En wat met magneetontkalkers?

Dit topic is gesloten

Anoniem

In een vorig topic had men het over elektromagnetische ontkalkers.
Het was vlug duidelijk dat die niet kunnen werken. Omdat er geen stroom vloeit in de open spoelen is er gewoon geen magneetveld. en in een metalen buis ook geen elektrisch veld.
Ik vind het spijtig dat het topic overhaast gesloten werd omdat een mod er aanstoot aan nam dat er gezegd werd dat dergelijke neptoestelletjes al 40 jaar aangeboden worden in één adem met borstvergroters, haargroeimiddelen en sneak-oil via dubieuze postorderbedrijven.
40 jaar geleden werden dergelijke zaken nu eenmaal niet aangeboden in de reguliere handel. het is dus geen nieuw fenomeen.
Tegenwoordig vind je echter publiciteit voor die ontkalkers op sites van gerenommeerde bedrijven waar je meent enig vertrouwen te kunnen hebben
Maar wat met de permanente magneten?
Daar is een hele theorie rond die onwaarschijnlijk klinkt, maar niet geheel onmogelijk is.
Als je het verder uitpluist word doorgaans besloten dat de werking twijfelachtig is, maar niemand durft vlakaf te zeggen dat het oplichterij is en sommigen houden de deur nog op een kier.

In elk geval, in tegenstelling tot een elektromagneet met twee open spoeltjes waar geen stroom doorvloeit kun je met een sterke permanente magneet een aanzienlijk veld in het water opwekken.
Verder zijn er een hele resem getuigenissen te vinden van personen die ervaren hebben dat zo'n magneet wel degelijk effect heeft, en niet enkel in de reviews van commerciele sites.

Mijn bezwaar is dat een sterke neodymiummagneet waarvan het magneetveld door een aanzienlijke lucht of waterspleet gaat, dus met lage permeabiliteit , snel een groot deel van zn sterkte verliest.

Verder is er nog het principe van de Merus ring, die beweert de moleculaire trillingen van de kalk in het water te beinvloeden, zodat
er geen klontering kan optreden. Dit lijkt op het eerste zicht helemaal van de pot gerukt.
Maar als je verder zoekt lijkt dit principe ook toegepast te worden voor grote waterinstallaties en op olie en gastankers. Moest het helemaal nep zijn, zou dit net daar toch wel door de mand vallen dacht ik.

GJ_

Moderator

Op 26 februari 2020 16:45:38 schreef grotedikken:..het topic overhaast gesloten werd omdat een mod er aanstoot aan nam dat er gezegd werd dat dergelijke neptoestelletjes al 40 jaar aangeboden worden in één adem met borstvergroters, haargroeimiddelen en sneak-oil via dubieuze postorderbedrijven....

Dat was niet echt de reden. En ik wil niet lullig doen, maar voor we hier alweer een hele discussie optuigen wil ik graag weten wat de link met elektronica is.

Shiptronic

Overleden

Koper is ook niet magnetisch, maar door de wervelstromen (Eddy current?) gebeuren er toch leuke dingen, ik kom ook vaker in profi omgevingen en ben dan soms ook verbaast dat er toch van die magneten om de waterleiding zitten.

Voor wie het niet kent zie : https://www.youtube.com/watch?v=5BeFoz3Ypo4

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 26 februari 2020 17:43:07 (17%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zelfde als magneten rond benzineleiding, die kan je ook bestellen...

Maar inderdaad niks met elektronica te maken, slotje komt eraan... ;)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 26 februari 2020 16:45:38 schreef grotedikken:
Verder zijn er een hele resem getuigenissen te vinden van personen die ervaren hebben dat zo'n magneet wel degelijk effect heeft.

Noem er maar één en liefst met concrete cijfers.

Anoniem

De link met elektronica is de vraag: kun je met elektronische, elektrische of elektrische magnetische appaatjes nu te ja of te nee, het neerslaan van kalk verhinderen? Of zijn de ionenwisselaars echt de enige route?
Een interessante uitleg idie ik gevonden heb is dat je met een wisselveld de calciumionen mechanisch laat heen en weer verplaatsen zodat ze de tijd niet krijgen om vanuit iontoestand samen te klonteren en uit te kristalliseren.

GJ_

Moderator

Nee, je vraag ging over nu vaste magneten. Nu haal je de vorige discussie er weer bij die was gesloten omdat die steeds minder met elektronica te maken had.
Heb je nu werkelijk met een smoesje die discussie weer willen aanzwengelen? Daar waren het bedenkelijke postorderbedrijven, oplichters en zwendelaars, nu is er ineens wel ruimte voor een interessante uitleg. Had dat niet daar gekund?

dijkmane

Golden Member

of de deeltjes nu samenklonteren of niet, ze blijven niet achter in de leiding en stromen dus met het water mee uit de kraan.
het water wordt er dan toch niet zachter van !?

met de zout gebaseerde ontharders wordt het water daadwerkelijk zachter ook meetbaar, daar is geen vraagteken over.

naar mijn weten is kalk niet magnetisch, dus ik heb dit soort dingen altijd onzin gevonden, scam.

In no Sense, Nonsense

Dit topic is gesloten