Verlichting voor lopen

High met Henk

Special Member

Tja of het echt een voertuig is, maar iig gaat het om verkeer

Sinds een paar maanden hebben wij er een gezinslid bij.

Onze lieve Sietske is een stoere tinker van ca 500 kg en nog niet zadelmak.

Daarmee beperkt dat ons tot grondwerk en buiten lopen aan de hand. Ze staat vlak bij een bos, dus da's geweldig.

Maar nu wordt het vroeger donker, dus zoek ik naar verlichting voor zowel mijzelf als Sietske.

Nu is achter geen probleem met fietsverlichting in staart en/of op mijn rug.

Echter voorop is lastiger.

Voor zien wil je zoveel mogelijk licht. Echter bedenk wel dat paarden prooidieren zijn en dus schrikken. Ook van bewegend licht..
Maar voor gezien worden is dat niet hetzelfde als verblinden...
Ik zou dus voor 2 een fietslampje op mezelf en Sietske haar hoofd kunnen doen.
Echter voor eis 1 zou ik liever een bouwlamp op batterijen hebben...

Heb nog geen dimbare schijnwerper kunnen vinden.
Zijn er hier nog ideeën??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hoe is het kleurenspectrum van paardenogen? Misschien ziet het dier geen groen of infrarood of zo, dan kan het er ook niet van schrikken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Nou heb ik zelf een tijdje een 'bijzonder schrik achtig en uiterst wendbaar' exemplaar gereden. Zelfs die is gewend aan rare dingen.

In het begin van de zomer is een vogel die uit het gras schiet 'eng'. Na een maand alleen nog de moeite van het draaien van een oor waard.
Ofwel: als het een beetje in het karakter van de viervoeter past: zou ze er niet gewoon aan wennen?

High met Henk

Special Member

Tuurlijk went het, maar zou je de lamp ook op haar hoofd willen zetten of evt op de borst.

Tinkers zijn gelukkig redelijk rustig (vandaar ook daarvoor gekozen), maar geef het alvast aan.

Wat dacht je van een mijnwerkerslamp?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Lampje afdekken, afplakken zodat je een diffuse verspreiding van het licht krijgt.

De situatie is dat je er zelf naast loopt, zo lijkt het? Ik denk dan gelijk aan de hesjes voor hardlopers. Die heb je met een flinke lamp voorop. Blijf je wel zitten met dat schrikken, maar ik schat in dat zo'n beest eerder went aan een lamp op jouw borst dan op z'n eigen kophoofd.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 18 september 2020 20:05:15 schreef K7Jz:
Lampje afdekken, afplakken zodat je een diffuse verspreiding van het licht krijgt.

Dat is voor "gezien worden" maar de vraag betreft "zien", daarvoor is (min of meer) gebundeld licht nuttiger.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Overigens ziet een paard in het donker doorgaans beter dan een mens. In een stik donker bos, waar je de weg wel kent maar niet ziet... Laat het beest maar stappen. Die gaat niet van het pad af. Dat wordt waarschijnlijk met een lampje niet beter.

Een lampje op de viervoeter zelf? Natuurlijk kun je ze daar een wennen. Het is maar net hoeveel tijd je ermee door brengt en hoeveel vertrouwen je gewonnen hebt. En wat voor andere rare dingen je er mee doet.
Wij hebben ooit eens als grap een kerstshow gedaan. Dat verkleden incl. paard ging nog wel. Wapperend stuk rood doek van de voorganger was wat minder. Die belletjes aan de benen vonden de meesten niks. Op die paar na waar de ruiter in de zomer daar al mee begonnen was. Het doet geen pijn. Het levert aandacht en stukjes appel op. En met die belletjes om gaan we leuke dingen doen als zwemmen enzo.
Paarden zijn net zo omkoopbaar als de politie (zo las ik afgelopen week...).

Op 18 september 2020 20:23:19 schreef EricP:
Overigens ziet een paard in het donker doorgaans beter dan een mens. In een stik donker bos, waar je de weg wel kent maar niet ziet... Laat het beest maar stappen. Die gaat niet van het pad af. Dat wordt waarschijnlijk met een lampje niet beter.

Een lampje op de viervoeter zelf? Natuurlijk kun je ze daar een wennen. week...).

dieren die oplichtende ogen in het donker hebben zien doorgaans dan ook prima in het donker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Op 18 september 2020 19:54:04 schreef Guy.v2:
https://www.facebook.com/paardenverlichting/

https://www.youtube.com/watch?v=5kBdvM7ENE4

Beide leuk om gezien te worden (de persmappen hebben we al.. nog niet geprobeerd, deken nog niet en hesje ook nog niet. Dekens waren nog "eng")

Maar geloof niet dat we er zelf meer mee gaan zien.

