Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

brains

Special Member

Zo, weer wat foto's opgespaard voor je.
Hier komen ze.
Stoffige oplader die ik in een kringloop zag liggen. Geen idee of je er iets aan hebt want ik vond geen nummers. Enige wat misschien iets interessants voor je is is dat er made in w germany opstaat.
Dus ik ga ervan uit dat het is van voor de wende of vlak er na omdat geen zin hadden de gietmallen aan te passen :+
De afstandsbediening heeft ook weinig informatie. Lijkt voor de verandering op eentje die gewoon ingekocht is ipv zelf ontwikkeld. Of gewoon bij een ingekocht apparaat hoort.
Maar wie weet kun je toch nog iets van nuttige informatie uithalen.

brains

Special Member

Deel 2.
Uit een wecycle afvalbak viste ik deze twee retro apparaten. Altijd leuk, ik hou van retro. Ik moet ze nog testen. Als ze gerepareerd moeten worden komen er ook foto's van binnenkant.
De slijper lijkt weinig gebruikt te zijn en of netjes behandeld.
De onderkant is niet echt te lezen, zit erbij omdat ik toch gemaakt heb ;)
Er staat op:
Philips type HR 2503 s/ee
220v 50hz 10w
Made in spain
A-08-00754
Gezien de kleur vermoed ik dat het jaren 70 is O-)

brains

Special Member

deel 3
Andere retro, een wekker radio. Helaas wil foto niet uploaden om een of andere reden. Maar op sticker staat volgende
90as3900/00
220v
50hz
6w
serie nummer 136241

Ik ben voor diverse projectjes op zoek naar motortjes. Dus als ik scheeraparaten, trimmers e.d. tegenkom in een electronicabak dan neem ik ze mee. en haal er de motors uit. Geluk voor jou wil dat de laatste keer het 3 philips apparaten waren. Dus diverse foto's voor jou gemaakt :)
De eerste is een heel simpel modeltje met de adapter vast eraan. Heel simpel, trafo, schakelaar, motortje, meer niet.
Gezien het een klassiek trafo is vermoed ik al wat ouder modelletje.

brains

Special Member

deel 4
ivm overzichtelijkheid doe ik nu per apparaat een nieuw bericht aangezien foto upload limiet max 5 is.
Deze is een stuk geavanceerder. Ik snap eigenlijk niet waarom. Meestal houden ze het zo eenvoudig mogelijk. Ik heb bij veel andere oplaadbare tondueses een veel eenvoudigere constructie gezien. Meestal niet meer dan ongeveer adapter, een weerstand, led(s), nihm batterijen, motor, schakelaar.
Deze 2 hebben een uitgebreide pcb met veel onderdelen. Vindt het vreemd want het zijn nihm batterijen, geen li-ion die stuk complexer te laden zijn. Ik dacht dat de marge al zo klein op deze dingen dat dus men het zo efficiënt ontwerpt en produceert. Waarom zo'n complexe pcb met veel onderdelen als het ook anders kan? De psu is een losse adapter. vergeten foto van te maken maar een standaard 15v adapter die ik bij veel modellen tegenkom.
Ik vind niets als ik even zoek op het ic maar mijn zoek skills zijn ook niet zo denderend op vlak van datasheets :+
Ik zie dat ik bij dit modeltje vergeten ben typenummer te fotograveren. Ik zal dat nog doen en later toevoegen. Ik meen made in china ipv hongarije zoals de andere 2

brains

Special Member

Een andere tonduese. Ook zo'n complex ontwerp.
De adapter is en 4.2v model. Ik dacht eerst toen ik hem uit de bak visten, eentje met li-ion cel. Waarschijnlijk is de adapter universeel en wordt in grote reeks gebruikt.
pcb zegt
Chip 74hct02d
L1d77z901
Nxp
Dus lijkt nog wel wat philips in te zitten ;)

