Beste mensen,
Bij het opruimen een karcher window vac gevonden. Ooit uit een electro afvalbak gevist waarschijnlijk ;) Led knippert maar schijn een bekend probleem te zijn. Motor beetje geblokkeerd
volgens onderstaande youtube filmpje https://www.youtube.com/watch?v=RcxNh_-WOTM
Dus zeker de moeite waard om te proberen te repareren. Zeker omdat ik zo'n geval wel kan gebruiken omdat ik volgende week heel veel ramen ga schoon moeten maken :+
Ik weet dat ik er ook een oplader bij moest hebben maar natuurlijk kun je die niet vinden als je hem nodig hebt, klassiek probleem |:(
Hij komt vast we te voorschijn bij het opruimen nu maar om te proberen wil ik heb opladen met mijn labvoeding.
De lader is 5,5v 600ma
Ik heb verschillende bronnen gecheckt hiervoor en bigclive heeft ook in een filmpje over zo'n windows vac gemaakt waarin hij het bevestigd. En de laad ic zit in het apparaat, niet in de adapter.
https://www.youtube.com/watch?v=P9WpN-Trt50
Enige wat ik niet weet is de pin out van de connector. Heeft iemand toevallig zo'n windows vac die even voor mij wil nameten?
De opladers zijn in alle windows vac gelijk.
https://www.kaercher.com/nl/toebehoren/window-vac-oplader-26331070.htm…
En weet iemand toevallig hoe zo'n connector heet? Ik zal nu iets moeten improviseren als connectie want het is geen hele standaard stekker 8)7

vergeten

Golden Member

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 25 juni 2020 22:01:38 schreef brains:
Beste mensen,
.......
Enige wat ik niet weet is de pin out van de connector. Heeft iemand toevallig zo'n windows vac die even voor mij wil nameten?
De opladers zijn in alle windows vac gelijk.

Hoe moeilijk kan het zijn bij een 2 polige connector.
Maak je Kärcher open, volg de draden en kijk welke bij de min (of plus) uitkomt van de accu of een elko. :)

De connector zelf is een ander verhaal die zal vast en zeker typisch Kärcher zijn. :( Dus dat wordt improviseren.

Ik kan hem natuurlijk openmaken en de pin layout zo uitvogelen. Ik zag echter in het filmpje van bigclive dat er seals inzitten om te voorkomen dat er water in kan komen. het probleem bij het toestel wat hij open maakte was dat die niet helemaal goed dicht waren dus was er water in gekropen met gevolgen van dien. Dat wil ik voorkomen ;)
Meestal is dat ook de methode die ik toepas, openmaken en printspoortjes volgen. Maar nu wil ik dat dus vermijden.
En aangezien zo'n windows vac er in heel varianten zijn is er misschien wel iemand die er eentje heeft liggen en wil meten voor mij wat de pin layout is.
update, de afbeelding met de pin layout komt pas tevoorschijn nadat ik mijn berichtje getypt had.
merci ervoor.
Ik dacht waar ken ik die connector van maar hij lijkt op eentje van een braun scheerapparaat lader maar die zijn kleiner.
Als ik weet dat hij werkt dan kan ik hem wel enkele keren opladen totdat ik hem vindt.

[Bericht gewijzigd door brains op donderdag 25 juni 2020 22:55:36 (13%)]

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Diode (1N4007) in serie met de lader zetten. Dikke streep aan de VAC.
Laadt ie niet op is + en - verwisseld.

Ik heb een WV50 en heb even voor je op de adapter (Karcher 6.654-267.0) gekeken. Hier staat heel klein de pinout op.
Als je de plug vast hebt zodat de inkeping omhoog wijst en dan voorop de contacten van de plug kijkt, dan zit + links en - rechts. Precies zoals in het plaatje zoals hierboven werd gepost dus.

