Dag iedereen,
Ik heb een vaatwas van Miele waar de dichting defect was van het ventiel van de waterinlaat op het labyrint. Dit is al vervangen en is in orde.
Echter heb ik nog mijn twijfels over de staat van het labyrint. Dit wit dat erin zit zoals op de foto, is dit kalk of iets anders?
Groeten Louis
Is normaal bij iedere vaatwas/merk/model is dat labyrint vuil van kalk/ zeep resten en dergelijke. Is voor de rest niets mis mee, is ook een enorm duur stuk dus zeker niet zomaar vervangen. Dat beetje kalk en zeet resten kan ook geen kwaad op vlak van hygiene. Die foto waar je op inzoomd is het gat waar een deel van het water via daar in de kuip loopt, tijdens wassen spat er zeepwater terug in dat gat vandaar dat het op die plek wat extra vuil lijkt.
Als je die vervangt plakt er weer kalk/zeep op die plekken na x keer wassen dus geen zorgen op maken.
[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op (15%)]
dag louis , de vervuiling heeft niets te betekenen , met veel moeite kun je hem uitbouwen en reinigen , maar ik denk dat hij er over een jaar weer zo uitziet , er komen dampen etc. binnen door de opening aan de binnen zijde van de vaatwasser , eerst even een vraag , gebruik je ook regenereer zout voor ontharder ? of is de waterhardheid bij jou zo laag dat je dat niet nodig bent ?
Heb zelf het labyrint van een Bosch vaatwasser wel eens uitgebouwd en doorgespoeld met chloor en veel water, deze was op sommige punten ook bijna helemaal dichtgeslibd.
Op 18 april 2020 14:04:37 schreef fabrice:
Hoe werkt dat juist, nut van het labyrinth?
Het labyrint is de 'ontkalkingsinstallatie' van de vaatwasser. Het kraanwater stroom hier eerst doorheen, voordat het in de spoelruimte komt. O.a. Miele gebruikt daarvoor harskorrels, die na iedere wasbeurt weer "geregenereerd" of hersteld moeten worden. Hiervoor wordt dan een spoeling van "regenereerzout" gebruikt.
Het water komt de vaatwasser in via een pot met hars , die haalt het kalk uit het water. Als je niets zou doen raakt deze verzadigt en komt er teveel kalkhoudend water in de mach. waardoor het kalk zich afzet in de mach. en de vaat.Om dit te voorkomen met deze worden geregenereerd ,tijdens de waterinname word het labyrint gevuld met water. Er bevinden hier 2 of 3 reservoirs in , door de instel mogelijkheid binnen in de mach.( in de ronde rooster) kun je dan kiezen welk reservoir wordt gebruikt voor de regeneratie , de hoeveelheid die nodig is , wordt bepaald door de waterhardheid ter plaatse .Wanneer de reservoirs vol zijn zal het overtollige water via dit rooster in de mach. stromen.Door tijdens de hoofdwas van de mach. het ventiel op het reservoir te openen vloeit het water uit het gekozen reservoir in de zoutpot van de mach. en daardoor komt er zout water in de harspot van de waterontharder. Dit zoute water zorgt ervoor dat het kalk uit de harspot wordt losgeweekt en zal aan het eind van de hoofdwas er weer uitgespoeld worden en zorgt dan tevens voor het afkoelen van het waswater voordat het wordt afgepompt.En daarna kan de harspot weer kalk opnemen voor een volgend programma.
Het labyrint wordt na het afwassen gevuld met koud water. De zijwand de machine wordt hierdoor afgekoeld. De waterdamp in de machine condenseert tegen de wand. Zo wordt het droogproces versneld.
Is het dan niet erg dat onderaan precies het kanaal verstopt zit met kalk? Bovenaan zie ik ook een soort verstopping.
Op 18 april 2020 17:25:33 schreef Louis123:
Is het dan niet erg dat onderaan precies het kanaal verstopt zit met kalk? Bovenaan zie ik ook een soort verstopping.
