Beste allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, en hopelijk kan ik gebruik maken van jullie expertise
.
Mijn Philips TV (type 47PFL7008K/12) heeft sinds vandaag kuren gekregen. De TV gaat niet meer aan, en het standby lampje blijft herhaaldelijk 2x knipperen.
Het wereldwijde web beschrijft dat het een bekend probleem is met het moederbord van de TV. Beide aangeschreven reparateurs erkennen dit o.b.v. het knipperen van het standby lampje, en geven aan dat er geen onderdelen voor reparatie verkrijgbaar zijn.
Uiteraard vertrouw ik op de expertise van de reparateurs. Echter vraag ik me af of de TV niet gerepareerd kan worden op een andere manier. De TV is bijna 7 jaar oud, echter zou ik het zonde vinden om een geheel nieuw toestel aan te schaffen o.b.v. 1 defect. Naast dat dit de portomonee treft, vind ik dit milieutechnisch ook niet verantwoord.
Hebben jullie mogelijke ideeën en/of oplossingen voor dit fenomeen?
Alvast hartelijk dank!
Groetjes,
Rick
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er zijn geen onderdelen nodig. De BGA dient gereballd en opnieuw gemonteerd te worden. Voor een 47" toestel loont dat zonder meer. Er zijn hier 1 of 2 mensen die die dienst aanbieden.
Hoi Maarten,
Dank voor je reactie en fijn om te horen dat repareren mogelijk is. Weet je hoe ik met de reparateurs in contact kan komen?
We zullen nog eens reclame maken voor de diensten van Deusjevoo.
Stuur de mens maar PM 
(Ik zet iemand graag in de bloemetjes die me al erg vaak verder geholpen heeft met dergelijk gedoe
)
Ik vrees dat Deusjevoo momenteel erg druk is. Hij had wat problemen met het reballing station, en deze borden zijn redelijk complex. Je zult behoorlijk wat geduld moeten hebben...
Dat probleem is inmiddels opgelost hoor.
Ik heb hem eergisteren nog aan de lijn gehad voor wat andere soldeerklusjes en zijn apparaat doet het nog prima.
Hij heeft wel een vrij agressieve spam-filter. Misschien heeft het daar wat mee te maken...
Kan dan wat langer duren, want heb hem ooit is horen zeggen dat die niet elke dag gechecked wordt.
Dank voor de reacties! Dan wacht ik nog even af.
Is er trouwens iets tegen Philips te “beginnen”? Men wuift het af dat er simpelweg geen onderdelen meer te krijgen zijn, maar ik neem aan dat er ook een bepaalde verantwoordelijkheid bij hen ligt?
Zal me er eens verder in verdiepen!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
TP Vision heeft voor sommige modellen nog vervangende mainboards laten produceren bij TPV. Dat was maar een beperkte oplage.
Een BGA die los gaat zitten komt helaas bij meer merken voor, zoals bij Samsung, en wordt door de fabrikant niet als een repareerbare fout beschouwd zodat het bord altijd werd vervangen zolang de voorraad strekte. Heel dom, zelfs Apple """reviseert""" borden. In het geval van de QFU chassis is het wel zo dat het toestel veel langer mee zou gaan als de koeling op orde was geweest.
Verder is het onderdelenbeleid van Philips al sinds de eeuwisseling helaas "5 jaar na laatste productie". Kun je nagaan hoe snel ze stukgingen dat ze nog vervangende borden hebben laten maken. De voor 5 jaar voorziene voorraad was dus ruim binnen de 5 jaar op. Wat niet gek is als je vervangt in plaats van repareert. Je kunt er vanuit gaan dat de fout in elk geproduceerd toestel zit en dat de levensduur vooral met de stand van de maan en de manier van gebruik samenhangt.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (32%)]
Klopt. TP vision geeft geen thuis meer, en ook geen enkele andere vorm van coulance. De tijden zijn veranderd. Kon ik vroeger als jochie fietsen naar de Hooft Graaflandstraat (Utrecht) om onderdelen op te halen en service manuals te kopiëren bij een prachtig Philips service center, nu mag je de tv na 6 jaar bij het afval zetten. Waanzinnige tijden.
@beeldbuisje, ik heb ook nog regelmatig contact met Deus. Echter gaf hij 2 weken geleden nog aan dat hij (na veel gedoe met het station) eindelijk aan mijn mainboard kon beginnen. Ligt inmiddels al een paar maanden bij hem. Hij gaf aan (en ik deel die mening) dan hij eerst succesvol kleinere borden wilde doen. Maar ik kijk er (nu zeker...) wel naar uit dat m’n board weer in de tv gezet kan worden. Uiteraard met een geheel andere koeling die ik dan ga inbouwen. Ik hoop echt dat het hem binnenkort lukt!
Op 19 april 2020 20:09:27 schreef Okke:
@beeldbuisje, ik heb ook nog regelmatig contact met Deus. Echter gaf hij 2 weken geleden nog aan dat hij (na veel gedoe met het station) eindelijk aan mijn mainboard kon beginnen. Ligt inmiddels al een paar maanden bij hem. Hij gaf aan (en ik deel die mening) dan hij eerst succesvol kleinere borden wilde doen. Maar ik kijk er (nu zeker...) wel naar uit dat m’n board weer in de tv gezet kan worden. Uiteraard met een geheel andere koeling die ik dan ga inbouwen. Ik hoop echt dat het hem binnenkort lukt!
Dat is wel. Er is lang moeten gecalibreerd worden en uitgezocht, vermits hij met andere software diende te werken.
Ik ben met de quarantaine wat met MacBookjes bezig geweest. Totaal nieuwe wereld voor mij. Ook hier moet ik Maarten weer gelijk geven: loszittende BGA's lijkt iets heel vaak voorkomend te zijn.
De QFU's spannen wel de kroon. Heb het idee dat in alles wat niet goed gekoeld is sowieso prijs is.
Sorry voor het schoppen van een oud topic.
Ooit had ik iets gelezen over een 2nd source (of ander Philips) moederbord, is dat nog actueel ?
Klacht is exact als die van TS.
Ik neem aan dat je de Android ombouw kit in gedachten hebt. Die is ook niet meer verkrijgbaar.
Groeten, Ron.
Op donderdag 13 november 2025 16:31:51 schreef Rontronix:
Ik neem aan dat je de Android ombouw kit in gedachten hebt. Die is ook niet meer verkrijgbaar.Groeten, Ron.
Heel af en toe gaat hij nog aan, duwen/trekken/ander koelblok heeft dat nog zin ?
Het enige dat helpt is de Fusion chip (laten) reballen. Die BGA gaat bij al deze toestellen vroeg of laat een keer los zitten. Er is al heel veel over deze toestellen (Fusion, PFL700x, PFL800x) geschreven.
Groeten, Ron.