Disclaimer: wellicht niet helemaal "electronica-gerelateerd" maar ik hoop toch een tip in de goede richting te krijgen voor mijn probleem:

Canon MG5751 inkjet printer bevat 5 cartridges waarvan 1 grotere voor zwart: PGBK. Afdrukken waarbij deze wordt gebuikt vertonen een merkwaardig raster-patroon:

De 4 andere cartridges werken prima, controle-raster-afdrukken zijn goed.
Ik heb alle reinigingen die de printer aanbiedt gedaan (diepte- en gewoon, rollen, plaat) en de printkop automatisch uitgelijnd. Geen resultaat.

Deze printer heeft m.i. 1 vaste printkop, en zoals gezegd printen de andere cartridges goed. Ook heb ik er een andere PGBK cartridge in gestopt: zelfde resultaat.

alle tips welkom, alvast dank.

Gezien de afdruk lijkt het me typisch een mechanisch probleem met de betreffende kop. (zit los, bevestiging afgebroken,...)

Op 26 april 2020 13:26:24 schreef Arco:
Gezien de afdruk lijkt het me typisch een mechanisch probleem met de betreffende kop. (zit los, bevestiging afgebroken,...)

Bedankt; alleen heeft deze printer maar 1 vaste printkop, de cartridges zelf hebben geen printkop. En omdat de test-afdruk-rasters voor de andere cartridges/kleuren er prima uitzien, lijkt mij de printkop wat minder waarschijnlijk...

Het lijkt toch of er iets in resonantie treedt, waardoor de dubbele lijnen ontstaan.
(een probleem in de kop zelf zou heel andere afdrukken geven, in ieder geval niet breder als normaal)

ik heb intussen flink wat rond-geggoogeld en dit is een bekend probleem met PGBK. Deze heeft wel een eigen printkop in de printkopmodule.

Er is een workaround: je kunt deze printkop disablen door als papier "mat fotopapier" in te stellen. Dan wordt de andere/kleine zwarte cartridge gebruikt. In feite drukt hij dan een tekstdocument als foto af. Langzamer, maar ziet er strak uit.

Als tips voor definitieve oplossingen lees ik:

• printkop eruit halen en schoonmaken;
  • inkt-leidingssysteem spoelen/"purgen";
  • en als laatste een nieuwe kop kopen (duurder dan de hele printer....)

Mijn vermoeden is dat ie van links naar rechts en ook van rechts naar links print en dat er wat "slack" in de sturing zit. Dus op de terugweg zit ie niet op de positie dat ie denkt te zitten.

Hmm. Dan is het raar dat het zo netjes van geen slack, via beetje naar veel en dan weer teruggaat. Hmm. Ik weet het niet. Sorry.

Zeer bedankt FastFolkert! Op "matfotopapier" doet mijn Canon printer Pixma TS6351a het weer, zoals je zegt, "ziet er strak uit".

Hmmm..... inkjets's, garantie voor problemen, ook mechanisch, als je niet elke week 2x iets print waarbij alle kleuren gebruikt worden.

Die ervaring heb ik met HP, Epson, Canon.

Bij mij komt er nooit meer een naar binnen. :)

Inderdaad, is ook mijn idee er over.
Citaat uit een eerder onderwerp :

Op zondag 9 juni 2024 11:44:28 schreef Kees frees:
Over printers, breek me de bek niet los, zolang als ik met computers te maken heb heb ik al ruzie met die dingen, maar nu (sinds kort) niet meer, daarom voel ik de behoefte om dat met de wereld te delen :-)

Historie :
Eerst matrix printers, printer geen(weinig) probleem maar de aansturing, cq driver, altijd gedoe
Spuug printers, zoals ik ze noem, altijd gedoe, na een tijdje komt er niets meer uit, dure inkt.

Dus kocht ik op aanraden van een vriend een oude brother voor ~ 10, - oid.
Nieuwe toner en rol er in, er weer helemaal perfect !
Het gebruik (frequentie) is hier zeer wisselend, soms weken niet en als ik 'm dan weer aanzet dan sta ik er elke weer van te kijken als er een blaadje uit komt waar ook iets opstaat, compleet en scherp. De wonderen zijn de wereld nog niet uit !
En zo heb ik ook een HP voor kleur, met 4 cassettes
Ook aan het netwerk gehangen, met tussen kastje, werkt perfect, nou ja, op linux wel, op windows deed ik een poging maar heb ik opgegeven.
Ondertussen kocht ik er nog meer, voor op andere plekken, een reserve voor de reserve, dan hoop ik dat ik voor "altijd" iets kan afdrukken als ik daar behoefte aan heb.
[..]

ik heb zo een ecotank van epson, print soms weken niks. geen ellende met de koppen.
jaren met lasers geprint maar de kleurvastheid (1 effen veld ziet er nooit effen uit) stoort me verschrikkelijk

Ik heb een Brother. Wel eens maanden niets afgedrukt en toch geen problemen.
(printer doet zelf periodiek een 'grote schoonmaak'...)

Als er toch heel zelden iets verstopt zit is een extra schoonmaakbeurt meestal genoeg.
Ik gebruik niet eens de originele 'Innobella' inktpatronen...

@fcapri,
@Arco,

Mag ik weten welke serie of typenummer inkjetprinters dat zijn?

Brother MFC-J6910DW

https://tweakers.net/ext/i/2000838754.jpeg

[Bericht gewijzigd door Arco op (62%)]

Ik vermoed dat het zwart bi-directioneel geprint is en de kleuren uni-directioneel. Wat bij veel oudere inkjetprinters voorkomt is dat het kleine beetje inktnevel dat niet op het papier komt zich vermengt met het vet op de chroomstalen glijstang. De wrijving gaat hierdoor toenemen en er komt een verschil in van links naar recht printen en visa-versa. Het schoonmaken van de stang en smeren helpt dan. Maak gelijkt het traliefilmpje (encoder strip) met een wattenstaafje met ruitenreiniger voorzichtig schoon (zelfde inktnevel).

ik dacht ook aan die bi-directioneel, maar dan zou het OVERAL verschoven zijn en niet enkel in het midden van dat raster

ook geen idee of dat de hele breedte van de printkop is, of dat raster in verschillende bewegingen werd gedaan.

de koppen zitten ook op dezelfde stang, dus dan zou blauw rood, geel hetzelfde moeten vertonen, aangezien dat vet bij die ook evenveel wrijving zou veroorzaken.
taai vet zou eerder een random patroon geven en niet schoon 2 parallel lijnen

mij lijkt een timing of software probleem aan de oorzaak te liggen, het is een gekend probleem, en bij het printen in uni-directioneel (dikkere papiersoort selecteren) is het blijkbaar weg.

https://www.youtube.com/watch?v=g2m2lH1oHyk&ab_channel=KevinatBCH
deze spreekt erover.
https://i.ytimg.com/vi/g2m2lH1oHyk/hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAxMIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD&rs=AOn4CLD-jme3VhneOEk7kLkwC7K-WD6mOA

Op maandag 26 mei 2025 14:20:41 schreef Bobosje:
@fcapri,
@Arco,

Mag ik weten welke serie of typenummer inkjetprinters dat zijn?

ecotank ET2820. is multifunctioneel met scanner enzo en koste nieuw 184€.
de inkt kost 35€ en daar doe je 4500 paginas mee (ja echt, belachelijk goedkoop, zit nog altijd aan mijn eerste flessen bezig en al veel kleurenfotos geprint)

Ik kijk wel regelmatig of er vergelijkbare (en betaalbare) laserprinter/scanners zijn, maar nog niet gevonden...
A3 printers met A3 scanner (heel handig voor printen en scannen van schema's) zie je niet veel in laseruitvoering.

