Vervangingsschema Norton & Thevenin

Hallo,

Ik heb even een opfris cursus nodig.
Ik moet een vervanningsschema opstellen. Het bovenste circuit moet uiteindelijk vervangen worden door het circuit rechts.

Nu weet ik dat je de theorema van Norton en Thevenin hier moet toepassen.
Alleen kom ik niet verder als het circuit onder het bovenste circuit. Helaas kan ik hier niets over vinden op het internet.

Wie kan mij verder helpen?

Ik snap er eerlijk gezegd weinig van.
Wat doet die 1 MΩ daar?
Van het bovenste plaatje met 200 V erin naar het onderste OK, maar wat doet die 200 V nog in het onderste plaatje?
En wat voor rol speelt dat circuit met 100 V (2 keer hetzelfde) erin nou weer?
Er is toch zat te vinden over N & T op internet? Misschien niet veel in het Nederlands. En het zal toch ook ergens in je studieboeken staan?

Robin F.

Golden Member

Het schema zoals het er staat is inderdaad niet erg zinnig. Maar volgens mij is het verkeerd getekend, en worden hier gestuurde bronnen bedoeld. Dus de eerste bron is niet 200V, maar 200V*Vin, waarbij Vin de spanning over de 1MΩ-weerstand is. Hetzelfde bij de 100V-bron, waarbij het om de spanning over de weerstand van 1500Ω gaat. Klopt dat, Pilsje 123? Zo ja, dan is de opgave toch niet zo moeilijk? Dat lukt zelfs zonder Norton en Thévenin.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

@Robin F dat klopt. Dit is misschien beter komt uit een oefen tentamen. Staat helaas verder weinig info bij.

Het probleem is dat ik dit ooit gehad met een ander vak vorig jaar en dat nu nodig heb voor een vak dat ik moet inhalen. Ik meende dat Norton & Thevenin hier een rol bij speelde maar ik weet zo niet hoe je dit aanpakt. Als je me op weg kan helpen zou dat mooi zijn.

Knap Robin F., dat je dat eruit hebt gehaald!
Als de opdracht niet is om het met N & T te doen dan kun je natuurlijk direct met de spanningsdelers gaan rekenen.
Met N & T zul je in je afgeleide schema de twee parallel weerstanden moeten vervangen door eentje (en dan weer verder). Erg omslachtig gedoe, vooral omdat de volgende bestuurde bron geen stroom afneemt.

Robin F.

Golden Member

Zo'n opgave werkt vrijwel hetzelfde als wanneer het om vaste bronnen zou gaan. In dit voorbeeld kun je vi2 uitdrukken in vi1. Namelijk, vi2 = 200*vi1 maal wat er gebeurt met die twee weerstanden. De tweede bron levert 100 maal wat je net hebt uitgerekend voor vi2. En daarmee kun je weer vo2 uitrekenen.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Inderdaad, de originele vraag gaat niet om Thevenin of Norton.
Ik zie tweemaal een spanningsdeler (Wet van Ohm) en nog één gewone vermenigvuldiging, meer niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar waarom nu die transformatie naar Norton en weer terug in het midden van het schema? Dat doe je voor het rechtergedeelte (waar ook een spanningsdeler zit) toch ook niet?
Ik zou gewoon schrijven: 200 × 1500/(500+1500) = 150, net zoals je rechts zelf ook hebt gedaan.

e: ↓ OK, zit ook weer wat in. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Twee verschillende wegen naar Rome. Is misschien niet nodig voor dit voorbeeld maar het echte tentamen zal ongetwijfeld net iets anders uit zien waar ik Norton en Thevenin wel voor nodig zal hebben. Gaat mij er om dat ik het onder de knie heb.