Elektrisch schema

Dag iedereen

Tijdens een opdracht voor school kwam ik een beetje vast te zitten bij een opgave i.v.m. volgordeschakelingen. De opgave en mijn voorlopige redenering zitten in de bijlage. Ik denk dat er ergens nog een fout inzit, maar niet hoe ik die moet oplossen. Kan iemand hier bij helpen?

Alvast bedankt!

Weinig kennis over elektronica en dergelijke, maar wel zeer geïnteresseerd in alles wat er mee te maken heeft

Neen, het is de bedoeling om de schakeling te kunnen maken zonder echte elektronica onderdelen. We mogen dus enkel gebruik maken van een drukknop met enkele relais en dan NO en NC contacten

Weinig kennis over elektronica en dergelijke, maar wel zeer geïnteresseerd in alles wat er mee te maken heeft
rbeckers

Overleden

Het gedeelte rond de drukknop klopt niet.

benleentje

Golden Member

JE eerste tak met S1 erin is bijna goed. Echter blijft deze nog niet aan. je 2de en 3de tak schakelen wel in maar niet meer uit

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Gewone relais? Zijn dat teleruptors?

Hoe dan ook, volgens mij krijgen alle drie de spoelen meteen spanning als je op de knop drukt.

Men kan twee tweedelers achter elkaar maken, als ik mij niet vergis kan een drukknop gestuurde tweedeler met twee relais.

Ja, de gebruikte relais zijn inderdaad teleruptors. Ik dacht dat er een in dat geval een puls vastgehouden werd, zodat de lampen elk apart gaan branden. Maar er het deel dat fout zit, zijn de No en NC contacten en ik heb na lang zoeken geen enkele juiste volgorde gevonden

Weinig kennis over elektronica en dergelijke, maar wel zeer geïnteresseerd in alles wat er mee te maken heeft

Is dit wat je zoekt? stond hier een tijd geleden op CO maar ik vind het topic niet meer.

LDmicro user.

Het is niet volledig wat ik zoek, maar het zal ongeveer op dezelfde manier moeten gemaakt worden

Weinig kennis over elektronica en dergelijke, maar wel zeer geïnteresseerd in alles wat er mee te maken heeft
Anoniem

Uw volgordeschakeling is een telschakeling
Tip:
Drukknop indrukken = stand 1 aanzetten
Drukknop loslaten = stand 2 klaarzetten
Drukknop indrukken = stand 2 aanzetten
Drukknop loslaten = stand 3 klaarzetten
Enz