Led indicator bij optocoupler

Het is al weer een poosje geleden dat ik voor het laatst met elektronica bezig ben geweest, dus helaas kom ik hier niet helemaal uit. Om 24V sensoren aan te sluiten op een Teensy 3.5 wil ik optocouplers gebruiken, type TLP291-4. Aan de Teensy kant van de optocoupler zou ik graag indicatie leds willen plaatsen. De inputs van de Teensy zitten met 10K pullup aan 3.3V. Als de ingang van de opto hoog is dan moet de led ook aan zijn. De ingang van de Teensy is dan laag.

Ik heb een schema gemaakt, maar toch heb ik het vermoeden dat dit niet gaat werken:

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
rbeckers

Overleden

Dit kan. Alleen zou ik de 68Ω weerstand wat groter kiezen.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Snap ik, maar het idee was juist om ook te kunnen zien of de optocoupler goed werkt.

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
Thevel

Golden Member

Op 11 april 2020 14:57:25 schreef rbeckers:
Dit kan. Alleen zou ik de 68Ω weerstand wat groter kiezen.

Inderdaad, neem een 150Ω weerstand (ruim voldoende voor een standaard led).
De 10k weerstand kan vervallen, de ingang van de teensy wordt hoog gehouden via de led.

Anoniem

Dit kan. Alleen zou ik de 68Ω weerstand wat groter kiezen.

+1, daarom zou ik voor een low current led gaan
Dan mag de weerstand al naar 270Ω ...
... en verbruik per led dus 4a5x lager ;)

Edit:
Of een HE led, dan kan de stroom nog omlaag

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 11 april 2020 15:33:07 (11%)

Arco

Special Member

De 10k weerstand kan vervallen, de ingang van de teensy wordt hoog gehouden via de led.

Da's niet helemaal juist. In 'hoog' toestand is de spanning 3.3V - ledspanning = twijfelachtig nivo... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Je hebt gelijk, de ledspanning moet er nog vanaf, even niet aan gedacht...

Arco

Special Member

Op 11 april 2020 15:12:59 schreef Firehunter:
Snap ik, maar het idee was juist om ook te kunnen zien of de optocoupler goed werkt.

Als de led brandt mag je er vanuit gaan dat de opto ook werkt. (ik zou niet weten waarom niet?)
(zelfde als weten of het lampje in de koelkast wel uit is als de deur dicht is... ;) )

Die 150 Ohm is inderdaad een mooie (en minimum) waarde, want de CTR is ~100% (10mA bij 2k2 aan opto led)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dus met alleen een wijziging van 68Ω naar 150Ω zou het goed moeten zijn?

Aan de led-kant van de opto zit een sensor aangesloten die zelf een led heeft. De sensor is dus te checken bij de sensor zelf, en het signaal naar de Teensy is dan te checken aan de andere kant van de opto.

[Bericht gewijzigd door Firehunter op zaterdag 11 april 2020 16:04:27 (56%)

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
Arco

Special Member

Ah,

Je hoort dus bij de koelkastlampjes groep... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Yesss, altijd het zekere voor het onzekere. Ik vertrouw weinig meer. :P

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?

Op 11 april 2020 16:25:48 schreef Arco:
Ah,

Je hoort dus bij de koelkastlampjes groep... ;)

Niks verkeerds mee.
Aan de hand van twee ledjes kan je onmiddellijk zonder extra meetinstrumenten vaststellen of je optokoppelaar defect is.

Sine

Moderator

NPN sensoren? Dat is niet heel gebruikelijk (even aannemende dat je industriële sensoren gebruikt)

Maak vooral je ingang wat ongevoeliger, je kunt er een zener (of led ;) ) mee in serie zetten, en een pull up weerstand lijkt me ook geen slecht plan.

De eerste defecte (niet mishandelde) opto moet ik nog tegenkomen overigens.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 11 april 2020 21:35:05 (14%)

Arco

Special Member

Aan de hand van twee ledjes kan je onmiddellijk zonder extra meetinstrumenten vaststellen of je optokoppelaar defect is.

De vraag is: is het zinvol?
We hebben tienduizenden opto's in apparaten uitstaan, de kapotte zijn op 1 hand te tellen (en meestal door blikseminslag waardoor er nog veel meer kapot is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 11 april 2020 21:18:55 schreef Firehunter:
Yesss, altijd het zekere voor het onzekere. Ik vertrouw weinig meer. :P

Ledjes kosten bijna niks en het is nog een leuk gezicht ook... :)

Aan de ingang van de opto een pull up weerstand? Die snap ik niet. Aan de Teensy kant zit hij al.