Voor wat flip flop zegt zou ik graag een onderbouwing zien. Bij paard op borst kan evt ook.

En hoe fel zijn die hoofdlampje?? En hoe goed?
De meeste die ik ken zijn geschikt voor 1 tot 3 meter. Heb je weinig aan in een bos...

@ericp: we zijn tegelijk aan de voernijd aan het werken, dus dat belonen is op zich nog een dingetje..
Maar desalniettemin is het wel een idee van gewenning. Van de week waren we ook in donker in bos. Vond mevrouw best leuk.

Heel eerlijk. Ik kan echt genieten van de wandelingen.. al 20 jaar geen paard meer gehad, maar vind het echt super leuk weer...

Ook fijn als ze anderhalf uur meegaan (wandeltijd)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 18 september 2020 21:03:08 (21%)]

Op 18 september 2020 20:41:09 schreef High met Henk:
Voor wat flip flop zegt zou ik graag een onderbouwing zien. Bij paard op borst kan evt ook.

Onderbouwing? We zijn hier geen paardenwetenschappers! Ik denk dat het zo is, rest mag je zelf bekijken. Zo'n hesje koop je voor een paar 10tjes bij bv Decathlon.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
High met Henk

Special Member

Tja uitproberen is zo wat...

Had gehoopt op iemand met ervaring voor ik skiend achter ons paard over de Bergse heide ga, gelijk als een vuurtoren met een felle lichtbundel die alle kanten op gaat...

Ik weet dat er meerdere paardenliefhebbers hier zijn..

Op 18 september 2020 20:41:09 schreef High met Henk:
[...]

...
En hoe fel zijn die hoofdlampje?? En hoe goed?
De meeste die ik ken zijn geschikt voor 1 tot 3 meter. Heb je weinig aan in een bos...

70 meter? Je kan €800 uitgeven aan zo'n ding!

Een Petzl van €420:

Kenmerken

Vijf modi:close-range (lage intensiteit flood licht), proximity (comfortabel light voor dichtbij werken), beweging (gefocust licht), snelle beweging (kachtige gemixte lichtbundels), afstands visie (sterk gefocuste lichtbundel) en BOOST mode (tijdelijk vol vergmogen 1100 lumen).
CONSTANT LIGHTING
Energie: oplaadbare Lithium-Ion batterij, 3200mAh Oplaadtijd: 4 uur Certificering (s): CE, ATEX: Zone 2/22, ANSI / NEMA FL1
FACE2FACE technologie: dimt het licht automatisch wannneer twee lichten elkaar kruisen
Waterdichtheid: IP 67 (waterdicht tot -1 meter gedurende 30 minuten, geen onderhoud nodig na onderdompeling)
Reseverve mode: 20lumen, 45min

buckfast_beekeeper

Golden Member

Zelf zie je behoorlijk goed als je wat in het donker vertoeft. Het is in eerste plaats gezien worden. Zoek eens op hardloopverlichting.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Zo'n 'mensenhoofdband' als op foto boven lijkt me het simpelst (als die wil blijven zitten... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kunt hem dus proberen..... ;) (afspraakje?)

Misschien is onderaan de hals een beter bevestigingspunt.
Dat beweegt minder dan haar schedel en verblindt het paard niet.

Misschien kun je er voor Sietske beter twee kopen, die heeft voornamelijk een zijdelingse blik.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
High met Henk

Special Member

Gisteren even bij Lidl geweest voor deze:

Die vierkante rechtsbovenin voor 5 euro het stuk 2 meegenomen.

Eerst Sietske aan de hand meegenomen en lampje in mijn hand.
Flink zwaaien en ook stukje haar gezicht in bundel.. Dat maakte niet uit.

Toen touwtje om haar hals, en daar lamp 2 aangehangen ( voor haar borst dus)

Hoera, ze kan zien in het donker.

Conclusie werkt prima!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 9 oktober 2020 07:26:19 (12%)]

Hugo Welther

Moderator

Ik gebruikte op de Shire die ik reed een borsttuig met een goedkope LED lamp van de Action voorop.
Achter een staartriem met rode fiets verlichting.
Aan de benen goedkope hardloop verlichting van de Action.

Er zijn ook LED ropes voor paarden en LED staart verlichting in alle kleuren. voorbeeld:

https://paardengruiter.nl/wp-content/uploads/2016/11/Tail-Sign-Groen-600x1051.jpg

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)
High met Henk

Special Member

Benen krijgen sowieso reflecterende kappen en ik doe achterop in staart inderdaad fiets verlichting (moet nog kopen)

staart verlichting is dan denk ik niet nodig.

Of verlichting om de benen nodig is, moeten we afwachten.

Shiptronic

Golden Member

Cap met 360° rondom het paard :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.