Hoi,
ik heb een frequentiemeter met als enige opschrift "Data precision 585".
aan de achterkant een klein plugje voor de voeding. Aangesloten op een regelbare voeding van 0 tot 10 volt, kijken wanneer er leven in kwam.
Bij ca 6 volt ging de led "lo bat" uit, dus nog iets erbij. lijkt erop dat ie bij 9 volt ongeveer zou moeten werken: displays helder genoeg.
Slechts 1 probleem: ze blijven allemaal op 0 staan, ongeacht het signaal dat ik aanbied.
Vraag is nu, kent iemand deze F-meter, heeft iemand iets van documentatie, mogelijk een schema ?
vast bedankt voor jullie reactie
gr.
Rob

Ha RAWWAR,

Even kijken knippert je gate lampje en welk signaal bied je aan de teller staat de ingang niet op uit (off) ?

Groet,
Henk.

Henk, het gate lampje knippert afhankelijk van de stand van de schakelaar 0,1 1 of 10 seconden.
De schakelaar staat uiteraard NIET uit, anders doet ie helemaal niets meer.
Verder stuur ik van alles en nog wat in, van millivolten tot enkele volten ( TTL ) met de verzwakker geprobeerd op x1, x10 of x100. Het display staat rotsvast op 0
Rob

Ingangscircuit kan kapot zijn, daar zit meestal een transistor of FET die het signaal op TTL nivo brengt. Daarop is als test een bloksignaal te injecteren. Helaas geen schema gevonden...
Fotootje van de binnenkant hier plaatsen?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (10%)]

RAAF12,
Hier zijn een paar fotootjes van het inwendige.
Ik ben intussen even aan het meten geweest en ik vond iets wat me meer zorgen baarde.
Om "fatsoenlijk" licht uit de displays te krijgen, heb ik toch wel een volt of 7 minimaal nodig, maar beter ca 9 volt.
Nou zitten er behalve ic's type cd..., ook nog wat LS TTL ic's in.
Die zouden moeten werken op 5V. Echter bij 8,7v ingangsspanning, staat er over de TTL ic's zo'n 7,8 volt.
Ik vrees dus voor ernstige schade...
Overigens zie je op deze foto niet de tijdbasis. Deze bevindt zich in een
metalen doosje welke met 6 pennen in de 6 busjes geprikt wordt.

Dat is inderdaad foute boel, de TTL 74 serie mag maar 5V hebben. In een ad op Ebay staat hetzelfde model en daar staat dat er batterymodule in kan. Die zit er niet bij? Dan is de plug op de achterzijde voor een lader.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]

Nee, er zit geen batterij module bij, maar er zitten wel 2 beugeltjes in,
te zien op de eerste foto, direct voor de dikste groene tantaal.
Ik vermoedde wel dat daar mogelijk een accu in zou kunnen,
maar zag nog niet direct hoe die dan gemonteerd moest worden.
Bovendien dacht ik igv een accu aan een 9 volt accu. Zit ik weer op 9 volt.
Of is dat een 5 volt accu ? Ik denk dat ik em gevonden heb op ebay.
Staat alleen dat er een batterijmodule c75 bij zit, niet de spanning.
Aangezien het display EN de tijdbasis lijken te functioneren en
de rest voor het merendeel cmos is of analoog, is er nog hoop.
een stuk of 3 TTL's kan ik mss wel vervangen.
Als ik maar een schema had...

Ook nergens een kristal te zien voor de tijdbasis. Kan je het typenummer lezen van dat IC met de S er op? Misschien dat de datasheet daarvan meer uitsluitsel geeft hoe de meter is opgebouwd.

Als het op batterijen werkt verwacht je ook dat je er gewoon ca 9V op mag zetten. Het had ook een 5V batterij kunnen zijn maar in je openingspost geeft je aan dat het op die spanning nog niet veel deed. Je mag dan ook verwachten dat het tegen die 9V kan doordat er dan ook een spanningsregelaar in zou zitten. Of anders een 3 pins voedingsaansluiting voor 2 spanningen.