[Bericht gewijzigd door brains op donderdag 23 juli 2020 21:36:49 (17%)

brains

Special Member

Nog een laatst modeltje en die is wel weer eenvoudig opgebouwd. De bij behorende adapter is vreemd genoeg 4,3 volt maar er zit geen enkele beveiliging in. Ik dacht 2 nihm cellen 2,4v is maar dan is 4.3 v toch aan de hoge kant?
Dit modeltje is made in china. Er staat echter wel een 12nc nummer op de pcb in tegenstelling tot de andere.
google op 420301653341 philips levert mij echter gek genoeg lampen op |:(
Wat me opvalt is dat de motors al jaren uit dezelfde fabriek lijken te komen of op zijn minst al jaren hetzelfde uiterlijk en type opdruk/belettering hebben.
even google leerde mij dat de motors van mabuchi komen.
Van deze vind je de datasheet hier https://product.mabuchi-motor.com/detail.html?id=31
Dus fijn dat er wel datasheets van te vinden zijn _/-\o_ En het lijken mij niet de meest goedkope brol motors dus vast bruikbaar voor mijn doelen ;)
Kortom, weer wat informatie en puzzels voor maarten :+

Update
Ik heb ooit toen ik geen foto kon maken dit genoteerd van een baardtrimmer. of misschien heb ik het al ooit wel hier neergezet, dan sorry voor dubbelpost.
Qt4045 6v 2w made in china
In gestands r0947 Productienummer?
Vreemd 6v want oplader is 4.3v type a00390 70ma
Batterijen 1200mah. Laad wel heel langzaam.
Motor
Ff-180sh-2652
Bd659704
Made in China

[Bericht gewijzigd door brains op donderdag 23 juli 2020 21:52:28 (13%)

maartenbakker

Golden Member

4203 heeft in elk geval niets met lampen te maken. 42 is voor kleinhuishoudelijk en persoonlijke verzorging trwijl 03 voor Oostenrijk staat. Kennelijk een Oostenrijks ontwerp dat geproduceerd is in China.

4,3V 70mA betekent dat hij bij het daadwerkelijke laden in de stroombegrenzing gaat hangen. Ze zullen het wel makkelijk gevonden hebben om dezelfde lader bij 2- en 3-cellige apparaten te leveren.

70mA betekent ook dat overladen onmogelijk is. Hij zal ervoor gemaakt zijn om permanent op de lader te staan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 24 juli 2020 01:06:11 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Nog 2 nummers van AB's voor ze in de kliko verdwijnen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
brains

Special Member

@ Arco Voor je de afstandsbedieningen weggooit. Indien ze werken heb ik interesse. Ik heb je een mailtje gestuurd.

Arco

Special Member

Sorry,

Zijn al onderweg naar hun laatste rustplaats... ;)
Geloof me, je mist er niets aan. Dat Prestigo spul van Philips was gammel en een draak om mee te werken. (intuitief hebben ze ook nog nooit van gehoord...)
Van alles wat ik van Philips heb gehad, horen deze zeker in de top tien van slechtste apparaten...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 24 juli 2020 21:09:56 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Alsnog zijn ze wel verzamelwaardig. Die onderste is nog wel echt in leuven ontwikkeld, aan die bovenste is dat zonder binnenwerk niet te zien. In elk geval bedankt voor de nummertjes, die noteer ik trouw.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 24 juli 2020 21:38:59 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Inmiddels is er iets opgedoken over hoe de audio is ingepast tussen TPV en Philips. Het valt kennelijk niet onder TP Vision maar onder MMD, zelfs al verzorgt MMD volgens hun eigen website alleen monitoren en signage.

Zie https://www.youtube.com/watch?v=5wS-Ogt72mk waarin een AZB798T/12 met serienummer AQPS2010014540 en vermelding "MMD Hong Kong Holding Limited" wordt besproken.