Alle verstoppingen zijn erg en moeten verholpen worden.
stavros
Beginnende Hobbyist "ELKE DAG LEER IK IETS BIJ , MAAR KAN HET NIET ALTIJD ONTHOUDEN" Niemand is te oud om iets bij te leren !!
Geachte heb je een volledig nieuw magneetventiel geplaatst?
Mijn magneetventiel werkt nog maar er is iets mis met de dichting.
Ik wil de dichting alleen vervangen maar ik vind geen geschikte dichtingen?
Heeft er iemand van jullie een alternatief
Een volledig nieuw magneetventiel kost rond de 150 euro het afwasmachine is al oud, dus is op zich een grote kost.
Maar voorlopig geen budget voor een nieuwe.
mvg,
Rudy
Wat is er dan zo speciaal aan die dichting? Lijkt me een O ring, maar die wel wat dikker is dan standaardmodellen. Welke maat? Kan wel stansen of gieten. 150€ is idd aan het haar getrokken als men ziet dat een universeel afvoerpompje voor minder dan 40€ te koop is. Je kan het ook opnieuw monteren met wat kit eraan. Zal wel dicht zijn en nog een poosje dienst doen.
[Bericht gewijzigd door jerome op (16%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Miele heeft die o-ring los verkrijgbaar. Deze?? Ik zou het in mijn voorraad moeten nazien. https://webshop.ebs-co.at/Dichtungsgummi-O-Ring-fuer-Salzbehaelter-MIE…
[Bericht gewijzigd door EricN op (64%)]
stavros
Beginnende Hobbyist "ELKE DAG LEER IK IETS BIJ , MAAR KAN HET NIET ALTIJD ONTHOUDEN" Niemand is te oud om iets bij te leren !!
Hallo,
Het betreft de kleinste rubberen dichting op de naald (zie foto rubber naald 1 en 2 in bijlage.)
Dat model vind ik niet, en deze is hard en plat en deze sluit het labyrint af veronderstel ik.
mvg
EricN
Welke zeep gebruik je? Mss is het reeds all in one? Bij kosten die niet gedragen kunnen worden adviseer ik om de kosten te omzeilen door tijdelijk all-in-1 te gebruiken. Iets wat ik anders niet aanraad.
Wat was eigenlijk je initiële klacht dat je aan het schroeven geslagen bent?
Normaal is het oppoetsen en terug er in.
stavros
Op 13 oktober 2023 06:51:01 schreef EricN:
Welke zeep gebruik je? Mss is het reeds all in one? Bij kosten die niet gedragen kunnen worden adviseer ik om de kosten te omzeilen door tijdelijk all-in-1 te gebruiken. Iets wat ik anders niet aanraad.Wat was eigenlijk je initiële klacht dat je aan het schroeven geslagen bent?
Wat was eigenlijk je initiële klacht dat je aan het schroeven geslagen bent?
Er kwam een foutmelding water in/uit.
ervoor nam hij water en stopte dan, de sensor onderaan in de bodemplaat stond water, door de zijkant open te vijzen zag ik dat de lek zich situeerde aan het labyrint met namen aan de afsluiting met het magneet ventiel.
Heb alles gereinigd maar helaas het water bleef komen.
Welke zeep gebruik je? Mss is het reeds all in one? Bij kosten die niet gedragen kunnen worden adviseer ik om de kosten te omzeilen door tijdelijk all-in-1 te gebruiken. Iets wat ik anders niet aanraad.
is in feite mijn vriendin haar vaatwasmachine, ze gebruikt geen all in one zegt ze. En wat bedoel je dan om dit te gebruiken.
Mvg
stavros
Op 13 oktober 2023 22:33:35 schreef smd:
Je kan uiteraard zelf een rubbertje maken??
