Op 23 juli 2020 21:18:50 schreef brains:
. Ik heb bij veel andere oplaadbare tondueses een veel eenvoudigere constructie gezien. Meestal niet meer dan ongeveer adapter, een weerstand, led(s), nihm batterijen, motor, schakelaar.
Deze 2 hebben een uitgebreide pcb met veel onderdelen. Vindt het vreemd want het zijn nihm batterijen, geen li-ion die stuk complexer te laden zijn. Ik dacht dat de marge al zo klein op deze dingen dat dus men het zo efficiënt ontwerpt en produceert. Waarom zo'n complexe pcb met veel onderdelen als het ook anders kan?
Mogelijk kan het ding ook direct uit het stopcontact scheren, met een lege accu? Dan red je het niet met een weerstand (en daarbij liefst ook een diode) als "lader".
Mabuchi motors staan goed aangeschreven, een [aangetrouwd familielid] heeft een tijdje een webshopje gerund in gerecyclede onderdelen (motortjes, tandwieltjes, veertjes, solenoids, rare maten schroefjes. Geen uitgesoldeerde troepweerstandjes, en eerlijk vermeld dat het "pulls" / gebruikte onderdelen zijn). Die heeft verteld dat de mabuchi motortjes beter verkochten dan de merkloze / andere merken.
Deels waarschijnlijk omdat er fatsoenlijke datasheets van te vinden zijn, deels omdat het een soort "bahco / google / megger" achtige merknaam-wordt-soortnaam achtige naam is: binnen BEAM robotbouw (in 2004 anyway) werden dergelijke motortjes aanbevolen. Worden wellicht nog steeds aanbevolen?
Die motortjes, en de exotische speciale* maten schroefjes, liepen erg goed. Ook voor reparaties. (Tsja. Met specificaties en eerlijk vermeld dat het pulls zijn, met goede foto' s... Het koste 'm teveel werk naast zijn echte werk, en volgens mij is ' ie gestopt. Site bestaat ook niet meer - is nu "gerecycled" door een Chinees zo te zien.)
*EDIT: al geef ik toe dat dat een hilarische mislezing moet zijn geweest.