Had vorige week een onderwerp gestart met de titel Geen geluid, wel Beeld.
Helaas vanwege mijn gebrek aan ervaring niets kunnen maken en het ding kon ook niet er plekke gerepareerd worden dus hij is meegenomen.
De reparateur had het mbt het geluidsprobleem over midfrequenties die muten: is dit een bekend probleem? En is de reparatie van dit euvel een kostbare aangelegenheid?

alvast bedankt,

J. Wolf

Ja, vaklui gebruiken vaak taal die de leek niet begrijpt. Zo was laatst bij m'n auto de linkse keerkringkoppeling vervangen. Was wel duur, maar wat moet dat moet.

ah mutende middenfrequenten- ik schat dat het moet betekent dat de tv de middenfrequent delen of het m.f. signaal mute ofwel stil laat zijn. heeft te maken met de werking van de radio, de superheterodyne(nee ik weet niet wat het precies in houd)

http://www.circuitsonline.net/forum/view/14911

Als je die er nou bij zet dan kunnen andere ook zien waar het over gegaan is en daar stond ook het antwoord op je vraag al. Je middenfrequent voor audio is niet gemute, want op de koptelefoon heb je in de verte wel geluid het is alleen niet meer te regelen. En het muten van audio gebeurt bij een TV alleen als er geen VIDEO is, dus geen TV beeld en dat heb je wel. Maar goed de vraag die je steld geeft een technisch antwoord en volgens mij ging dat in het vorige forum ook al fout.

GR Richard

PS Daar staat ook de oplossing voor je probleem, maar dat zien we wel als de monteur je audio geontmuted heeft. :)

Op 28 oktober 2004 15:00:07 schreef Elektronica1:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/14911

Je middenfrequent voor audio is niet gemute, want op de koptelefoon heb je in de verte wel geluid het is alleen niet meer te regelen. En het muten van audio gebeurt bij een TV alleen als er geen VIDEO is, dus geen TV beeld en dat heb je wel. Maar goed de vraag die je steld geeft een technisch antwoord en volgens mij ging dat in het vorige forum ook al fout.

GR Richard

PS Daar staat ook de oplossing voor je probleem, maar dat zien we wel als de monteur je audio geontmuted heeft.

Een technisch antwoord is het probleem niet; het vertalen naar een reparatie is iets wat ik niet kan inderdaad.
Ik begrijp het in zoverre dat de monteur dus iets verteld heeft wat niet aan de orde is en dat zegt me al íets...

Ik vind het dus interessant dat dit 'muteverschijnsel bij audio' gekoppeld is aan video. Je zou denken dat een geluidsprobleem los staat van het videogedeelte.

Worden audio en video in een TV op een printplaat langs hetzelfde traject gestuurd- totdat pas aan het einde video naar de beeldbuis gaat en audio naar de luidspreker? Ik probeer het te visualiseren...

Het probleem is dat ik je best wil helpen met het visualiseren, maar de werking van een KTV is niet FF zo ui te leggen daar gaat jaren overheen :):):):) Al bijna 20 jaar in het vak en ik snap er soms nog steeds niks van, maar om even bij dit probleem te blijven, als zoals jij zei er weliswaar heel zacht geluid is in de koptelefoon, dan is er mijn inziens iets anders aan de hand dan dat het geluid gemute wordt. Het muten van audio gebeurt normaal gesproken alleen maar als er geen videosignaal aanwezig is, omdat we de ruis die er dan op het scherm staat niet willen horen. In een CP110 chassis van philips zit er tussen het audio MF deel en de versterker alleen maar een schakelchip die selecteerd of het audio uit de tuner of uit de scart aansluiting moet komen. Ik denk dus zelf dat of je geluidsversterker of de chip (4053) die schakeld defect is, maar dat is totaal wat anders dan het geluid muten. Maar ik kan me wel voorstellen dat een monteur die je KTV komt ophalen niet verteld wat er aan de hand is want als het wat anders is dan wat hij zegt en je moet er dan veel meer voor betalen, de klant tegen hem begint. HiHi.

Nee een slag om de arm houden is het eerste wat je leert als je naar een klant toe gaat. Wij zeiden "hij moet waarschijnlijk gëepibreert worden en dat gaat wel een dag of twee duren :):):)

Hiermee zeg ik dus eigenlijk dat de monteur gelijk heeft in wat hij zegt, maar dat dat niet het geen is wat er met je KTV aan de hand is.

Ik hoop je een beetje te hebben geholpen hiermee. :)

GR Richard

Oké, dus het kan ook iets anders zijn dan wat je oorsponkelijk zei: die chip of die versterker.

De monteur begon over dat muten en dat had ik hier bij het eerste draadje nog niet gehoord, vandaar...

Als de hele 'epibratie-operatie' voorbij is- dat zou morgen moeten zijn volgens jou oftewel 2 dagen :-)- dan laat ik nog wel weten wat het eindoordeel is.

En nog bedankt.

hij moet waarschijnlijk gëepibreert worden

Dat is bij ons op het werk de uitdrukking voor "hij zit op het kleinste kamertje".

Kende je die uitdrukking al dan. Dacht ik eens uniek te zijn. HiHi

GR Richard.