Oplaadbare accu probleem,

Ik ben nieuw hier en mijn kennis is heel beperkt van elec.
Ik wil nieuwe oplaadbare batterijen in mijn bouwlaser zetten omdat die niet meer laden ,
Ik heb nieuwe besteld en die net zoals de oude terug vast gesoldeerd maar probleem is nu dat die heel even laad en dan stopt ,
Zou de condensator of wat het ook mag zijn de boosdoener is omdat die heel warm wordt,

Betreft een accupack nicd voor Agatec A510 laser

Arco

Special Member

Die (verbrande) weerstand is waarschijnlijk het hele laadcircuit... ;)
Heb je wel hetzelfde accutype teruggezet?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja is hetzelfde type accu , ik kan niks meer aflezen op de weerstand weet dus niet welke ik moet hebben,

Zou het een overstroom beveiliging zijn in de lader die aanspreekt? Kan een kapotte condensator zijn in die lader/voeding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je bedoeld dat klein ding op de foto's?

Wat voor accupack is dat precies?
Ik zie maar 1 cel op de foto, die is 1,2Volt.

Ik zie er 2 ;) Als je de draadjes volgt kan het ook bijna niet missen dat er buiten beeld een tweede cel ligt.

@ topicstarter: het probleem zou natuurlijk in de lader kunnen zitten. Met typenummers komen we een heel eind. Ik hou overigens ook rekening met een lader die de cellen gewoon sloopt door constant doorladen met te hoge stroom.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Zijn inderdaad 2 accu en zal ook foto van lader uploaden

Arco

Special Member

Is zo te zien een gewone adapter, dus de weerstand is de enige component in de 'lader'...
Betterijpack zitten duidelijk 2 cellen in:
https://www.topographie-laser.eu/media/catalog/product/cache/1/image/650x/e5c3f25dbe2a3021345b55270d5894a1/a/5/a510_gat220_-_agatec_-_batterie_pour_niveau_laser_rotatif_vue_de_profil/Batterie-NiMH-pour-niveau-laser-rotatif-AGATEC-A510-et-GAT220-211315-32.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Gezien de accu's en adapter, zal de weerstand iets van 22...27 Ohm / 2W zijn. Als de accu's helemaal leeg zijn kan die even wat warmer worden.
(de weerstandswaarde kan worden afgeleid van de opgegeven laadtijd van het accupack)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik vind de laadspanning wel hoog, 6,5VDC voor 1,44V per cel om te laden. daar stook je de cellen mee op. de lader ziet er ook erg nieuw uit voor iets wat bouw gerelateerd is, verkeerde adapter gepakt toevallig?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

De laadspanning doet er niet erg toe, als de stroom door de cellen maar maar beperkt blijft tot max 1/20C.
Ik heb wel gezien dat er laders voor NiCD en NiMH zijn voor deze packs waar expliciet bij staat dat die niet uitwisselbaar zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is de originele lader dus dat is niet het probleem,
Is ook de reden dan ik voor de nieuwe accu's nicd heb gekozen anders moest ik de lader ook vervangen

vergeten

Golden Member

Op 19 april 2020 11:46:25 schreef Jos59:
Ja is hetzelfde type accu , ik kan niks meer aflezen op de weerstand weet dus niet welke ik moet hebben,

Nameten, hij is heel erg warm geweest maar waarschijnlijk niet echt "verbrand"

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Is echt wel heel warm geweest zo warm dat de pvc waarin de accupack zit tpv de weerstand een gat in gesmolten is,

Arco

Special Member

Is de adapter nog wel heel? (komt daar ongeveer 6.5v DC uit?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

rotte oude batterijen, de volledige laadspanning over die weerstand zodat die heel heet is geworden?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Nee,

Dat verklaart wel waarom de boel heet is geworden. Ik zou de adapter eens openmaken. (kapotte trafo/diodes/elco)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zal dan morgen de adapter eens open maken ,

Op 19 april 2020 12:34:10 schreef Jos59:
Je bedoeld dat klein ding op de foto's?

Ik denk dat je de "weerstand" bedoeld. Je noemde dat ding eerder ook al een condensator. Sorry: Ik had explicieter moeten melden dat dat geen condensator is.

Als er echt 14V uit je lader komt, dan is dat veel te veel en dat verklaart een hoop. Ook het "uitvallen na korte tijd".... (overstroom beveiliging zei ik de vorige post).

Wel rest bij mij de vraag: Op welke stand heb je 14V gemeten uit de adapter? Edit: Ah. Foto zie ik nu pas. Meter heeft geen "stand" en probeert het zelf uit te zoeken en meet 14V DC op de buitenste ring t.o.v. de punt van je stekker.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 19 april 2020 14:47:24 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar metingen met zo'n tester zijn...
(die zijn bedoeld om te testen of er spanning is en niet voor enigszins precieze metingen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Snap ik wel maar heb geen andere meter in bezit