Ja maar hoe ? 
je moet hetzelfde materiaal vinden, vooral de dikte is belangrijk ik meet 1.3mm maar mag iets dikker zijn denk ik
Het snijden zou ik dan eventueel willen proberen om een lasermachine
mvg
@SMD, hoe maak je zelf een nieuwe rubber , vooral het kleinste vooraan aan de afsluiter
[Bericht gewijzigd door stavros op (11%)]
EricN
Volgens mij zit je probleem daar niet. Is het een toevoer of afvoer probleem? Je uitleg is niet duidelijk. Als dit ventiel lekt dan krijg je mijns inziens geen toevoer/afvoer klacht.
Je gaat moeten monitoren waneer exact de klacht optreed. In het begin vh programma? Op het eind? Bij afvoer? Bij toevoer?
De all in one tip is gewoon omdat je zoutfunctie met dit defect niet goed werkt. Een all in one kan dat probleem deels opvangen.
stavros
Op 14 oktober 2023 16:55:36 schreef EricN:
Volgens mij zit je probleem daar niet. Is het een toevoer of afvoer probleem? Je uitleg is niet duidelijk. Als dit ventiel lekt dan krijg je mijns inziens geen toevoer/afvoer klacht.Je gaat moeten monitoren waneer exact de klacht optreed. In het begin vh programma? Op het eind? Bij afvoer? Bij toevoer?
De all in one tip is gewoon omdat je zoutfunctie met dit defect niet goed werkt. Een all in one kan dat probleem deels opvangen.
Hij neemt water en gaat dan in alarm...
omdat het water zoals op de video gewoon naar beneden loopt daar waar het magneet ventiel zich bevind
op de bodemplaat is er een veiligheidssensor en dit detecteert dan water (bodemplaat vertoont opstaande kant waardoor het water blijft staan zodat de sensor word geactiveerd) en het water word dan onmiddellijk afgesloten door de aqua stop van de toevoerleiding.
als ik het water wegneem met een vod en telkens uitwring zodat de sensor terug droog is , kan ik het terug opstarten en begint de cyclus opnieuw.
Daar ik dit probleem had, opende ik de zijkant en zag het water rechtstreeks aan het labyrint via het magneet ventiel eruit lopen.
Daarom veronderstel ik dat het niet goed meer afdicht.
EricN
Ah. Nu begrijp ik je. De bodemplaat onderin.
Maar je vroeg de dichting vooraan aan de klep. Die veroorzaakt dit niet.
Ofwel is de doorzichtige kunststof waar de klep in zit gebarsten ofwel is het de o-ring waarvan ik de nr gaf.
stavros
Op 14 oktober 2023 17:49:25 schreef EricN:
Ah. Nu begrijp ik je. De bodemplaat onderin.Maar je vroeg de dichting vooraan aan de klep. Die veroorzaakt dit niet.
Ofwel is de doorzichtige kunststof waar de klep in zit gebarsten ofwel is het de o-ring waarvan ik de nr gaf.
Ik ga het nog eens bekijken als ik bij mijn vriendin ben.
Wilde de rubber bestellen, kostprijs is 2.40 euro met verzending 14euro oeps.
Maar ik zit nog steeds met dat klein rubbertje vooraan op de afsluiter.
Wilde deze ook ineens vervangen. Maar daar zie ik geen oplossing voor.
Jij zou eventueel eventueel Tec7 gebruiken aan rubber en dan monteren om het eventueel af te dichten?
Alvast bedankt voor de hulp
mvg
EricN
Op 18 oktober 2023 12:23:20 schreef stavros:
[...]
Jij zou eventueel eventueel Tec7 gebruiken aan rubber en dan monteren om het eventueel af te dichten?
Oei? Waar lees je dat?
Als het labyrint aan de o-ring gebarsten is gaat dat mogelijks niet helpen.
Eens gelijmd is dat het laatste wat mogelijk is om iets te doen. Uiteen gaat niet meer. Tenzij met schade.