NPN proximity ongebruikelijk? Dat wist ik niet. Er worden 2 soorten sensoren gebruikt, NPN proximity en een ander type, zie foto.

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
Arco

Special Member

Ledjes kost bijna niks en het is nog een leuk gezicht ook..

Leuk, maar zinloos.... ;) (bij normaal gebruik gaat een optocoupler nooit kapot)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 11 april 2020 21:56:33 schreef Firehunter:
Aan de ingang van de opto een pull up weerstand? Die snap ik niet. Aan de Teensy kant zit hij al.

NPN proximity ongebruikelijk? Dat wist ik niet. Er worden 2 soorten sensoren gebruikt, NPN proximity en een ander type, zie foto.

In de EU kom je het meeste PNP sensoren tegen.

Zeker als je ook nog tweedraads sensoren gaat gebruiken dan moet je een pull up aan de ingang van de opto zetten, dus aan de 24V kant, die staat helemaal los van de teensy kant.

Typisch doe je zoiets:

@Arco,
Precies, uit zich zelf sneuvelen ze echt niet.

Als het volgens jullie echt zo "moeilijk" is om een opto kapot te krijgen, dan heb ik er ook geen problemen mee om hem in serie te zetten van de input. Dus zoals het schema dat Arco voorstelde. Is 2K2 de juiste waarde voor de weerstand, of moet die waarde dan lager zijn?

Ook nog even een andere vraag. Ik moet ook in- en uitgaande signalen van een (industriële) servoregelaar aansluiten op de Teensy. Dit heb ik al volledig werkend, maar ik wil toch voor de zekerheid even vragen of het beter kan. Voor de signalen naar de servoregelaar gebruikte ik een BC547 om van 3.3V naar 24V te gaan. De ingangen van de servoregelaars zijn optocouplers die voor 24V bedoeld zijn. Leek mij een simpele en betrouwbare oplossing. Of is het logischer om juist hier een optocoupler ipv transistor te gebruiken?

Maar ik twijfel over de signalen van de regelaar naar de Teensy toe. De uitgangen zijn namelijk optocouplers bedoeld voor 24V. Daar komt dus ook weer een 24V signaal vandaan. Die heb ik bij de Teensy weer omgezet naar 3.3V via een optocoupler. Maar dan heb ik dus twee opto's achter elkaar. Hoe wordt zoiets normaal gedaan?

EDIT: Ik kwam net de TI ISO1211 tegen. Ziet er wel interessant uit als ingang isolatie. En er staat zelfs een voorbeeldschema in voor een indicatie led :+
En ik zie net ook nog de Si838xP. Misschien nog wel handiger?

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?

Op 11 april 2020 22:22:30 schreef Firehunter:
Is 2K2 de juiste waarde voor de weerstand, of moet die waarde dan lager zijn?

Mwah. Als je het uitrekent kom je zonder indicator-led op 2k28 en met indicator led op 2k1 Beide kan je prima afronden naar 2k2.

... een BC547 ... Leek mij een simpele en betrouwbare oplossing. Of is het logischer om juist hier een optocoupler ipv transistor te gebruiken?

Nu heb je een "galvanische koppeling tussen de twee verschillende domeinen. Er zijn mensen die daar een slecht gevoel over hebben. Als de inputs optocoupler inputs zijn, dan valt het eigenlijk wel mee.

Maar het is een beetje gokken wat het in/uitgangsschema van de regelaar nu precies is. Heb je een link naar de handleiding van de regelaar dan kunnen we meekijken naar hoe het precies zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Leuk, maar zinloos.... ;) (bij normaal gebruik gaat een optocoupler nooit kapot)

Toch moet ik jullie hierin tegen spreken. Ik vervang ze namelijk regelmatig omdat ze verslijten. Ze zijn dan al wel dertig jaar ofzo in gebruik. Maar stuk gaan ze. Ze worden te traag of gaan niet helemaal meer goed aan of uit.

Die opto's zitten dan in drives enzo. Allemaal GE technologie uit de jaren 70 - 80. De eerste dingen die vervangen moesten worden (is dus al een paar keer gebeurd) zijn de condensatoren. Dan heb je het ttl spul dat meer stroom gaat gebruiken en daardoor warmer word. Af en toe een ic-tje stuk dat dan vervangen moet worden. De grote igbt's, tyristoren en triacs sneuvelen ook wel eens maar daar is meestal een andere oorzaak in plaats van slijtage.

En de laatste jaren veel opto's die het dan nog wel doen maar niet helemaal goed meer.