Wat opvalt zijn de letters AQ die in 2005 al naar een Chinese audiosubcontractor verwezen die in de tussentijd veel klokradio's en soundmachines fabriceerde, en het model dat al onder WooX of eerder ontwikkeld is. Ik heb ergens vaag het idee dat Philips Gibson gewoon afgewikkeld heeft op de aloude Philipsmanier (failliet laten gaan en voor een paar euro met de boedel gaan lopen in plaats van bijvoorbeeld een bedrijfsonderdeel overnemen) of dat er met de afsplitsing om te beginnen al geen intellectueel eigendom is meegegaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

Waarom denk je dat dit al een oudere ontwikkeling is?
Edit: Ik heb al die tijd de indruk gehad dat TPV een audiotak aan het optuigen is. Het lijkt mij dat ze nu met een eerste product(en) komen.
Het is lang stil geweest rond Philips branded audio.

[Bericht gewijzigd door rob040 op woensdag 12 augustus 2020 22:44:31 (65%)

maartenbakker

Golden Member

De CE declaratie is in 2017 door Gibson ondertekend. De DFU is copyright 2015 en in 2017 herzien. De QSG is ook van 2015.

Ik heb de indruk dat TPV de hele tussentijd door is gegaan met een beperkt assortiment uit het bestaande audiogamma. Wat natuurlijk simpel is als je de specificaties hebt en de contracten met leveranciers overneemt of oversluit.

Het lijkt me inderdaad verstandig dat ze ondertussen werken aan het actualiseren van het audiogamma, als je daar wat over hoort is dat altijd interessant!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

Ah, scherp.
Ik zag wel dat in het serienummer de Alt. BoM indicator en Service index uit een P en S bestaan. Wat daar de reden van is...
Ik ben al weer 3 jaar met vroegpensioen, dus niet meer op de hoogte van de nieuwe details.

maartenbakker

Golden Member

Die P en S snap ik ook niet, herinner me vaag dat ik wel eens eerder zoiets heb gezien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
brains

Special Member

Ik was even op marktplaats aan het kijken of ik een betaalbare, oude analoge bewakingscamera kon vinden om als soort van microscoop te gebruiken om typenummers te checken, solderingen e.d.
Ik weet dat op rosmalen altijd een standje staat met iemand die er verkoopt voor dit doel.
Ik kwam onderstaande philips tegen met een foto met sticker.
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/videobewaking-en-deurbel…

Op 24 juli 2020 18:43:39 schreef Arco:
Sorry,

Zijn al onderweg naar hun laatste rustplaats... ;)
Geloof me, je mist er niets aan. Dat Prestigo spul van Philips was gammel en een draak om mee te werken. (intuitief hebben ze ook nog nooit van gehoord...)
Van alles wat ik van Philips heb gehad, horen deze zeker in de top tien van slechtste apparaten...

Niet dus, hier al 10+ jaar in gebruik.
Zelfs de lithium cell is nog origineel.

maartenbakker

Golden Member

@brains: die "gevoelige damesschaaf" (vrije vertaling) helemaal bovenaan de pagina is wel grappig omdat hij een volledig serienummer heeft. Veel van de kleine spul heeft nog steeds een korte datum- en/of batchcode zoals ook de baardtrimmer.

Op 20 oktober 2020 13:30:22 schreef brains:
Ik was even op marktplaats aan het kijken of ik een betaalbare, oude analoge bewakingscamera kon vinden om als soort van microscoop te gebruiken om typenummers te checken, solderingen e.d.
Ik weet dat op rosmalen altijd een standje staat met iemand die er verkoopt voor dit doel.
Ik kwam onderstaande philips tegen met een foto met sticker.
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/videobewaking-en-deurbel…

Grappig, de gigantische typesticker hoort bij het bevestigingsmateraal.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 20 oktober 2020 20:26:32 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Op 23 juli 2020 21:18:50 schreef brains:
. Ik heb bij veel andere oplaadbare tondueses een veel eenvoudigere constructie gezien. Meestal niet meer dan ongeveer adapter, een weerstand, led(s), nihm batterijen, motor, schakelaar.
Deze 2 hebben een uitgebreide pcb met veel onderdelen. Vindt het vreemd want het zijn nihm batterijen, geen li-ion die stuk complexer te laden zijn. Ik dacht dat de marge al zo klein op deze dingen dat dus men het zo efficiënt ontwerpt en produceert. Waarom zo'n complexe pcb met veel onderdelen als het ook anders kan?

