik vind het een beetje raar dat voor de + geen rode draad wordt gebruikt?

Is er bij XLR een standaard kleurencode of kan zelf de draad van verschillende fabrikanten verschillen van kleur?

Hett is juist andersom 1 is de aarde of shield.
Pen 2 is fase (rood) en pen 3 is tegenfase (wit).
Er is geen plus en min het is geen gelijkstroom maar wisselspanning.

https://nl.wikipedia.org/wiki/XLR

"tijd is relatief"

Rood (of anders niet-wit) als Return is hier gebruikelijk, vooral omdat compleet gekochte kabels zo aangesloten zitten. Dat maakt de kans op fouten bij reparaties kleiner.
De kleur maakt verder natuurlijk niet uit, mits het aan twee kanten hetzelfde zit.

[offtopic]
Onjuist of niet, een plus/min aanduiding is vrij gebruikelijk.

Hoewel er goed beargumenteerde andere inzichten zijn is mijn eigen smaak het shield op patchpanels en dat soort passieve dingen. niet hard aan elkaar en aarde te leggen maar per verbinding apart te houden.

Toevallig vanmorgen nog 2 chassisdelen aangesloten. Rood op pen 2 en wit op 3. Lijkt mij het meest logisch en zo zie ik het ook in alle aansluitvoorbeelden die ik op internet vind.

Bij Focus volgden we de weerstandskleurcode: pin 1 altijd shield en dan de eerste kleur uit de weerstandskleurcode op 2, enz. Daarbij was Focus 3 = hot, van vóór dat de norm 2 = hot werd.

Bedankt voor de informatie. Toevallig had ik nog een verlengkabel liggen XLR. Hierop kon ik zien hoe de fiche was aangesloten. Dit is zoals ik in de start van het topic zei.