Zoals jullie hierboven zien, een snapshot van de www.buildaudioamps.com project 3 website.

Er staat bij dat ik deze eindtrap moet trimmen 2x 7.0mV

Na 2 convensionele 24V voedingen gekocht te hebben, heb ik deze afgeregeld op 6.8mV en 7.3mV

Q: Is dit O.K. of moet ik nog eens trimmen voor betere cijfer op de 2 multimeters?

Ik heb de boel al wel afgesloten en op een plank geschroefd. En wil dus kort en bondig weten of ik hem zo aan kan zetten.

Wat is het advies van de millivolt marges ?

Groet, Wouter

Je wilt weten of je hem aan kunt zetten? Natuurlijk kan dat. Ik neem aan dat hij aan stond toen je hem afregelde, toch?

Het zal niet op de tiende millivolt komen. Heb je zoveel moeite met afregelen dat het niet beter wordt dan 7.3mV?
De tweede vraag is natuurlijk of, als je meter 7.0mV aanwijst, deze waarde ook echt klopt. Die linker multimeter heb ik alvast grote vraagtekens bij. Die rechter ken ik verder niet.

Staat er bij de opgeven instelwaarde niet wat de tolerantie mag zijn wat die is er altijd. Verder denk ik dat bij instellingen als deze de gelijkheid op de kanalen meer van belang is dat de waarde zelf. En dan zitten ze wel ver uit elkaar.

Vaak staan er bij afregelinstructies wel toleranties opgegeven, dus 10mV +/- 1mV bijvoorbeeld. De instructie hier is "about 7mV" lees ik.
Jouw afregeling is prima, zeker als dit na een half uurtje opwarmen is.

Mzz..

I heb hem net nog opnieuw getrimd, het werk er niet veel beter van.

Nu is de vraag of de bovenste grafiek klopt, of onzin?

Als ik als volgens de website van helemaal rechts naar links draai kom ik niet super super dichtbij maar toch. Vraag 2: Moet je dan heel vaak verder naar links draaien voor een betere waarde combinatie? Of kom je deze maar 1x tegen?

Groet, Wouter

Wooopss.. Iets te snel ge-copy-and-paste, ik bedoelde in mV waardes.

Als je de ene kant opdraait zal de ruststroom kleiner worden, draai je de andere kant op dan wordt hij groter,
De waarde van 7mV zul je maar 1x tegenkomen bij afregelen.
Die waardes die jij had waren goed, ik zou er genoegen mee nemen, zo precies komt dat niet.

Het verschil in spanning kan ook al komen door ongelijke emitterweerstanden.

Wat ook heel erg niet helpt is dat je eindtorren allemaal een eigen koelplaatje hebben in plaats van één grote.

De warmste transistor zal de meeste stroom gaan verwerken, waardoor hij nog warmer wordt dan zijn partner en nog meer stroom op zijn rekening gaat nemen. Waardoor hij nog warmer zal worden ... enz enz enz ...

Dit thermisch (en dus elektrisch) stabiel krijgen is een uitdaging.

Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het! Hij doet het!

Hartelijk dank jullie C.O. ers !!!!

Prima geluid!

Netjes :-) Heb altijd heel veel lol in jouw enthousiasme :-)

Wachte eens even, ik ruik iets...... :?

Op 17 april 2020 14:24:52 schreef pascalbythree:
Mzz..

I heb hem net nog opnieuw getrimd, het werk er niet veel beter van.

Nu is de vraag of de bovenste grafiek klopt, of onzin?

Als ik als volgens de website van helemaal rechts naar links draai kom ik niet super super dichtbij maar toch. Vraag 2: Moet je dan heel vaak verder naar links draaien voor een betere waarde combinatie? Of kom je deze maar 1x tegen?

Groet, Wouter

Afregelen gebeurt zonder aangesloten belasting en zonder signaal. De zelfde stroom loopt door de eindtransistors en de emitterweerstanden. Dat alles staat in serie. Als je de spanning op elke weerstand meet, dan zijn ze in principe gelijk. De weerstanden hebben altijd een tolerantie. Meestal 5%, maar soms ook 10%.
Zijn de weerstanden bijv 0,5 Ohm dan kunnen ze dus tussen 0,475 en 0,525 Ohm zitten. Bij een ruststroom van 14mA meet je dan minimaal 6,65 en maximaal 7,35 mV. een verschil dus van 0,7mV. Dat krijg je zonder ideale weerstanden niet weg en is ook helemaal niet erg.
Vaker wordt er over de twee emitterweerstanden gemeten, en daar staat dus eenduidig de dubbele spanning. Verder wordt er gemeten of de spanning op de luidspreker klemmen zonder signaal en zonder belasting nul volt is +/- een paar mV is toelaatbaar.(Ideaal is nul volt).

Leuk om eens te horen dat je het met succes afgerond hebt!

C00L:

De rechter doet het, maar nu de linker nog.

Als het trimmerjte op de maxium waarde rechtsom staat. Geeft hij 2 waardes onder de besproken 6,65 mV

Moet ik dan een weerstand waarde veranderen op de print of is helemaal naar rechts ook goed? Groet, W.

"Een waarde" ... dat is dan nog de vraag hoeveel er onder.

Waarschijnlijk mikken ze op "5k is ongeveer goed, maar regel hem maar af" en dat er dan een 10k regelweerstand in zit. Die zou dan ongeveer halverwege moeten staan. Als dat door andere componentwaardes iets verschuift is het erg onwaarschijnlijk datie dan precies op de uiterste stand de optimale waarde heeft. Dus ik gok er op dat "iets" mis is waardoor helemaal 1 kant op de beste waarde lijkt te geven.

Wat bedoel je met "twee waardes van ca. 6,65mV" Dat elk kanaal 6,65mV staat afgesteld of dat je al draaiiende aan de potmeter van dat ene kanaal 2x 6,65mV ziet langskomen?

De tolerantie mag echt wel >1 mV zijn, dus 6mV of 8 mV is geen enkel probleem. De temperatuurdrift is waarschijnlijk groter.

Met een te lage ruststroom heb je wat meer crossover vervorming, dat zou je kunnen zien als je een scoop hebt.