TL Lamp vraagje?

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allen,

ik heb een vraagje over een TL lamp/buisje.
er staat op TLD 18W/33 de lamp is 59CM lang ( deze is stuk! )
ik heb hem nu even vervangen voor een lamp
als ik het nog goed heb met de tekst: TLD 18W 830 super 80 master
ik twijfel of ik dit ongestraft zomaar kan doen,
de lamp start wel op en doet het maar blijft de vraag kan dit zomaar?

alvast dank!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

HOOWWww gelukkig!
Ik ben als de dood dat ik dingetjes opblaas stuk maak of in de brand zet.
( het was trouwens een armatuur met twee tl lampen )
ik had die 33 niet.

Dankjewel hoor Thijs.
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
pa3gws

Golden Member

De TLD 18W is bepalend hetgeen achter de / is het kleur nummer.
Kleur 33 is koel wit en 830 is warm wit.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik dacht dat die /33 staat voor het kleur nummer. Tegenwoordig zijn dat voortaan 3 cijfers ipv 2. De nieuwe kleur code is dus bij jou 830.
-edit- posten net gekruist ;-)

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 15 april 2020 17:59:52 (10%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
rob040

Golden Member

Naast kleurtemperatuur is er nog een verschil (voordeel), de Ra van kleur 33 is maar 60 en die van de 830 80.

Ik ben er alweer 11 jaar uit, maar de vervanger de 33 is dacht ik 640

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
vergeten

Golden Member

Op 15 april 2020 18:13:42 schreef rob040:
Naast kleurtemperatuur is er nog een verschil (voordeel), de Ra van kleur 33 is maar 60 en die van de 830 80.

Denk je dat hij weet wat je met "Ra" bedoeld! Als je zo'n vraag stelt als TS?
Zelfs ik weet het niet :)
Wat ik bedoel te zeggen is; gebruik zo weinig mogelijk afkortingen, of leg ze uit, als ze niet heel erg gebruikelijk zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Ra heb ik nog nooit gebruikt zien worden ergens... (Wel CRI)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ik wel, al weet ik niet waar om eerlijk te zijn... Volgens mij is dat "in" geraakt met LEDs.

edit: Hier meer info over het verschil.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 15 april 2020 19:18:22 (43%)

18W 33 is antiek, is idd al zeker 10 jaar 640 intussen. beter is kleur 840, zit meer rood in en is de standaard tegenwoordig.

2 buizen van 18W in 1 bak met starters altijd samen vervangen, de andere gaat snel zat ook stuk, staan in serie. ik zou zeggen, meteen led erin steken als de bak veel aan is. nu heb je 45W verbruik tegen 22W als je naar led gaat, en meteen vol licht zonder pingelen. wel de bak aanpassen dan, led buizen werken niet in serie.

er zijn nog wel kleur 33 buizen, maar dat is oude voorraad, oa EX buizen zijn er nog in die kleur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 april 2020 19:00:14 schreef Arco:
Ra heb ik nog nooit gebruikt zien worden ergens... (Wel CRI)

Ra is toch "randaarde"? ;-)

Vervangen DOOR.

Ra kende ik ook niet, maar blijkt een factor te zijn die de kwaliteit van de kleurweergave aangeeft. Het is het eerste cijfer van het kleurnummer. 8 = 80%. De twee laatste cijfers geven de kleurtemperatuur aan. 30 = 3000 K.
Let er wel op dat hoe hoger de kleurtemperatuur is, hoe koeler het licht aandoet.

Op 15 april 2020 19:00:14 schreef Arco:
Ra heb ik nog nooit gebruikt zien worden ergens...

Ik wel..... voor anker weerstand. Maar daar werd geen TL mee bedoeld.... :)

rob040

Golden Member

Excuses, ik heb voor verwarring gezorgd. Ik gebruik altijd Ra, maar ik denk dat CRI de moderne kreet is.

Ik heb eens bij een tapijt discounter TLD36W/33 zien hangen. Lekker om vloerbedekking bij uit te zoeken... (not).

Bij het LAC hadden ze een mooi voorbeeld met een groen (bij een slechte CRI) stukje stof dat bruin (bij daglicht en goede CRI) bleek te zijn.

Lucky Luke

Golden Member

Gaan TL buizen niet gewoon “per meter”? (Als in: zelfde lengte is zelfde vermogen).

Of heb je verschillende diameters die desondanks in elkaars voetjes passen?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 15 april 2020 21:52:46 schreef rob040:
Excuses, ik heb voor verwarring gezorgd. Ik gebruik altijd Ra, maar ik denk dat CRI de moderne kreet is.

Ik heb eens bij een tapijt discounter TLD36W/33 zien hangen. Lekker om vloerbedekking bij uit te zoeken... (not).

Bij het LAC hadden ze een mooi voorbeeld met een groen (bij een slechte CRI) stukje stof dat bruin (bij daglicht en goede CRI) bleek te zijn.

kleur 33 zat 25 jaar geleden al bij de aldi en die andere opbouw tlbak budget ketens. bij de praxis zaten vaak van die eco tl buizen met groen eindkapje, waardeloze buizen, die gingen knipperen bij de tochtige deuren, dat doet een goede tl buis niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob007

Yarr, Matey!

