DUAL CS 505 (3) ombouwen naar digitaal

Ik beschik over een DUAL CS 505 platenspeler en in weet haas wel zeker versie 3. (ding staat op zolder)

Ik weet ook dat ik nieuwe snaren moet bestellen. De Ortofoon naald is nog in super staat.

Deze wil ik ombouwen zodat ik simpel via de computer al mijn 159 80's Maxi Singles kan digitaliseren. Heeft iemand hier ervaring mee?

Er komt RCA audio uit maar moet dus naar digitaal met een goede kwaliteit.

Zo ja, wat moet ik kopen en doen.

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die Behringer zou kunnen, maar dan mis je nog wel een voorversterker.
Edit: Die kan het prima, staat er heel duidelijk bij 8)7

Die Behringer is een USB geluidskaart. Kan, maar je kan ook de interne geluidskaart van je computer/laptop gebruiken.

Dat Behringer ding zal iets beter zijn, maar denk niet dat het veel scheelt. Behringer is een beetje het instapmerk voor het pro-spul, kwalitatief een stapje boven de budget 'meuk' als Skytec (wat voor incidenteel gebruik nog eens kan)

Als je een versterker hebt met phono ingang dan kun je die gebruiken als voorversterker, pak dan de line-out van de versterker naar je geluidskaart.

Een losse voorversterker kan ook, denk dan bv aan een NAD PP2e

Als je wat hogere kwaliteit wilt zou je bv eens naar een M-Audio AIR 192|6 kunnen kijken (Ook weer icm een phono preamp), of een Tascam US-1x2

De Behringer is omschakelbaar PHONO-MIC, en heeft ook een aardaansluiting voor de pick-up.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Hensz

Golden Member

Op 2 juli 2020 20:15:57 schreef DJSmiley:
Die Behringer zou kunnen, maar dan mis je nog wel een voorversterker.

Het staat er luid en duidelijk bij:

Don't Panic!

Vinyl haalt iets van 50 dB signaal / ruisverhouding, dus ook een matige 16 bits ADC zou moeten volstaan.
In de B. zal gewoon een PCM2902 of soortgelijks zitten, de specificaties komen aardig overeen.

Aan een andere kant heeft deze geen analoge gain instelling en moet het element tevreden zijn met de (niet gespecifieerde) gepresenteerde impedantie van de preamp en de kabel. Dat kan prima gaan, het kan ook tegenvallen.
Een afwijkend RIAA filter is in theorie nog bij het nabewerken te compenseren, hoewel dat mij een heel gedoe lijkt, vervorming en ruis uit de voorversterker niet.

Er vanuit gaande dat het om archievering van uniek materiaal gaat, bijvoorbeeld zelf opgenomen lakplaten of speciale persingen kan meer aandacht, dus een gepaste voorversterker met de juiste filters, goed ingestelde gain en een ADC met nette (jitter-) specificaties gepast zijn.
Men kan dan voortaan naar de opname luisteren alsog men naar de plaat luistert, inclusief de imperfecties van de plaat en draaitafel. Vergeet na het proces niet een goede, echte, backup te verzorgen.

Muziek om de muziek zelf kan men imo beter digitaal opzoeken.

Het betreft "80s maxi-singles". Met enig voorbehoud lijkt me dat nou niet uniek audiomateriaal dus wellicht ook via bieb of andere gremia digitaal te verkrijgen.

Mocht je toch zelf aan de slag willen dan is de simpelste oplossing IMHO:
DUAL -> audioversterker met phono ingang (op MP voor weinig te verkrijgen, of wellicht heb je er al 1) -> tape uit naar een PC geluidskaart line-in -> in Audacity de tracks opnemen als PCM/16bit/44.1 kHz.

YMMV

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Bedankt :-) Aangezien dit leuk is voor in de winter wil ik dit al wel vast voorbereiden. Ik heb inmiddels die Behringer besteld.

De tip over het gebruik maken van Audacity zal ik zeker ter harte nemen.

I love it when a plan comes together !