Knipperlicht aansturen met lichtsluis en vertraging tbv spoorwegovergang

Ik ben opzoek naar een schema om in de modelbouw een overweg knipperinstallatie aan te sturen.

Ik vind daarvoor het een en ander op dit forum, maar om het geheel te krijgen zoals ik wil moet er het wat gecombineerd worden. En daarin zie ik even niet hoe en vraag ik jullie hulp.
Wat zijn de uitgangspunten:
Voedingsspanning 12V=
Detectie dmv infra rood (Zoals de eenvoudige lichtsluis)
l
4 leds die in paren, om en om, knipperen met een frequentie van ca 0,5s (instelbaar).
Als de lichtsluis geactiveerd wordt door een onderbreking, moet deze de knipperlicht schakeling aansturen. Na eerste aansturing blijft de knipperschakeling bekrachtigd totdat de lichtsluis 3 seconden (instelbaar) niet meer is onderbroken.
Er moeten meerdere lichtsluisschakelingen 1 knipperlichtschakeling kunnen aansturen. Dit omdat er voor en na de overweg een lichtsluis komt, eventueel ook voor twee sporen, die in beide richtingen bereden kunnen worden.

Er moet dus een delay schakeling tussen, die van verschillende lichtsluizen van input wordt voorzien en de knipperschakeling aanstuurt.
Zie onder dit bericht het knipperlichtschema (Ook gemaakt in Yenka):
R1 470
R2 4,7k
R3 4,7k
R4 470
C1 47 uF
C2 47 uF
T1 BC 547/548/549
T2 BC 547/548/549
P1 47k of 100k

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

Op 10 april 2020 18:35:21 schreef S_@_M:
... Na eerste aansturing blijft de knipperschakeling bekrachtigd totdat de lichtsluis 3 seconden (instelbaar) niet meer is onderbroken.
Er moeten meerdere lichtsluisschakelingen 1 knipperlichtschakeling kunnen aansturen. Dit omdat er voor en na de overweg een lichtsluis komt, eventueel ook voor twee sporen, die in beide richtingen bereden kunnen worden...

Dat is een hele boterham om dat zonder µcontroller te maken.
Misschien tijd om eens met Arduino te starten?

LDmicro user.
Arco

Special Member

De 4093 dan maar weer?... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoe doet-ie-het?...dat is 'kunst' de dag van vandaag ...en heel mooi gemaakt. _/-\o_

LDmicro user.
Arco

Special Member

Kan nog iets eenvoudiger... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt Arco,

Dat ziet er goed uit. Ik heb nog geen ervaring met het toepassen van logische schakelingen als de 4093, maar ik snap daar de gedachte achter wel en probeer het schema te doorgronden.

Kun je mij uitleggen wat de functie van de twee potmeters R1 en R2 is? R3 en R4 zijn daar om de knipperfrequentie in te stellen als ik het goed heb.

Een andere vraag die ik heb betreft niet zozeer de schakeling, maar wel de werking van het programma Yenka. Als ik deze schakeling wil nabouwen loop ik vast op de IR diode en de ontvanger BP104. Ik vind wel een algemene "Phototransistor" maar geen IR led. Ook niet hoe ik die op elkaar moet laten werken.

Enig idee?

Groeten,

Sam

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als IR led neem je gewoon het symbool van een gewone led. Voor de transistor neem je inderdaad de fototransistor.

Hoe laat je die samenwerken? IR led in een dun buisje. Fototransistor ook in een buisje. Beiden aan 1 zijde van de rails en naar elkaar uitrichten. Liefst schuin over de rails en op buffer hoogte. Google op lichtsluis modelspoor en je zal wel opstellingen vinden. Faller had het in het verleden ook misschien is daar ook nog wat van te vinden.

edit: ik weet niet welk land je neemt. In België knipperen de lichten niet in een 50% ritme. De wegzijde heeft een andere tijdsduur dan het andere.

Misschien te hoog gegrepen maar dit zou je vrij gemakkelijk met een (kleine µC) kunnen oplossen. Het aantal 'ingangen' maakt is dan alleen beperkt door het aantal Inputs.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 14 april 2020 13:00:26 (26%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ja, hoe dat praktisch uitgevoerd moet gaan worden is het probleem niet.
Hoe laat ik dit in het simulatieprogramma van Yenka werken?
In dit (gratis) programma kun je schakelingen virtueel opbouwen en testen. Dan kun je ook eenvoudig een onderdeeltje wisselen en op ieder punt de spanning aflezen of de stroom meten.
Ik heb geen berg voorraad elektronica onderdelen, dus voordat ik iets bestel wil ik weten of het werkt.
Wellicht zijn er andere/betere programma's waarmee dit ook kan, maar Yenka was de eerste die ik gevonden heb waar ik wel aardig mee uit de voeten kan.

Arco

Special Member

R2 regelt de inschakelvertraging (trein), R1 de uitschakelvertraging (geen trein).

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 april 2020 13:02:26 schreef S_@_M:
...
Ik heb geen berg voorraad elektronica onderdelen...

Dat zou een goede reden kunnen zijn om het probleem in software op te lossen. Dus, zoals MGP al suggereerde, bijvoorbeeld met een Arduino.

Uiteraard ontkom je er niet aan om toch de nodige onderdelen te moeten kopen, maar dat zijn dan min of meer universeel toepasbare onderdelen om bijvoorbeeld als sensor te dienen (ir-lichtsluis) of meldingen te geven (LED's).

Vervangen DOOR.

Wel een oud topic, maar ik vind deze schakeling interessant om te gebruiken en heb het inmiddels nagebouwd. Het werkt, alleen heb ik twee vragen.

Op welk voltage kan ik dit aansluiten? Gebruik nu 12v gelijkstroom, maar heb het idee dat de IR-leds onvoldoende spanning krijgen zo. Afstand is max 5cm tussen zender en ontvanger.

Tweede vraag betreft de rode leds die knipperen. In de periode dat deze uit zijn tijdens het knipperen, zijn ze niet echt uit. Ze geven een heel klein beetje licht. Nu heb ik wel eens van een pull down weerstand gehoord, maar zou dat dan de oplossing zijn? En waar sluit ik die precies aan en welke waarde?

Zou fijn zijn als iemand mij verder kan helpen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Boriz:
1/ (onder voorbehoud): er is maar 1 voedingsspanning en dan kan ook niet zo gelijk anders op het eerste zicht gezien. CD-chips zoals hier toegepast hebben een maximum van 15V=, dacht ik, daar blijft men maar beter wat onder.

2/ experimenteren is mogelijk met een "pull-down" tussen B en E van de BC516 darlingtons, probeer bv. 10KΩ

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Bedankt! Ik ga dit morgen direct uitproberen.