Een houten kast met nog draaitafel erin. De verlichting in de radio heb ik gemaakt door nieuwe lampjes te plaatsen.
Dat van stereo krijgt geen spanning, komt of kwam dat signaal van de zenders of doet de radio dat zelf?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Was het niet zo dat de ontvanger het lampje aan zette als de 19kHz piloottoon aanwezig was? Meestal was er ook een mono/stereo knop waarmee het lampje aan/uit ging. Als je veel ruis had op FM was dat stereo uitschakelen vaak een oplossing.
Op 2 juli 2020 14:38:49 schreef buckfast_beekeeper:
Was het niet zo dat de ontvanger het lampje aan zette als de 19kHz piloottoon aanwezig was? .
Dat is nog altijd zo 
Nu, de zender zal wel niet kapot zijn. Zal dus wat fout zijn in de ontvanger. te beginnen met het lampje zelf. (is meestal een type van héél laag vermogen en niet zomaar te vervangen door een gewoon schaallampje van 0,3 à 0,5A)
Verder moet de zender met voldoende sterkte binnenkomen. Veel meer valt er zonder een type/model radio op te geven niet meer te vertellen, mijn glazen bol is nu al moe 
Idd vele soorten en modellen https://www.google.com/search?q=Grundig+radio+met+draaitafel&sxsrf…
Als de zender voldoende sterk ruisvrij binnenkomt zou het aan de decoder kunnen liggen. To be continued....
Er zat eronder ook een signaalsterkte meter, die gaf toch bijna een max waarde aan. Met de voltmeter heb ik niks kunnen waarnemen.
Dus denkelijk is het bij zender zelf die geen stereo indicatie doorstuurt(antiek).
Maar ik blijf daar even weg, hun laptop geeft koptelefoongeluid naar hun hifi toren, is een verkeerde instelling. En zo zijn er veel met-de-gauwte-nazien-dingen, je wordt dat beu.
Grundig - Lumophon Stereo - Stereo Concertmeubel Philharmoniker
6 V 4W lampje erin, maar draadjes heb ik moeten solderen. Zwarte kleur had die solduur.
Gast gaat nogal veel kopen op de zwarte markt, is een liefhebber van Zundap en Kreidler en heeft er zo'n 5 staan. Ik heb er al 2 hifi torens van gekregen. Denkelijk kent hij er echt niks van omdat van beide 1 luidsprekerrand stuk is(ge kunt dan nog veel kopen). En fout zal ook in bron zitten, een laptop via bleutooth naar hun hifi rack en geluidsinstelling koptelefoon ipv cd of dvd. (Zou dat de reden zijn dat ik lampjes moest plaatsen?)
Omdat er toch geantwoord wordt, dan wordt het stereolampje toch bedient in de radio zelf vermoed ik.
Welke Lumophon, een LM250? Er zijn vele types onder de naam Lumophon.
De stereo-decoder is een losse unit, als het goed met transistoren.
Maak eens foto's.
Dus denkelijk is het bij zender zelf die geen stereo indicatie doorstuurt(antiek).
Maar ik blijf daar even weg, hun laptop geeft koptelefoongeluid naar hun hifi toren, is een verkeerde instelling. En zo zijn er veel met-de-gauwte-nazien-dingen, je wordt dat beu.
Sorry Fantomaz. Maar dit verhaal echt. Een zender stuurt geen stereo indicatie door. Een zender zend in stereo uit of niet. Als het wel stereo is, dan is er ook een piloottoon. Het een kan niet zonder het ander. En jij noemt het antiek. Het wordt al een paar jaar gebruikt inderdaad. Maar elke fm ontvanger voor de commerciële radio gebruikt dit systeem. Dus ook de nieuwste. Het moderne alternatief dat wel heel anders is is het DAB+ systeem. Dat is echt heel anders en daar is helemaal geen sprake meer van een fm systeem.
Als jou stereo lampje niet brand dan zijn het inderdaad geen stereo uitzendingen of het lampje zelf is stuk of er is een probleem in de radio ontvanger. Grote kans dat er iets is met de stereo decoder of het midfrequent staat er teveel naast.
Alleen met het juiste schema erbij is er echt iets zinnigs te zeggen over dit probleem. Anders blijft het gokken en gissen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
En kijk anders hier eens http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=2545
Daar staat er een waaruit de stereo decoder verwijderd is...even naar beneden scrollen. Maar als je een foto kan plaatsen zou dat heeel mooi zijn!!!!
quote van de site, een beetje kruisbestuiving mag wel 
/Wat ik wel op de foto zie is een klein doorverbindingsprintje midden achter op het chassis. Dat houdt in, dat er geen stereodecoder in zit en het stereolampje uit blijft bij ontvangst van een stereozender.
Chassis lijkt veel op het Grundig chassis, wat in de getransistoriseerde Mandello zat.
We zijn jarenlang dealer geweest van Grundig, maar de docu is destijds weggedaan./
Op 4 juli 2020 12:25:37 schreef Ex-fietser:
[...]Sorry Fantomaz. ...
Je vergist je met de andere Fantomaz.
Er zijn 2 gebruikers met bijna de zelfde naam.
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.catawiki.nl%…
Bij catwiki nl stond hij te koop. (bij hem zit de draaitafel rechts en radio links)
Daar hij dacht dat het zijn radioverlichting was dat stereolampje, is het waarschijnlijk een aangekochte radiomeubel.
Toen ik de radio uit het meubel haalde zaten die 2 defecte lampjes in midden vooraan boven het glas, was moeilijk te zien.
Daarbij, het defect originele stereolampje is 7V 0,1A, en heeft geel/zwarte bedrading. De verlichting rood/zwart.