pe
Meten=Weten. Weet wat je meet.
Op 20 augustus 2020 00:18:51 schreef pe:
Ja is idd defect zover ik kan meten is er een voeding niet goed
De scope half juli jl. in defecte staat via Marktplaats gekocht?
Een defecte voeding schijnt vaker voor te komen bij Gould scopes.
Ik heb hier een DSO 4035, ooit overgenomen van een CO'er uit Vlijmen. Die scope had ook een defecte voeding, bleek de 950V voedingsspanning te zijn. Het is (uiteraard) de binnenste wikkeling van de trafo.
Genoemde CO'er had er zelf een 950V voedingsprintje voor gebouwd en gemonteerd. Ik heb de DSO 4035 nog niet in bedrijf genomen, heb vorig jaar nl. een Mustool MDS8207 scopemeter gekocht. Handzaam apparaat, multimeter en scope inéén, doet wat ik er als hobbyist van verwacht, erg tevreden over.
Nadat ik de DSO 4035 had gekocht heb ik een thread op EEVblog gevonden, waar een Brit met precies dezelfde storing te kampen had. Hij heeft de trafo zelf opnieuw gewikkeld. Kijk maar eens op:
https://www.eevblog.com/forum/testgear/gould-4035-shorted-trsnformer/
Een link naar het schema van de voeding van de scope is te vinden in reply 4. Misschien heb je er iets aan...
re-atari
pe
Heb hem vorige week via marktplaats gekocht.
Bedankt voor de tip,zal er naar kijken . heb idd geen beeld dus zou zomaar kunnen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik heb ook nog een gould OS255 ergens in een hoekje liggen: hoogspanningswikkeling defect, blijkbaar een kwaaltje? Heb ik al 30 jaar geleden afgeschreven en was toen al niet de moeite om te repareren (is maar 15MHz). Ik was hem bijna al vergeten tot deze post langs kwam, mooi voor sloop of donor voor de de knopjes of zo.
pe
Dit weekend de trafo gecontroleerd,alle uitgaande spanningen aanwezig.
op de voedingsprint zat wel een ander hoogspannings gedeelte waarvan de elco's geploft(zie foto's) zijn.ondertussen heb ik een schema gevonden van een OS3600 wat redelijk overeen komt met de trafo spanningen en de rest v/d schakeling.
pe
Spanning bij gele pijl 195v op de print staat 200v.
Groene pijl is hoogspanning naar voorkant beeldbuis.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
In dat witte blok zit een zgn. cascade, die heb ik bij Philips scopen ook regelmatig kapot gehad. Vaak zijn de dioden daarin nog goed, maar alleen de condensatoren kapot.
De elco's zijn vervangen? De input voor de cascade is wisselspanning die is te meten. De achtpoter is een 555?
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]
pe
ik neem aan dat de diodes gewoon kan meten op geleiding met multimeter?
ik meet geen doorgang .
condensators zien er goed uit.
Hoogspanning diodes zijn vaak niet door te meten met een gewone meter, het hangt van het type af. Een BY184 (1.5kV) meet 2.3V in doorlaat op de diode stand en een BY176(15kV) doet niets, ook niet op de Ω stand van de meter. Dat type diode in de Gould scope is mij onbekend.
pe
Diodes doorgemeten op hoogste stand van weerstandsmeting.
Alle diodes zijn goed.
Ik ga nieuwe condensators bestellen.
Zijn de condensators kapot? Grote kans is dat de wisselspanning op de input van de cascade ontbreekt. Er is al door iemand aan het ingangscircuit gesoldeerd te zien aan de klodder soldeer op een diode in de buurt van het achtpins IC, het typenummer op de behuizing is niet goed leesbaar vanaf uw foto. Gokje, is het een NE555? Jammer dat er geen schema beschikbaar is van dit type scope.
pe
Zal de condensators even nameten .
De defecte elcos ga ik vervangen en daarna even de spanning nameten op de ingang van de cascade.
pe
Bij cascade ingang 200v wissel. Dunne witte draad.
Bij cascade uigang 500v gelijk.dikke rode draad.
Rose draad intensity regeling.
Dus dan zal er wel een of meerdere condensators stuk zijn in de cascade?
Er heeft hier iemand geopperd dat de cascade defect is. Mijn insteek was dat de AC input van de cascade eerst gemeten moet worden. Verder is er gevraagd wat het type IC is, die 8 poter. Geen antwoord. Verder is er in gekliederd, te zien aan de soldeer op de diode bij het IC. Ik vrees dat het assisteren op afstand van de reparatie niet zinvol is. Maar ik geef het stokje graag door aan iemand die wel denkt een zinvolle bijdrage te kunnen leveren.