Mogelijk kan het ding ook direct uit het stopcontact scheren, met een lege accu? Dan red je het niet met een weerstand (en daarbij liefst ook een diode) als "lader".

Mabuchi motors staan goed aangeschreven, een [aangetrouwd familielid] heeft een tijdje een webshopje gerund in gerecyclede onderdelen (motortjes, tandwieltjes, veertjes, solenoids, rare maten schroefjes. Geen uitgesoldeerde troepweerstandjes, en eerlijk vermeld dat het "pulls" / gebruikte onderdelen zijn). Die heeft verteld dat de mabuchi motortjes beter verkochten dan de merkloze / andere merken.

Deels waarschijnlijk omdat er fatsoenlijke datasheets van te vinden zijn, deels omdat het een soort "bahco / google / megger" achtige merknaam-wordt-soortnaam achtige naam is: binnen BEAM robotbouw (in 2004 anyway) werden dergelijke motortjes aanbevolen. Worden wellicht nog steeds aanbevolen?

Die motortjes, en de exotische speciale* maten schroefjes, liepen erg goed. Ook voor reparaties. (Tsja. Met specificaties en eerlijk vermeld dat het pulls zijn, met goede foto' s... Het koste 'm teveel werk naast zijn echte werk, en volgens mij is ' ie gestopt. Site bestaat ook niet meer - is nu "gerecycled" door een Chinees zo te zien.)

*EDIT: al geef ik toe dat dat een hilarische mislezing moet zijn geweest.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Ik las even "erotische" in plaats van "exotische". Opzich zal dat nog wel accuraat zijn, ik denk dat ze daar in Klagenfurt ook Mabuchimotortjes voor gebruiken of specificeren. Groot inkopen is wel handig, zo zaten er vroeger Philishavemotortjes in messenslijpers.

Daarover gesproken, het valt me op dat het excentriekje op de baardtrimmermotor een keurig balansgewichtje heeft om juist trillingen te voorkomen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 20 oktober 2020 20:30:56 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 23 juli 2020 20:55:17 schreef brains:
Deel 2.
Uit een wecycle afvalbak viste ik deze twee retro apparaten. Altijd leuk, ik hou van retro. Ik moet ze nog testen. Als ze gerepareerd moeten worden komen er ook foto's van binnenkant.
De slijper lijkt weinig gebruikt te zijn en of netjes behandeld.
De onderkant is niet echt te lezen, zit erbij omdat ik toch gemaakt heb ;)
Er staat op:
Philips type HR 2503 s/ee
220v 50hz 10w
Made in spain
A-08-00754
Gezien de kleur vermoed ik dat het jaren 70 is O-)

Ik ontdekte dat ik wat achterliep met verwerken... Dit is wel een hele leuke omdat ik nog nooit Spaanse kleinhuishoudelijke apparaten van Philips had gezien. Ook wat luxer van uiterlijk dan de Nederlandse slijpsteentjes. Als je hem nog hebt, zou je eens kunnen kijken wat het 3-cijferige ingestampte nummertje rechtsonder op de bodem is? Dat zou een datumcode moeten zijn. Als er 517 staat, zou dat bijvoorbeeld week 17 van 1975 kunnen zijn. Heel misschien 1985.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Op 20 oktober 2020 15:59:16 schreef markce:
[...]
Niet dus, hier al 10+ jaar in gebruik.
Zelfs de lithium cell is nog origineel.

[bijlage]

Dan gebruik je 'm zeker nooit... ;) (zijn hier na een paar jaar beide tot op de draad versleten, zelfs de aluminium beklede navigatieknop vallen gaten in...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan gebruik je 'm zeker nooit

Nou het is een universele AB, dus heeft nogal wat meegemaakt. Ik heb blijkbaar geluk gehad met mijn model-keuze.

Als toegift nog een fabriekssticker (50IC324 radio).

Dit topic is gesloten