Eagle getallen

1mil = 1 inch gedeeld door 1000

1mil = 0.0254mm

Als ik een PCB ontwerp, gebruik ik deze maten voortdurend door elkaar. Gaten wil ik graag in millimeter, printspoorbreedte veelal in mils. Outline maten dan weer in millimeter, en paatsings-grids weer in mils. Het commando in je PCB ontwerp programma om van mils naar mm te gaan heb je dan ook snel geleerd ;-)

[Bericht gewijzigd door Dweil op zondag 29 maart 2020 19:46:12 (76%)

1 electron per seconde = 16 atto ampere!
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Onder alle voorbehoud: ik vermoed dat die dwaze angelsaksers met "1 mil" boedelen "1 duizendste" en daarbij dan onderverstaan "1 duizendste van een inch". Een inch oftewel een duim zijnde +/- 25,4 mm.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Met "grid" kan je instellen wat je grid is. De eenheden daarvan worden ook gebruikt om met jou te communiceren. Dus als je 10 mil als baanbreedte hebt ingesteld en je schakelt over op 1.27mm grid dan zal de baanbreedte ineens ook in mm getoond worden: 0.254mm. Grid is het zooitje stipjes linksboven. (bij mij op verschillende computers niet helemaal op dezelfde plek. Geen zin om uit te zoeken waarom dat is).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Als ik een PCB ontwerp, gebruik ik deze maten voortdurend door elkaar.

Tegenwoordig zijn ook veel (meer) SMD behuizingen metrisch.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Noem me ouderwets, maar een 2012M is voor mij nog altijd gewoon een 0805.

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

Oké, nu heb ik heb begrepen, dank aan iedereen,groetjes,
Blauwe smurf.

Arco

Special Member

Mils (0.0254mm) is de standaard rekenmaat bij pcb's...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 maart 2020 19:40:33 schreef big_fat_mama:
Een inch oftewel een duim zijnde +/- 25,4 mm.

Een inch is niet plusminus 25,4 mm maar exact. Tenminste ik ben nog nooit meer dan 1 decimaal tegengekomen.

Op 30 maart 2020 00:51:55 schreef herbert116:
Tenminste ik ben nog nooit meer dan 1 decimaal tegengekomen.

Dat zegt formeel niets....

Maar: Een inch is 25.4mm per definitie.

@herbert hieronder: je posting lees ik als: omdat ik zelden meer decimalen zie vermoed ik dat het behoorlijk nauwkeurig 2.5400 is. Maar het is dus 2.540000000000000000...

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 30 maart 2020 13:37:20 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 maart 2020 08:41:40 schreef rew:
[...]
Dat zegt formeel niets....

Maar: Een inch is 25.4mm per definitie.

Dat stond ook in mijn post, zij het in iets andere bewoordingen, mede gebaseerd op tientallen jaren beroepsmatige ervaring met het imperiale systeem. De definitie is mij overigens bekend, echter 'formaliteit' is niet altijd de norm voor dit forum.....

Op 30 maart 2020 08:41:40 schreef rew:
[...]

Maar: Een inch is 25.4mm per definitie.

@herbert hieronder: je posting lees ik als: omdat ik zelden meer decimalen zie vermoed ik dat het behoorlijk nauwkeurig 2.5400 is.

Ik had al aangegeven dat het "exact 25,4" was. De zin daarop was slechts een 'uitnodiging' aan b-f-m, eventueel toe te lichten waarom hij (of zij) "+/- 25,4" had geschreven.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De zin daarop was slechts een 'uitnodiging' aan b-f-m, eventueel toe te lichten waarom hij (of zij) "+/- 25,4" had geschreven.

O, dat had ik zo niet gelezen. Geen probleem hoor. Het antwoord is simpel: ik wist niet zeker hoe nauwkeurig die 25,4 is, dat is alles. Ik wil grif aannemen dat het vandaag exact 25,40000 is, maar ben bijna zeker dat dat ooit anders moet zijn geweest. Tenslotte zijn de "keizerlijke" (imperiale) eenheden veel ouder dan de metrieke, die pas tijdens de Franse revolutie werden uitgevonden en ingevoerd.

Edit: als ik wikipedia goed begrijp geldt die 25,400000 mm per inch pas sedert 1985, redelijk recent dus.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 30 maart 2020 15:05:36 schreef big_fat_mama:
[...]
Edit: als ik wikipedia goed begrijp geldt die 25,400000 mm per inch pas sedert 1985, redelijk recent dus.

Heb Wikipedia ook eens bekeken en neem aan dat je "1958" bedoelt. :) Gedurende jaren daarvoor had ik al wel eens over een duim(stok) gehoord maar met inches kwam ik pas later in aanraking, toen kennelijk de definitie al was vastgelegd.