Op het IC met de S staan alleen cijfers : 80 16 78-1012
Ik denk dat dat een prescaler is.
Op de print bevindt zich een klein metalen huisje, dicht gesoldeerd
en met 2 gaten om eea in te stellen.
Ik neem aan dat daar een xtall in zit, oscillator tijbasis.
Als deze module er uit is, werkt alleen het display nog, geen 0,1 1 of 10 sec. puls

Ha RAWWAR,

Duidelijke foto's volgens mij is je batterij weg de batterij is 4,8 V nu weet ik niet meer of de batterij er in moet zitten wil de teller werken :?
Kijk eens voorzichtig of je de polariteit kan ontdekken op de print of meet welke klem eventueel naar massa gaat.

Groet,
Henk.

Ik heb nog even zitten meten, maar ben niet veel verder gekomen.
Ik weet nu wel, dat de 0 van de externe spanning naar het ene lipje gaat en vandaar over de hele print naar alle 0-aansluitingen van de ic's.
De plus van de externe aansluiting gaat direct naar een stevige diode,lijkt op iets als 1n4004 of zo.
Vandaar naar een 15 ohm weerstand. Dit knooppunt gaat naar alle VCC aansluitingen van de meeste ic's EN naar het andere lipje.
De andere kant van de 15 ohm R, gaat naar frontschakelaar. Daar raak ik het spoor kwijt.
Ik vraag me af of het batterypack niet de nodige elektronika bevat om te stabiliseren op 5 volt. En zonder batt. dus de boel opblaast.

Als dat in de batterijen erbij zat dan had het gewoon op 5V moeten werken en ook de display helder genoeg. Of er hadden 3 aansluitingen moeten zijn 5V en 9V gescheiden van elkaar. En dat kan dan eventueel wel op batterij pack gebeuren.

Ha RAWWAR,

Probeer eerst de batterij aan te sluiten de spanning is 4,8 V wat ik mij nog kan herinneren waren het 4 x 1,2 V als een pakketje.
Wat ik mij niet meer kan herinneren is of de counter werkt zonder batterij :? je kunt je voorstellen dat de externe spanning gebruikt wordt als ruwe spanning voor display en dergelijke maar dat de oscillator van een schone spanning gehaald wordt.

Als je de externe voeding omlaag draait gaat het Lo bat lampje/led aan ?
Probeer eens 4.8 V op de klemmen van de batterij zonder externe voeding je weet de massa !
Kan je dat bakje open maken ? en kan je nog een betere foto maken van die chip met S en nee dit is niet superman :P maar Signetics ik denk een ROM welke als state machine fungeert.
Welke chips zitten er nog meer in ?
Ik zal morgen kijken of ik nog iets van gegevens heb in ieder geval heb ik wel van data precision de iets grotere counter met boek kan misschien helpen.

Groet,
Henk.

Deze aanbieder heeft de manual incl schema. Staat geen prijs bij. wel 14 dagen retourrecht (?)Ergens in Amerika... Jaartal website loopt wat achter!
Data precision 585
http://www.tzsupplies.com/data-precision-manual-585-8-digit-i2133551/

buzzy,
bedankt voor de tip. Ik heb ze direct een info request gemaild.
Ik weet nu iig dat ie tot 250 MHz zou kunnen meten..

Henk,
ik ga de komende dagen wel weer wat van je suggesties uitproberen.
Maar eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van, omdat de 9 V extern, al voor ruim 8 volt op de TTL's heeft gezorgd en dat zou wel eens fataal hebben kunnen zijn.
Zo uit het hoofd, gaat met een externe spanning, zodanig dat ik op de TTL precies 5 volt heb, (dus ca 5,7 v) net het lo bat ledje niet knipperen.
iig heb ik nog een fotootje van chip met de "S" ge-upload.
Gr. Rob

Op 16 mei 2020 23:22:15 schreef RAAF12:
Ook nergens een kristal te zien voor de tijdbasis.

Ik dacht dat er een 6.5536 MHz kristal in de oscillator module zit.

Jac