Return of the kratradio

Hey Iedereen,

Ik weet dat er intussen al 1000+ topics zijn over kratradios, en heb intussen wel al wat bijgeleerd. Maar zie intussen door de bomen het bos niet meer.
Mijn gewenste setup: Een kratradio met voldoende power om op een weide voor 60 kids lawaai kan maken en lang kan meegaan. En kan gewoon in de 230v ingeplugd worden om op te laden (+ spelen) en indien losgekoppeld gewoon op de 12V.

Mijn plan was:
(eerst dacht ik een autoradio als versterker te gebruiken, maar heb intussen gelezen dat dit niet slim is.)

- Een klasse D Versterker + (waterdichte) Boxen+ 2 x 7Ah batterijen (alarminstallatie)

Vragen:
klopt dat 2x25W versterker genoeg zou zijn ?
Welk vermogen boxen ?
Mag ik gewoon een druppellader aan de batterijen hangen als lader ?
(en intussen kunnen spelen ?)
Wat is de makkelijkste manier om meerdere inputs mogelijk te maken (3,5mm + Bluetooth+ ...)

Verder ben ik direct ambitieus, en zou graag een extra "Battery pack" willen maken voor als we effectief op kamp zijn, dat ik er gewoon kan aankoppelen als hij plat is. Ik zou die batterijen parallel willen bijschakelen, maar lijkt me op het eerste gedacht niet slim als sommige al plat zijn en andere niet... Iemand hier een goed idee voor ?

Voor een weide is een kratradio de minst geschikte oplossing. Je zit namelijk met één puntbron, terwijl je een grote oppervlakte wil voorzien van muziek.
Mensen dichtbij kunnen elkaar niet verstaan, mensen op een afstand horen de muziek niet.

Beter dus een speaker aan weerszijden van het veld. Als het kan nog meer. Ontwerp gewoon iets met een centrale versterker/accu unit, waar je de speakers op kan haken voor transport.

De accu: alarmsysteemaccu's zijn ongeschikt voor het doel. Zwaar, mogen niet leeggetrokken worden, gaan érg kort mee bij cyclisch gebruik (enkele tientallen keren opladen en ontladen VS honderden keren bij lithium).
Er zijn tegenwoordig gemakkelijk lithiumladers te krijgen voor betaalbare prijzen.

2x 25w moet voldoende zijn, mits je geen stampende bas verwacht.

De makkelijkste manier om meerdere bronnen aan te sluiten, is een simpele tweedeks draaischakelaar zoals je ze in de bronkeuze-kastjes vindt: https://cpc.farnell.com/productimages/standard/en_GB/AV12764-40.jpg

Visaton heeft mooie hoogrendements-speakerunits en kastbouw-aanwijzingen: https://www.visaton.de/en/home

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik denk dat je je zelfbouw krat radio idee beter kunt laten varen. Ze zijn zwaar, lomp, onhandig, vreten stroom. En als je alles bij elkaar optelt zal op een flink prijskaartje uitkomen ook.

Een goed punt is dat je afgestapt bent van het autoradio idee. Dure loodaccu's moet ik je echt afraden. Je krijgt een onhandelbaar zwaar apparaat. Ze hebben veel tijd nodig om te laden en omdat ze eigenlijk ongeschikt zijn zullen ze maar een kort leven hebben.

Verterkertjes, Geluidskaartjes met bluetooth, sd-kaart ingangen en gewone radio er op heb je voor een paar euro bij ome alie. Dat is dus geen probleem.

Je zult zelf een goed klinkende luidsprekerbox moeten bouwen. En dat kan lastig zijn. Die box moet je dan ook nog voorzien van luidspreker met een beetje rendement zodat je batterij langer meegaat. Ook moet een licht gewicht ding zijn. Om beetje kwaliteit geluid te halen zijn zelfbouwboxen vaak juist erg zwaar uitgevoerd. In combinatie met accu's krijg je zwaar onhandelbaar ding. Verder vind ik een radioversterker formaat bierkrat door zijn afmetingen ook nog eens buitengewoon onhandig.

Ik zou gewoon zoiets kopen:

Of deze:

https://www.n-gear.eu/product/2835/streetbox-the-b.html

Deze apparaten zijn klein, laag in gewicht, voorzien van de elektronica die jij hebben wilt die ook zuinig is en eenvoudig en snel oplaadbaar. Vaak ook nog een waterdicht zodat een regenbui geen invloed heeft. En gezien de prijs zeer betaalbaar. Daar kun je echt niet tegenop bouwen. De kwaliteit vind ik vaak verbazingwekkend. Tijdens evenementen als koningsdag zie ik vaak kinderen met een dergelijk pa karaoke versterkertje iets uit uitvoeren en dan verbaas ik me echt over de prestaties van dit soort apparaatjes die vaak niet groter zijn als twee melkpakken..

Ik zie ook vaak aerobic trainers die in de buitenlucht inderdaad op een weitje allerlei moeilijke lichamelijke oefeningen aan het doen zijn met een ploegje mensen op de maat de muziek uit zo'n soort kastje. En dat gaat blijkbaar goed. Met een extra powerbank kun je deze apparatuur ook nog eens langer gebruiken.