SX-px224 piano, kortsluiting in pedaal, geen 5V meer

Hallo,

Een dilemma die buiten mijn hobbygebied ligt. Ik heb een maand geleden een piano verhuist en bij het opstarten kwam er net een pufje rook tussen de toetsen vandaan toen ik op een toets drukte en daarmee was het klaar.

Er schijnen service manuals te bestaan maar ik heb ze nog niet gevonden.

Voordat ik de piano weer heb aangezet heb ik alle printplaten uitvoerig bekeken. Onder de toetsen zie ik voornamelijk diodes en wat demultiplexers geloof ik.

Alle zekeringen zijn in orde. Ik zie geen onderdelen die zichtbaar beschadigd zijn. Op de 5V lijnen meet ik 1,4V. De -15V en +15V doen het wel.

Ik was op zoek naar een 7805 achtig component maar ik heb nog geen ic gevonden die de spanning kan reguleren.

Misschien heeft iemand een hint of toevallig een handleiding.

Ook N10 links op de groene print al gecontroleerd. Ik vermoed dat dit een N10 zekering is in transistorbehuizing.

In de titel heb je het over kortsluiting in een pedaal, maar in je bericht zeg je daar niks over.

@Jochem Daar is het probleem waarschijnlijk gevonden. Het is aangesloten op de 5V. Maar verder weet ik niet wat ik daar mee moet.

De pedaal aansluiting zie je op de 2e foto in de linker bovenhoek.

[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op (13%)]

Wat is Q7 voor een type? ik zie daar ook wat tantaaljes zitten, die willen ook nog weleens in sluiting gaan.

Kan online geen manual vinden van de px224 o.i.d. wel van een px554 daar maken ze 5V uit 15V met transistor en zenerdiode. Net wat shiptronic noemt controleren rond Q7 en D16

D592A die daarnaast ook.

De andere B621.

Op 27 mei 2020 21:42:20 schreef MJN:
Kan online geen manual vinden van de px224 o.i.d. wel van een px554 daar maken ze 5V uit 15V met transistor en zenerdiode. Net wat shiptronic noemt controleren rond Q7 en D16

Ik wist niet eens dat het kon maar ik had een vermoeden dat het voor mij iets magisch moest zijn.

Zou het niet de diode en de transistor op het andere bord kunnen. Bij de pijl?

Type A1643

[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op (12%)]

Op 27 mei 2020 21:43:48 schreef Joeri de Man:
D592A die daarnaast ook.

De andere B621.

?? ik zie maar 1 Q7 en niets ernaast?

Sorry voor de verwarring.

Q7 en Q9 zijn hetzelfde.

Ik noemde de andere voor het geval je dat toch ook wilt weten :-)

Jij en ik keken allebei naar een andere printplaat.

De smd printplaat waar jij naar kijkt:
Daar is Q7 A1643.

Probleem is opgelost. Ik heb niet genoeg ervaring hiermee dus nog hulp van een kennis gevraagd.

Samen hebben we gecontroleerd welke onderdelen rare meetwaardes vertonen. En ook waar eventueel de spanning vandaan moest komen.

Uiteindelijk was er 1 fusible resistor die zijn werk gedaan had. Op foto 2 te zien in de hoek linksonder bij J24. Onderdelen gevonden door de service manual van een andere technics piano te bekijken.

Ik heb net de weerstand vervangen voor een 2 ohm 0,25W koolweerstand.

Bij de oorzaak van de kortsluiting wil ik op advies van een reparateur ook een zekering weerstand toevoegen.

Waar vind ik dit type weerstand, waardes 0,25W en 2 ohm en 4,7 ohm.

Een fusible resistor van 0.25W zul je niet gauw vinden, die zijn altijd 1W of meer:
https://nl.mouser.com/Passive-Components/Resistors/Film-Resistors/Meta…

En toch zitten staat dat in de onderdelen lijst van de piano.

Hoe dan ook. Met het typenummer van de piano kwam ik uiteindelijk op een part van Farnell uit.

Om uiteindelijk op sinuss.nl uit te komen.

https://sinuss.nl/componenten/passieve-componenten/weerstanden/vaste-w…

FRN25J4R7 is een kwart watt 4,7 flame proof resistor.

http://www.farnell.com/datasheets/1332875.pdf