[Bericht gewijzigd door herbert116 op maandag 30 maart 2020 16:31:25 (12%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nee ik bedoelde wel degelijk 1985:
https://en.wikipedia.org/wiki/Weights_and_Measures_Acts_(UK)#Weights_a…

Maar als ik wat verder kijkt lijkt het verhaal alweer complexer dan ik aanvankelijk dacht, die eilanders maken het toch zo graag (nodeloos?) ingewikkeld:

In 1930, the British Standards Institution adopted an inch of exactly 25.4 mm based on the 1927 light-wave definition of the meter.

The UK adopted the international yard and pound for all purposes through the Weights and Measures Act of 1963, effective 1 January 1964.

Nu, veel doet er dat allemaal niet meer toe, we weten nu dat het vandaag precies exact krek 25,4 mm per duim is en daar ging het maar om.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 30 maart 2020 16:37:14 (15%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 30 maart 2020 16:28:55 schreef big_fat_mama:
Nee ik bedoelde wel degelijk 1985:
https://en.wikipedia.org/wiki/Weights_and_Measures_Acts_(UK)#Weights_a…

Ik las het volgende op (de NL) Wiki:
"Tegenwoordig is een inch per definitie gelijk aan 25,4 mm. Deze lengte werd in 1958 vastgelegd in de Imperial units (geldig vanaf 1 juli 1959 in de Verenigde Staten van Amerika en het Brits Gemenebest). 12 inch is één foot (304,8 mm). Inch noch voet zijn SI-eenheden (zie ook de tabel van niet-SI-eenheden) en het gebruik wordt daarom afgeraden."
Blijkt maar weer eens dat er ook tegenstrijdigheden op Wiki staan en men daar niet altijd voor 100% op af kan gaan.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Blijkt maar weer eens dat er ook tegenstrijdigheden op Wiki staan en men daar niet altijd voor 100% op af kan gaan.

Helemaal akkoord. Eerlijk: de nl.wikipedia raadpleeg ik minder en minder, eraan bijdragen heb ik reeds lang opgegeven.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
fatbeard

Honourable Member

Het hangt allemaal af van degene die de term "mil" (met één l) bezigt, en van wat er bemeten wordt...

Als een Amerikaan het over een mil heeft bedoelt-ie 0.001 inch.
Als een Brit het over een mil heeft bedoelt-ie een millimeter.
Als een Zweed het over een mil heeft bedoelt-ie vaak 10km.

En dan hebben we het nog maar even niet over inhoudsmaten of monetaire eenheden, of serieus antieke maten...

Gewoon van Wikipedia, maar kijk ook eens hier.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 30 maart 2020 23:41:59 schreef fatbeard:
Als een Zweed het over een mil heeft bedoelt-ie vaak 10km.

Nooit geweten dat ze dat zo schreven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 maart 2020 22:14:00 schreef Dweil:
Noem me ouderwets, maar een 2012M is voor mij nog altijd gewoon een 0805.

Helemaal vervelend is dat sommige metrische en inch maten van componenten overeenkomen. En dat niet altijd opgegeven wordt welke eenheid het is.
Metrisch Inch
0603 0201
1608 0603

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 31 maart 2020 09:42:22 schreef rew:
[...]Nooit geweten dat ze dat zo schreven.

"mil" is droogweg het zweedse woord voor een mijl, en is dus aardig wat ouder dan electronische componenten en printjes. Zie bv. ook https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_mile

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Sinds 1980 weet ik wat een zweedse mijl is. Maar dat ze het "mil" schreven wist ik niet. Nooit geschreven gezien in die 40 jaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 maart 2020 15:05:36 schreef big_fat_mama:
Edit: als ik wikipedia goed begrijp geldt die 25,400000 mm per inch pas sedert 1985, redelijk recent dus.

Op 30 maart 2020 16:37:53 schreef herbert116:
Tegenwoordig is een inch per definitie gelijk aan 25,4 mm. Deze lengte werd in 1958 vastgelegd in de Imperial units

Er is verschil tussen de Amerikaanse (1958) definitie van de inch en de Engelse (1985), alhoewel ze uiteindelijk even lang zijn.

Bovenstaande definities zijn de wettelijke, de daadwerkelijk techneuten hadden het licht al eerder gezien:

In 1930, the British Standards Institution adopted an inch of exactly 25.4 mm. The American Standards Association followed suit in 1933.

Overigens is iedere inchmaat met een beperkt aantal decimalen excact weer te geven in mm. Andersom geld dat niet. Dus alleen al daarom zijn mm geschikter voor engineering doeleinden :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad. Op iedere andere dag van het jaar had ik het onvertaalbare "Klugscheisserei" vernoemd, maar vandaag moet zoiets kunnen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord