12v philips ledlamp snel stuk

Hallo allemaal.

Ik heb hier thuis 2 strengen tuinverlichting. elke streng bestaande uit een gewikkelde 12v trafo met daarachter 3 g4 lantaarns.
Hier heb ik al een aantal jaar g4 led capsules inzitten, waarvan sinds kort in bij beide strengen elk een lamp is gesneuveld.

Nu heb ik deze vervangen door een philips led capsule. (https://www.lighting.philips.nl/consumer/p/led-capsule/8718696793329/o…) tot mijn verbazing is deze al binnen een week kapot. Het plastic van de capsule is aan de bovenkant gesmolten / zwartgeblakerd. De Leds lijken dus veel te heet te zijn geworden.

Enig idee waardoor dit kan komen? Ik heb de spanning gemeten en die komt uit op 13.2 v ac true rms. Iets aan de hoge kant, maar dat lijkt mij binnen de marges te liggen. De netspanning hier is ook netjes binnen de marges namelijk precies 230v.

Spanning staat en stroom gaat!
Lucky Luke

Golden Member

ff hardop meedenkend:

Specificaties melden een arbeidsfactor (van o.5), dus ze zijn inderdaad bedoeld voor AC.
Gewikkelde trafo, geen geschakelde, dus ook niks geks met een te hoge frequentie op een condensatordroppervoeding.

Hmm. Dan weet ik het zo gauw ook niet. Is "een aantal jaar" nog binnen de garantieperiode? Ik neem aan dat het iig minder is dan de geclaimde 15 jaar levensduur.

Is die 13.2V belast, of onbelast?

Als de trafo' s oorspronkelijk voor halogeentjes bedoeld waren, zou het kunnen dat je nu met 1 trafo uit kan ipv. 2 (En dus meer belasting op 1 trafo en dus een wat lagere spanning)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hiervoor zaten er sencys lampjes in. Die hebben iets van 2 a 3 jaar gezeten. Nu dus 2 oude sencys en 1 philips. Waarvan die philips dus binnen een week alweer stuk is.

13.2 was belast. Ik heb 1 led vervangen door de een 10w halogeen (die er origineel in zat) en spanning daalde tot 13 volt.

Ik kan die sets niet eenvoudig aan elkaar knopen omdat ze verder van elkaar afliggen. En het gegoten kabels zijn met slechts 3 aftakpunten.

Spanning staat en stroom gaat!

Gewoon terugsturen. Lampjes zijn niet goed.

Normale G4 led lampen hebben een ingebouwde gelijkrichter en regelaar en werken op elke spanning zowel AC 12V (50 Hz - 100 kHz) als DC 8 tot 24V.

Deze worden zelfs aanbevolen als halogeen vervanger met 90 % energiebesparing. Dus als ze stuk gaan op een 13.2 VAC dan deugen ze niet.

Ik heb er ooit eens metingen mee gedaan.
Zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/140659

Arco

Special Member

Er staat in de specs van die lamp niks over toegestane afwijking van de spanning helaas.
Die 13v met halogeen is wel erg hoog voor een halogeentrafo, die zitten meestal rond de 11.5v

Is het armatuur misschien te afgesloten, zodat de warmte niet weg kan? (halogeen vindt dat fijn, maar ledlampen niet echt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

13V is vrij normaal bij een gewikkelde trafo waar nog amper last op hangt. 11,5V is alleen bij een trafo die lage netvoeding heeft en nominaal belast is. vermoedelijk kunnen de philips idd hun warmte niet kwijt, en hebben meer vermogen als de oude ledlampjes.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-tuinverlichtingsset-toronto-nik…

Dat zou de (soortgelijke) set moeten zijn die ik hier heb. De lampvoetjes zitten in het metalen deel. Het glazen deel zit er als lamphuis overheen en is ca 20-30cm hoog en volledig hol. Dat zou goed moeten gaan lijkt me.

Ik zal morgens eens de Philips bellen, er staat een gratis telefoonnr op de verpakking. Ik heb ooit les gehad van een docent die daar op de kwaliteitsafdeling werkte. Dit soort klachten nemen ze volgens mij vrij serieus.

Spanning staat en stroom gaat!

Na een hoop ellende met tuinverlichting, waarin PL lampjes zaten met een omvormertje voor 12 volt AC, had ik die eerst vervangen door kleine (auto) buisvormige gloeilampjes van 12 volt 5 watt. Het glas daarvan was binnen de kotste keren zwart van binnen en de levensduur beperkt.
Sinds een paar jaar zitten er nu LSC led steeklampjes in van de Action ,G4 LED 12 volt 1,6 WATT. Hoewel op de verpakking een suitable leddriver wordt geadviseerd, branden ze iedere avond via een tijdklok fotocelcombinatie op de oude transformator gewoon conventioneel. De spanning daarvan is 13 volt.
Ook in de bekende leeslampjes met een 20 watt steek halogeentje gaan ze al jaren mee. Ook één op één vervangen, werkt eveneens met een gewone transformator 12 volt AC.

Ik heb geen aandelen Action

Arco

Special Member

Ik gebruik die ook twee stuks op balkon, ook al jaren zonder problemen.
(had ook een paar reserve gekocht, maar die hebben nog nooit hun diensten hoeven bewijzen... ;) )

Nieuwe types bij Action zijn COB; ik weet niet of die ook zo'n lang leven hebben...

https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/56/20/2579686_8712879144106-111.png?preset=mediaSliderImageLarge

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com