Flipflops

Beste leden

Tijdens een proef over flipflops en het opstellen van tellers, komen vaak de termen hoogactieve en laagactieve ingangen voor. In mijn geval is het als volgt: Bij JK-flipflops zijn J en K hoogactieve ingangen en Set en Reset laagactieve ingangen.
Wat is nu juist het verschil tussen beide?

Alvast bedankt voor de uitleg

Weinig kennis over elektronica en dergelijke, maar wel zeer geïnteresseerd in alles wat er mee te maken heeft

Als J en K van laag naar hoog gaan gebeurt de flip (of de flop).

gaan ze terug van hoog naar laag, dan gebeurt er niets.

reset gebeurt bij de hoog naar laag overgang. Bij het terugkeren gebeurt er niets meer.(is wel nodig om de reset toestand te verlaten)

Heb je al in de datasheet van zo'n flipflop gekeken? Wat moet er gebeuren met J, K, set en reset om een verandering in de uitgang te krijgen?

PS: wat kris vertelt wilde ik niet direct zeggen. Het was mijn bedoeling dat je er zelf achter zou komen.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op 13 mei 2020 10:08:04 (28%)

Bedankt voor de reacties. Ik had zelf wel al min of meer dat vermoeden, maar wou het zeker weten. Om op jouw vraag te antwoorden Klaas, om een verandering te krijgen moet de klokingang eerst hoog staan volgens mij (indien het een synchroon systeem is tenminste).

Weinig kennis over elektronica en dergelijke, maar wel zeer geïnteresseerd in alles wat er mee te maken heeft
Hensz

Golden Member

Ik vind de uitleg van Klaas verwarrend onjuist. J en K hebben pas invloed bij de volgende klokpuls. Set en Reset hebben direct invloed en blijven die houden zolang het signaal actief (in dit geval: laag) is, wat er verder ook gebeurt (m.u.v. als zowel S als R laag zijn).

Zoek eens op de datasheet van een 7476, dat is een standaard TTL JK_flipflop, overal te vinden, staan altijd beschrijvingen en waarheidstabellen in. Of kijk bijv. eens op https://www.electronics-tutorials.ws/ (hoewel ze daar nu de 7473 foutief als JK-flipflop kiezen).
Verder is er natuurlijk wikipedia, in het Nederlands of, uitgebreider, het Engels

Don't Panic!

Een normale ingang zonder inverter ervoor gaat aan bij 5V. Dat noemen ze hoog actief. Als je nu voor deze ingang een inverter zet dan moet je 0V aanbieden om het te activeren en dat noemen ze laag actief. Dus de benaming geeft precies aan wat er gebeurt.