ZOow Hallo allemaal,

Dank jullie wel voor alle reacties!
Ik moet mij dit zelf gaan aanleren want met mijn nieuwe baan kom ik daar niet meer omheen.
33 is dan te vergelijken met 640 en 830 met 80 Ik moet eerlijk zeggen…..
Is er misschien een soort lijst of zo voor deze gegevens?

Allemaal bedankt en de vriendelijke en gezonde groetjes van hier!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

https://www.tlbesparen.nl/Kleurcodes-TL-verlichting

De reden dat je de kleur 33 nog steeds tegenkomt al was dat de 'standaard' kleur een halve eeuw geleden en is die al 20 jaar dépassé is tweeërlei.

1) Oude stock. = goedkoop

2) De fluorescerende buiscoating met een betere kleurweergave
bevatten meer exotische stofjes en zijn dus een stuk duurder.

Met kleur moet je oppassen. Het is niet enkel de kleur van de buis waar je naar kijkt die belangrijk is. Maar de spectrale samenstelling ervan.

Met slechts enkele kleurlijnen kan je voor het oog even goed wit licht maken als met de juiste verhouding van alle kleuren wat het oog net zo goed als wit zal ervaren.

Maar licht dient niet om in te kijken, maar om voorwerpen te verlichten.

Gekleurde voorwerpen kunnen natuurlijk enkel de kleuren weerkaatsen die zich in het uitgestraalde spectrum bevinden.
Daarom zal in het eerste geval de kleurenweergave erbarmelijk zijn, in het tweede geval prima.

Het is dus een misopvatting dat koel licht per definitie onaangenamer is dan warmwit. Het gaat hem vooral om de spectrale samenstelling ervan.

Daarom had ik ook een hekel aan de pisgele tl's die een tijdje in de mode waren als "warmwit".

mel

Golden Member

Kleur 33 word voornamelijk gebruikt in magazijnen, of in gangen waar je alleen maar doorloopt.Daar is kleurherkenning minder van toepassing.En TLD was het vervolg op de ouwerwetse "dikke"buizen.
ik zei altijd maar TLDun :)
En er zijn verschillende typen ,TLX, TLM, en weet ik veel.
Die kan je ook gebruiken, tenminste die met aan beide zijden 2 pinnetjes..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

En voor werkbankverlichting is de kleurweergave des te belangrijker. Weerstandcodes zijn soms al lastig te lezen. maar met slecht licht kan je al helemaal niet meer zien of iets nu bruin, rood of oranje is :+

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Helaas zijn echter niet alle LED -lampen goed. De fabrikanten hebben heel slimme spectra gemaakt zodat er een goede RA uit lijkt te komen. De goede fabrikanten als Philips, Osram etc zijn veel beter dan de goedkope.

Wil je echte een heel erg goede weergave omdat je bijvoorbeeld schildert dan kun je beter geen LED maar goede halogeenlampen gebruiken. Of mijn persoonlijke favoriet de 9xx serie TL van Philips. RA 90 tot 100.

rob040

Golden Member

Op 16 april 2020 09:37:26 schreef grotedikken:
Het is dus een misopvatting dat koel licht per definitie onaangenamer is dan warmwit. Het gaat hem vooral om de spectrale samenstelling ervan.

In de noordelijke landen zie je vaker warmwit licht en in de zuidelijke landen koelwit.
Koelwit wordt als kil en ongezellig ervaren in onze omgeving.
In kantoren zie je vaker 3000K en in magazijnen 4000K.
Philips heeft nog een tijdje 3500K TL buizen gehad, geen idee of die er nog zijn.
Helemaal chique waren de TL bakken met 2x 2700K en 2x 6500K en een regeling, kon je zelf de kleurtemperatuur regelen (in de zomer meer naar de 6500K en in de winter richting 2700K). Heeft het ook niet gehaald, geloof ik.

Prachtig vak, dat werken in de lichtsector.

Anoniem

Op 16 april 2020 10:52:04 schreef mel:
Kleur 33 word voornamelijk gebruikt in magazijnen, of in gangen waar je alleen maar doorloopt.Daar is kleurherkenning minder van toepassing.En TLD was het vervolg op de ouwerwetse "dikke"buizen.

Eigenlijk zijn die kleur33 tl's idd ontworpen daarvoor, maar omdat het 50 jaar geleden niet gebruikelijk was dat winkels een overvloed aan diversiteit verkochten en omdat ze goedkoper te produceren waren, werd die kleur de ad hoc standaard en bijna de enige die goed verkrijgbaar was.
Toen men in de jaren 70 wat verwender werd heeft dit de tl verlichting ten onrechte de slechte naam van koud en ongezellig licht bezorgd en
heeft bijgedragen tot de bloei van de halogeenverlichting.

Als antwoord dààrop werden dan de 800 en 900 reeksen met veel meer kleurtinten geintroduceerd. Door de hoge prijs werden ze slechts langzaam populair. Ze waren makkelijk 4 x zo duur als kleur 33.

De huidige explosieve LED ontwikkeling heeft echter heel die discussie (bijna) naar de geschiedenisboeken verwezen.

maartenbakker

Golden Member

Voordat de 800 en 900 reeksen (met zeldzame aarden in de fosforen) werden geïntroduceerd had je ook nog traditionele fosforen met tweecijferige nummers en mooie namen als "warmwit de luxe".

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."