Ik wilde het eerst even voor je nameten met multimeter, maar mijn adapter blijkt defect, ik meet 0,0V. Heb het snoer afgeknipt en aan een USB-stekker gemonteerd. Met een oude telefoonlader (5V 2A) gaat de Kärcher ook gewoon laden, opgenomen stroom is zo'n 260mA dan. Bespaar je dus de moeite van het zoeken naar een 5,5V lader ;)

Merci allemaal voor de tips en hulp.

Diode (1N4007) in serie met de lader zetten. Dikke streep aan de VAC.
Laadt ie niet op is + en - verwisseld.

Kan ik dit principe altijd toepassen in dit soort gevallen als ik niet de pin layout kan vinden? zo ja, fijne truc om te weten
Ik ga ervan uit dat met diverse type diodes kan zolang ze maar de juiste spanning en stroom aankunen (niet dat ik geen 1n4007 heb liggen ;) )

@thinkpad. Dat is inderdaad de adapter die als vervangmodel wordt gegeven voor die van mij. Dankjewel voor het bevestigen van de pin layout van plaatje van vergeten. Nu kan ik verder.
Ik zat al te denken, zou 5v voldoende zijn? Aangezien er een 18650 cel inzit en oplaad ic hoopte ik dat dit zou zijn. Vermoedde dat zo'n laadic een bepaalde range aan spanning lust. En 5v is meestal wel de standaard tegenwoordig voor een laadic voor 1 cel li-ion.
Fijn dat je het kan bevestigen dat het ook werkt op 5 volt.
5.5v heb ik niet snel liggen dus moest ik gaan improviseren. Maar 5v usb adapters heb ik genoeg. Diverse die maar een weinig stroom kunnen leveren dus prima om zo een tweede leven te geven :)
Nu alleen nog een connector vervanger bedenken. Misschien 2 pinnetjes uit bv een andere connector slopen? Geen idee wat de diameter is.

Zo, ondertussen heb ik de originele lader gevonden :D
Het is niet om onnodig deze topic omhoog te schoppen maar het is altijd fijn om te laten weten of het uiteindelijk gelukt is.
Ook als wat feedback voor als toevallig mensen op dit topic komen als ze naar de windows vac reparatie zoeken. Wie weet is het nuttig wat ik heb gevonden ;)
Ik had gelijk dat ik de stekker ook op andere apparaten heb gezien. Maar het waren niet bij de adapters/laders van Braun scheer apparaten maar van Philips trimmers. Philips gebruikt vaak enkele standaard adapters bij heel veel trimmers. De zwarte 15v past net niet, de pinnen zijn iets te dun. Maar de witte 4,2v van de ladyshaves past wel. Dus voor het geval dat iemand ooit zijn lader kwijt is, wie weet heb je nog iets aan deze tip. Met een beetje geluk vind je die in een electronica afvalbak (wecycle of recupel) Die trimmers hebben meestal een kort leven en belanden massaal in die bakken. (De motor kan ook nog zeker nuttig hergebruikt worden voor veel knutselaars denk ik. Het zijn tot nu toe altijd best degelijke mabuchi motors is mijn ervaring Zie voor meer info https://www.circuitsonline.net/forum/view/114212/last )
Je kunt die dus afknippen, een usb connector aan solderen en op 5v gebruiken zoals thinkpad gedaan heeft. Misschien is zelfs de 4.2v ook wel genoeg, geen idee. (misschien toch eens proberen, geen idee of het kwaad kan eigenlijk)
Ik heb er ondertussen 2 gerepareerd met beide hetzelfde motor probleem als in het filmpje wat ik in begin topic aan haal.
Het is ook voor mensen met weinig kennis goed te repareren. Dus mocht iemand toevallig op dit topic komen omdat hij een oplossing zoekt, gewoon proberen!
Is een type reparatie van de categorie open en dicht maken kost meer tijd dan het repareren zelf ;)

[Bericht gewijzigd door brains op donderdag 23 juli 2020 22:13:18 (16%)]