Waarom zo weinig meisjes in de technische opleidingen?

Dit topic is gesloten

Anoniem

Onlangs ben ik met een neefje naar een technische universiteit geweest voor een orientatiedag.

Toen ik radiotechniek studeerde zat welgeteld 1 meisje in onze klas. Nu blijkt dat dit 45 jaar later nauwelijks veranderd was en dat de technische studierichtingen nauwelijks 10% meisjes zitten.

Nochtans is er op vlak van emancipatie heel wat gebeurd in die tijd.
Men drijft het tegenwoordig zelfs zo ver dat sommigen spreken van een genderloze barbiepoppen maatschappij. Zelfs het speelgoed voor kinderen wordt geforceerd universeel.

Nochtans is elektronica en automatisering juist een domein wat bijzonder geschikt is voor vrouwelijk potentieel.
Er is tegenwoordig geen vooroordeel meer , geen sociale of andere hinderpalen en ik neem aan dat ook ouders zich niet verzetten moest dochterlief voor een technische loopbaan kiezen. Het is dus kwestie van interesse
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat er toch een biologische genderdiversiteit bestaat die niet enkel fysiek is.
Een stier is geen koe, en een haan geen kip. Behalve fysieke verschillen zijn er ook voorgeprogrammeerde erfelijke taakverdelingen. Je hoeft de merels in mijn tuin niet te vertellen wie straks de wormen gaat stekken en wie de eieren uitbroedt. .Dat is al voorbestemd voor ze uit hun ei komen.
Ik neem aan dat de mens daar ook niet volledig vrij in is, ondanks de huidige opvattingen.

Op 9 maart 2020 18:14:14 schreef grotedikken:
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat er toch een biologische diversiteit bestaat.

Die verklaring zou dan ook in het buitenland moeten gelden, en daar zie je wel veel meer vrouwen in technische beroepen. Ik ken USA en Zweden, maar in meer landen is dat zo. Dus dat kunnen we deels uitsluiten. Er is wel verschil, dat lijkt me duidelijk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Als je in Delft meisjes wilt ontmoeten ga je naar IO, BK, en.... Wiskunde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

In de jaren 90 werden er veel binnenvaart containerschepen casco's gemaakt op Poolse,Bulgaarse en Roemeense scheepswerven.
Bijna elke lasser is daar een vrouw.
Dat gaan we hier niet meemaken.
In 10 jaar Weg&Waterbouw 2 x een vrouwelijke uitvoerder gehad.
Dus het schiet niet op met die vrouwenemancipatie hier in NL.

Op 9 maart 2020 18:14:14 schreef grotedikken:
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat er toch een biologische genderdiversiteit bestaat die niet enkel fysiek is.

Helemaal mee eens. Maar ja, als nepmoderator zou ik zeggen dat dit geen topic voor CO is, maar meer een topic in een site die op biologie is georiënteerd.

Op 9 maart 2020 18:29:59 schreef maartenbakker:
Als je [in Delft] meisjes wilt ontmoeten ga je naar IO, BK, en.... Wiskunde.

.. of naar de Wallen. (Inkoppertje, ik kon het niet laten)

De afgelopen 20 jaar is er weinig vooruitgang meer geboekt voor mijn gevoel - behalve dat ongevraagde seksuele benaderingen harder worden afgestraft.
Maar wat je keer op keer ziet, is dat als er wat gedaan wordt voor de emancipatie, dat er een hele meute zuurpruimen begint te mekkeren. Vorig jaar nog ach en wee geklaag over de kledinglabels bij de Hema die niet meer 'jongens' of 'meisjes' zeggen.
Er moet volgens sommigen nogsteeds geforceerd worden dat iets 'jongens' of een 'meisjes' gedrag of ding is.

Het is niet vreemd als vrouwen dat soort mensen uit de weg gaan ;)

Het begint allemaal in de kindertijd. Dat kan iemand maken of breken. Ik speelde tot mijn 6e of 7e jaar graag met meisjesdingen - denk aan lid zijn van een paardenblad, spelen met een ministofzuiger of een naaimachientje. Mijn ouders lieten me daar volkomen vrij in.
Maar toen werd dat er vakkundig uitgestampt door groepsdruk van klasgenootjes, want dat waren meisjesdingen en hoorde ik niet leuk te vinden. Vanuit m'n familie kreeg ik wel veel techniek-input, dus dat ben ik wel altijd blijven doen.

Dat is nog maar de invloed van klasgenootjes. De ouders kunnen een nog veel sterkere negatieve invloed hebben. Ik denk dat er nog wel een paar generaties overheen gaan, voordat deze effecten verdwenen zijn, en we kunnen concluderen of 't allemaal voor de geboorte bepaald wordt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Hier op CO zie ik maar 2 dames,Jinny en crossFireX,of mis ik er een paar?

Jinny

Golden Member

Waarbij deze dame waarschijnlijk meer geld maakt dan menig mannelijk collega in mijn vak de laatste tijd.

Wat mij betreft zijn er zeker meer vrouwen in de techniek nodig.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
GJ_

Moderator

Dit lijkt me beter passen in de koffie corner.

Dit topic is gesloten