Sine

Moderator

Natuurlijk, alles is eindig, maar een automatiseringsysteem wat 40 jaar in gebruik is kom je niet vaak tegen.

Dat gezegd hebbende, ik weet ergens een controller die sinds '88 in bedrijf is en nog dagelijks prima zijn werk doet.

Natuurlijk, alles is eindig, maar een automatiseringsysteem wat 40 jaar in gebruik is kom je niet vaak tegen.

We hebben nog wel ouder staan ook hoor. En alles wordt gewoon onderhouden. Condensatoren vervangen we eens in de zoveel jaar bijvoorbeeld. Ook draaien we alle bouten en moeren van de contactklemmen om de zoveel tijd even (met uiteraard een momentsleutel) opnieuw aan. Voor bijna alles staan reserve units klaar. Even snel de boel uitwisselen een doordraaien is het devies. De defect units kunnen we dan netjes repareren.

Sommige onderdelen bestaan niet meer of worden niet meer gemaakt. Ondersteuning van de fabrikanten is er uiteraard niet meer en dan maken we het betreffende del zelf weer nieuw. laatst een klein drive-je dat defect was. De h-brug opgebouwd met hele dikke germaniumtorren. Uiteraard was er een gesneuveld. Niet meer te krijgen natuurlijk. De hele H-brug opnieuw gemaakt maar nu met moderne si torren. Het werkt nu alweer een jaar ofzo. En 24 uur per dag. De installaties staan nooit uit. Ook nu met dat corona gebeuren staat alles te draaien. In 1975 heeft een inmiddels al lang gepensioneerd iemand op de aan knop gedrukt en de uitknop is sindsdien nog nooit ingedrukt. Het maximum aantal schakelingen zal die knop ook nooit maken denk ik. ;)

Af en toe vervangen we wel dingen voor iets nieuws. Een paar jaar terug nog een pdp weg zien gaan. De software draait nu in een vmware omgeving. De pdp werd te onbetrouwbaar. De spullen zijn oud maar goed onderhouden en zeer fijn en goed afgeregeld. Nieuwe installaties voegen niet direct iets toe. Alleen zullen de onderhoudskosten in het begin een stuk minder zijn.

Later waarschijnlijk veel meer en ik denk dat nieuwere technologie eerder vervangen zal moeten worden. Een oude ttl printkaart kan ik nog repareren of gewoon opnieuw maken. Bij een moderne printkaart vol met vlsi chips en rare firmware wordt dat al een stuk lastiger. Helemaal als de fabrikant er niet meer is of geen ondersteuning meer geeft.

Je kunt twee kanten op. Je hebt zelf alle reparaties en service in huis om alles te kunnen repareren. Voordeel is dat je problemen Heel snel opgelost hebt en gewoon door kunt draaien.

Alternatief is dat je geen onderhoud doet en alles eens in de 10 jaar wegsloopt een compleet vervangt voor nieuw.

Wat wijsheid is? Ik weet het niet. Ben maar een techneut. Een econoom weet hier vast een antwoord op.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 12 april 2020 10:52:50 (24%)

Op 11 april 2020 21:57:07 schreef Arco:
[...]
Leuk, maar zinloos.... ;) (bij normaal gebruik gaat een optocoupler nooit kapot)

Zeg nooit nooit, ook die kunnen kapot en gaan kapot.
Ik heb het een keer gehad in een PLC input defect, aan de transistor zijde dus. De LED zijde meette nog netjes door alsof het een led was.

Op 11 april 2020 21:34:18 schreef Sine:
NPN sensoren? Dat is niet heel gebruikelijk (even aannemende dat je industriële sensoren gebruikt)

Klopt worden hier bijna niet gebruikt, maar er zijn nog steeds randdebielen die het niet snappen. Daar bedoel ik dus bedrijven mee die steevast sensoren en besturingen maken die inputs tegen massa schakelen.

Bijvoorbeeld heb ik een flow sensor liggen (tandwiel) voor kleine debieten, daar zit intern een hall sensor in. Nou dat ding was echt niet goedkoop, in RVS uitgevoerd (700+ euro). Gewoon te lamliederig om er een torretje en een weerstandje bij te zetten en er een PNP puls van te maken. Gewoon de OC output DIRECT op de uitgang.
Stelletje klojo's->daar haal ik mijn hele leven never nooit iets meer. Dat zijn gewoon prutsers. Ik hoop dat ze failliet zijn, zijn we van die shit af.
En dit is niet het enige voorbeeld, ik heb er nog meer die ik hier met gemak de grond in kan boren.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.