Grundig QH-831A - 48578 draadloze deurbel

Twee draadloze deurbellen van Grundig QH-831A - 48578 doen het niet meer.
(Een setje bestaat uit twee ontvangers en één zendertje)
De bedieningsknoppen op de ontvangers werkten ook niet goed. Er zitten twee penlight batterijen in en de spanning zat onder twee volt. Nieuwe batterijen en van de ontvangers werkt de locale bediening weer, zoals de volumeregeling en de keuze van de beltoon.
Met de zender op 433MHz werkt geen van beide ontvangers. Ik heb deze proberen te synchroniseren met de ontvangers.
Volgens de gebruiksaanwijzing, een knopje indrukken op een ontvanger, vasthouden en de knop op de zender indrukken tot de bel reageert, daarna de knoppen loslaten. Dat lijkt niet te lukken. Heeft iemand een dergelijke bel en weet die hoe lang het synchroniseren kan duren?
Ikzelf neem aan enkele seconden, maar het werkt niet. De Gebruiksaanwijzing geeft ook geen info daarover.

In de zender zit een batterij CR2032, die meet tijdens het zenden (althans er knippert een ledje in de zender) 2,9 volt.

Arco

Special Member

De heer Grundig zou zich waarschijnlijk in zijn graf omdraaien als 'ie wist wat er nu allemaal onder zijn naam in mekaar wordt gedraaid... ;)
In de handleiding staat duidelijk 'knop op ontvanger ingedrukt houden en dan beldrukker indrukken tot bel gaat, dan loslaten'
Als je sdr-stick hebt kun je horen of de drukker wel uitzendt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 juni 2020 21:20:45 schreef Arco:
Als je sdr-stick hebt kun je horen of de drukker wel uitzendt...

Grundig is een plakplaatjesmerk geworden, maar welk gerenommeerd bedrijf niet?
Uiteraard heb ik de instructies van de gebruiksaanwijzing tot in detail en exact uitgevoerd. Na een middag kreeg ik kramp in mijn vingers en ben er mee gestopt :(
Een SDR stick heb ik niet. Moet eens zien of ik iets heb waarmee ik 433MHz kan waarnemen.

Op 18 juni 2020 21:20:45 schreef Arco:
Als je sdr-stick hebt kun je horen of de drukker wel uitzendt...

Alleen het ledje op de zender knippert.
Zijn er nog meer manieren om te weten te komen of er wat uitgezonden wordt?

Ha buzzy,

Twee deurbellen dit is een setje neem ik aan..... dus twee ontvangers en een zender ?
Dan kan je (voorzichtig) verwachten dat de zender stuk is !
Heb je een voltmeter die een beetje gevoelig is (paar millivolt) en een drie tal componenten en een stukje draad :D dan kan je een detector maken op 433 MHz.
Laat even weten dan reken ik er even aan.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 24 juni 2020 16:06:03 schreef electron920:
Ha buzzy,

Twee deurbellen dit is een setje neem ik aan..... dus twee ontvangers en een zender ?
Dan kan je (voorzichtig) verwachten dat de zender stuk is !
Heb je een voltmeter die een beetje gevoelig is (paar millivolt) en een drie tal componenten en een stukje draad :D dan kan je een detector maken op 433 MHz.
Laat even weten dan reken ik er even aan.

Groet,
Henk.

ik heb wel even gedacht aan een simpele diodedetector met een BAT85 of zo'n AA diode. Toch maar eens even ineen knutselen.
Ik heb nog een scope staan tot 350MHz, die laat iets hoger misschien ook nog wel wat zien. Moet hem een ergens achter vandaan halen.Mon dagelijkse werkscoop haalt maar 35MHz.
Op het printje zit een MC908T, een SAW filtertje en de tactswitch. Ik heb nohg niet serieus gemeten, maar wel even met een loep gekeken of er ergens een printbruekje of los soldeerpunt zat. Ik kan me voorstellen als de bel weigert dat er da wat extra KRACHT uitgeoefend wordt.

In dit artikel staat het zendertje (zelfde nummer, ziet iets anders uit)
https://goughlui.com/2013/12/20/rtl-sdr-433-92mhz-askook-decoding-of-v…

Hubie

Special Member

RF sniffertje met AA diodes,kort draadje werkt ook op 433 MHz.