Gokkast projectje

Hallo,

Samen met een vriend van me heb ik een aantal weken geleden een defecte gokkast gekocht voor een paar tientjes. Behalve dat de kast niet meer werkt, is deze voor de rest in een erg goede staat.
De gokkast is een Elam The Club variant (welke nagenoeg hetzelfde is als de wat beter bekende Club2000), en wordt aangestuurd door een Heber Pluto 5 MPU.

Het probleem

Zodra je de gokkast aan zet, gaan er een paar statische lampen branden en de verschillende PCBs die aangesloten zijn aan het MPU laten ook zien dat ze voeding krijgen d.m.v. een ledje, zoals bijvoorbeeld het MPU ledje, de ledjes van de encoders van de rollen en het ledje van de muntproever. Verder gebeurt er helemaal niks.

Wat hebben we geprobeerd / geconstateerd?

We hebben al een heel aantal dingen gemeten, waarbij we de volgende dingen in ieder geval geconstateerd hebben.

  • Alle spanningen die uit de PSU horen te komen, zijn aanwezig, en staan ook op de juiste componenten van het MPU.
  • Het batterijtje leeft nog en geeft een correcte spanning.
  • Alle kloksignalen zijn op de juiste plekken met de goede frequentie te meten.
  • We hebben (nog) geen onderbroken verbindingen en/of sluitingen kunnen vinden.
  • Als het bord opstart, gaat deze 5 seconden in een reset state, ook te zien aan de rode led die dan brandt. We hebben met een logic analyzer wat datapinnen van het EPROM gemeten tijdens het opstarten. In die 5 seconden is er activiteit waar te nemen, zodra het rode ledje uit gaat stopt de activiteit ook (groene led blijft wel gewoon branden).

Hoe nu verder?

Zelf denken we aan mogelijk een corrupt EPROM.
We vinden het leuk om aan wat elektronica te klussen, maar wat tips / ideeën / ervaringen / meningen zijn altijd fijn om te horen!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Nicola

Wat zou je daarmee kunnen doen als je de oorspronkelijke software niet meer kunt opstarten? misschien enkele lampjes laten pinken of wat had je in mind?

Ik zou niet in de eprom sectie kijken want weinig kans dat het probleem daar zit.

LDmicro user.

Op 18 april 2020 16:06:30 schreef MGP:
Wat zou je daarmee kunnen doen als je de oorspronkelijke software niet meer kunt opstarten? misschien enkele lampjes laten pinken of wat had je in mind?

Ik zou niet in de eprom sectie kijken want weinig kans dat het probleem daar zit.

Bedankt voor je reactie. Ik ben bang dat ik je vraag niet helemaal begrijp. Wat bedoel je met "daarmee"? Het doel is natuurlijk om de gokkast weer werkend te krijgen (dus ook met de oorspronkelijke software).

Ik dacht dat je zelf iets wilde maken, maar je wilt die blijkbaar herstellen, dat heb ik verkeerd geïnterpreteerd.

Ik vrees ervoor gezien de omvang van dat apparaat, misschien zit hier iemand met ervaring.

LDmicro user.

Mogelijk dat de checksum op de eproms staan. Als je een eprombrander heb kun je de checksum uitlezen en weet je of de juiste informatie in de eproms zitten.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
mel

Golden Member

Het kan best iets simpels zijn, zoals een uitbetalingsding wat niet goed aangesloten zit, of een klepje dat open staat.Als de eprom niet goed zou zijn, dan denk ik dat dat ding ook niet door de initialisering heen komt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 19 april 2020 08:35:04 schreef mel:
Het kan best iets simpels zijn, zoals een uitbetalingsding wat niet goed aangesloten zit, of een klepje dat open staat.Als de eprom niet goed zou zijn, dan denk ik dat dat ding ook niet door de initialisering heen komt.

dat denk ik ook, mogelijk een deurschakelaartje ( achterkant , geld opvangbak of bij de geld kokers ) of slotschakelaar ( om bijvul funtie / test functie )
geld kokers niet gevuld of niet goed geplaatst .
de eproms gaan zelden kapot , vaker een slechte verbinding in een connector
lekkende batterij op het moederbord die de boel verstoord

Excuses voor de late reactie, bedankt voor jullie berichten!

Er lijkt een klein beetje aantasting te zitten bij wat baantjes in de buurt van de batterij. Gisteren flink wat doorgemeten daar in de buurt, en twee traces vanaf een RAM ICtje gevonden die onderbroken zijn. Deze zullen we deze week ergens met een jumper draadje omleiden.

Op 19 april 2020 11:05:31 schreef klaasy:
[...]
dat denk ik ook, mogelijk een deurschakelaartje ( achterkant , geld opvangbak of bij de geld kokers ) of slotschakelaar ( om bijvul funtie / test functie )
geld kokers niet gevuld of niet goed geplaatst .

Dit grotendeels doorgemeten en lijkt prima te zijn, zou er dan ook geen foutcode getoond moeten worden?

Thanks again!

Shiptronic

Overleden

Lekkende batterijen zijn killers, goed schoon maken(azijn) ook zeker onder IC's sporen vreten gewoon op.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 13 mei 2020 20:49:20 schreef escreality:

Dit grotendeels doorgemeten en lijkt prima te zijn, zou er dan ook geen foutcode getoond moeten worden?

Thanks again!

hoeft niet afhankelijk van de software en leeftijd van de kast , de meesten overigens geven wel een melding bv geldkokers leeg of deur los
maar in de meeste gevallen geeft de batterij lekkage problemen soms met ernstige en niet herstelbare gevolgen .
misschien heb je geluk en kun je koper sporen over bruggen zodat hij weer opstart

[Bericht gewijzigd door klaasy op woensdag 13 mei 2020 21:38:59 (21%)

Op 13 mei 2020 21:17:15 schreef Shiptronic:
Lekkende batterijen zijn killers, goed schoon maken(azijn) ook zeker onder IC's sporen vreten gewoon op.

ik zou in zo`n geval de ic los maken om er goed bij te kunnen .
en de nieuwe batterij los van het moederbord monteren indien die gaat lekken er geen schade kan ontstaan

hebben jullie dit nog kunnen oplossen? ik zit met exact hetzelfde probleem, alleen andere kast.

Patrick

bprosman

Golden Member

Kwam dit tegen, heb er geen ervaring mee, geen aandelen in en vind de toon van de advertenties ook maar zozo.

https://www.marktplaats.nl/u/automaten-onderdelen/23436962/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.