Met een set cartridges haal je tot max. 9950 afdrukken in een gunstig geval... : https://www.printabout.nl/cartridges/printabout/1127009-huismerk-broth…

Zit er in die printer ook zo'n transparant lint met streepjes erop? Een vlek hierop kan tot dit soort problemen leiden.

@fcapri,
@Arco,

Dank voor de info.

Als ik het goed begrijp dan zijn deze type of merken printers ook te gebruiken met andere merken inkt navullingen / cartridges, dus geen beveiliging op de printer om merkloze inkt tegen te gaan / te verbieden?

Op maandag 26 mei 2025 17:06:46 schreef Bobosje:
@fcapri,
@Arco,

Dank voor de info.

Als ik het goed begrijp dan zijn deze type of merken printers ook te gebruiken met andere merken inkt navullingen / cartridges, dus geen beveiliging op de printer om merkloze inkt tegen te gaan / te verbieden?

de ecotank moet je gewoon opvullen met flessen.
namaak in de action kost 28€ ofzo, origineel epson is 37€
voor die 9€ ga ik echt niet knoeien met andere merken.
https://www.123inkt.be/Epson-104-multipack-origineel-C13T00P640-i70178…

De Brother gebruik ik 'huismerk' cartridges voor, zelf vullen met inkt is net zo duur en een hoop geknoei, niks voor mij...

Dat is wel goedkoop.

En net zo goed kwa kleur en geen geknoei of lekkende printkoppen of iets dergelijks als de originele inkt?

Op maandag 26 mei 2025 17:35:32 schreef IJzerhersteller:
https://www.action.com/nl-nl/p/3010428/ink-print-inktcartridges/
€ 7,99

origineel is 65ml, deze zijn 45ml.
voor die 37€ voor originelen en 4500paginas te kunnen printen, blijf ik bij origineel.
de koppen zijn intern, wil niet het risico lopen dat die goedkope inkt de koppen verstopt.

Op maandag 26 mei 2025 17:27:16 schreef Arco:
De Brother gebruik ik 'huismerk' cartridges voor, zelf vullen met inkt is net zo duur en een hoop geknoei, niks voor mij...

ecotank is opvullen met flessen, super gemakkelijk hoor. inktreservoirs open klappen, klepje open, fles inklikken bovenaan. inkt laten inlopen.
flesje eraf, deksel dicht, reservoir dichtklikken.

https://i.ytimg.com/vi/oqdYw9WrZkU/hq720.jpg?sqp=-oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAxMIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD&rs=AOn4CLDLJgySygOGrxU2Vlyyh2Orwm04IA
https://heyletsmakestuff.com/wp-content/uploads/2021/09/Convert-Sublimation-Printer-1-450x450.jpg

mijn heeft nu 891 paginas in kleur geprint en 110 zwart wit. reservoirs zijn vol, inkflesjes hebben nog 1/3de zitten

heb nog een 19 jaar oude canon inkjet gehad die ik amper gebruikte, elke keer dat het ding nodig was, kon ik ook mee een cartridge vervangen. dat ding geruimd en de color laserjet maar aangezet. die doet het iig gewoon nog na jaren met dezelfde cartridges. inkjet heb ik altijd al een hekel aan gehad.

heb een A0 plotter in onderhoud gehad waar inkt tanks van 250ml inzaten, stuk of 10 meen ik. na zoveel liter inkt moest de printkop ( nu ja de helft, de andere helft ging 3/4 jaar later pas kapot ) vervangen worden, was een ding van 500€ maar die had dan ook wel jaren vrijwel dagelijks geprint gehad..

[Bericht gewijzigd door testman op (34%)]

de AO op het werk, wordt gebruikt voor planningen, zeekaarten, fotos....
tamelijk oud ding al, alle cartridges zijn eigenlijk al 'te oud' maar doet het prima