Inductieve sensor aansluiten

Hey,

Ik moet voor school een elektrisch schema opstellen van een inductieve sensor. Wanneer de beschermkap omhoog gaat moet de machine stil vallen. Ik heb nu een vierdraads sensor. Een NG en NO contact dus. Ik weet niet goed hoe ik eraan moet beginnen om het schema uit te tekenen. Iemand die weet wat belangrijk is of een mooi voorbeeldschema heeft?

Alvast bedankt

Ik veronderstel dat ik deze op een veiligheidsrelais moet aansluiten?

Bedenk ook wat er met de machine moet gebeuren als je schakeling ooit in storing gaat.

Vervangen DOOR.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Vraag je ook eens af of de keuze die je maakt ook het gewenste resultaat heeft als de sensor los genomen wordt of de kabel breekt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Wanneer er draadbreuk optreed moet de machine ook uitvallen

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 17 maart 2020 10:56:38 schreef Gill25:
Wanneer er draadbreuk optreed moet de machine ook uitvallen

Dus.....

moet je de zaak zo aansluiten dat als de sensor uitvalt, door draadbreuk, stroomuitval,of defekt de machine niet in kan komen.
Welk kontakt van je sensor gebruik je dan?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 17 maart 2020 10:39:49 schreef Gill25:
Ik veronderstel dat ik deze op een veiligheidsrelais moet aansluiten?

Domweg op een veiligheidrelais aansluiten heeft echt geen enkel nut. Bedenk het eerst maar zonder.

Op 17 maart 2020 10:50:42 schreef buckfast_beekeeper:
Vraag je ook eens af of de keuze die je maakt ook het gewenste resultaat heeft als de sensor los genomen wordt of de kabel breekt.

Dat is één fout. Wat als die kabel klem komt te zitten en sluiting maakt? Die kans is ook gewoon aanwezig. :-)
Een beveiliging maken met een standaard sensor is geen beveiliging.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een goed aangelegde kabel mag niet klem komen te zitten.

Ik wil de machines niet gaan stil leggen waar alleen een reedcontact met bijhorende magneet gebruikt wordt om het openen en sluiten van een machine te detecteren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Een goed aangelegde kabel mag ook geen breuk oplopen. ;-)

Misschien is die ene reedcontact voldoende en misschien ook niet. Dat kun je niet zomaar beoordelen.