Condensators goeie INFO!

rob007

Yarr, Matey!

Ik had dit nog niet gezien maar vond dit erg goeie INFO!
Jullie moeten dit even zien vond ik!
https://www.youtube.com/watch?v=67M7fsbLUIU&feature=youtu.be&t…
Van af hier vond ik het helemaal waanzinnig :
https://youtu.be/67M7fsbLUIU?t=675
Hoe onstabiel die condensators kunnen zijn.
en dan dit:
https://youtu.be/67M7fsbLUIU?t=1227
Voor mij allemaal leerpuntjes, stond er echt van te kijken!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Arco

Special Member

Beetje rare en onzinnige filmpjes.
Wie gaat er nu condensatoren verhitten tot een paar honderd graden? (ver voorbij wat toegestaan is)
Gebeurt in de praktijk nooit, dus aan de uitkomst heb je ook niks. (hij heeft zeker te veel vrije tijd over in deze corona tijd... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor oudjaar flink wat stevige elco's aansluiten op een trafo met 50v wisselspanning Als je verschillende parallel neemt heb je mooi sis en knalvuurwerk...........

rob007

Yarr, Matey!

Arco ieder zijn mening, maar vond het wel leerzaam.
Buzzy ik deed per ongeluk plus min omdraaien ik schrok me een ongeluk!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Arco

Special Member

Ik bedoel eigenlijk:
Wat is het nut van een condensator die max 125 graden mag hebben tot 350+ graden op te stoken?
Dat is een situatie die niet voorkomt in de praktijk: de gegevens zeggen dus totaal niets zinnigs over de condensator bij normaal gebruik...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 december 2020 14:50:37 schreef Arco:
Beetje rare en onzinnige filmpjes.(ver voorbij wat toegestaan is)

Juist niet en je bent wel heel erg negatief en heb denk in niet echt de moeite genomen de filmpjes te volgen. Eerste filmpje wat ik nu half heb gezien, gaar over welke condensators goed zijn voor bepaalde circuits en dat je bepaalde hele oude types bijna altijd moet vervangen. Dat is gewoon leerzaam en nuttige info. IK begreep tot nu toe niet waarom een condensator die maar een klein beetje lekt zo een dramtisch verschil kan maken in een instelling van een versterker trap. Is ook niet mijn gebied ik me mee bezig houd, maar toch interessant.

Zo wist ik ook niet dat een polystyreen condensator blijvend verandert als deze te warm word en je deze heel snel moet solderen zodat het niet te warm word. Allemaal erg leerzaam.

Wat is het nut van een condensator die max 125 graden mag hebben tot 350+ graden op te stoken? Dat is een situatie die niet voorkomt in de praktijk:

Dat komt wel degelijk voor dat een condensator veel te warm word, en wat denk je van solderen dat word de cap ook erg heet. De condensator word ook niet overdreven lang opgewarmd met 350 graden maar net lang genoeg om hem erg warm te krijgen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 3 december 2020 16:28:02 (20%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Kruimel

Golden Member

Op 3 december 2020 15:39:20 schreef Arco:
Ik bedoel eigenlijk:
Wat is het nut van een condensator die max 125 graden mag hebben tot 350+ graden op te stoken?
Dat is een situatie die niet voorkomt in de praktijk: de gegevens zeggen dus totaal niets zinnigs over de condensator bij normaal gebruik...

Dat zeg je, maar als ik vermeldingen zie van Y5V en Z5U dan krijg ik al kriebels. Die dingen verlopen zo veel als 70% over hun gespecificeerde temperatuursbereik. Kijk maar eens vanaf 15:38. Ik zou wel het hele filmpje kijken voor je oordeelt, want hij heeft best wel een punt.

Gelukkig komen de genoemde diëlectrica niet zo veel meer voor, maar als je eens een batch keramische condensatortjes uit China bestelt zou het best kunnen dat ze een restpartijtje van deze meuk sturen.

Een ander filmpje met details over allerhande condensatoren dat wel interessant is, is deze: James Lewis - They're JUST Capacitors. Daar komen deze types ook ter sprake.

rob007

Yarr, Matey!

Ja wat ik wel nuttig vond toch hoe temperatuur gevoelig de een tegen over de andere is,
De een schoot als een raket omhoog tegen over de andere die behoorlijk stabiel bleef staan.
Ik vond de ceramische condensator in dit geval heel erg tegenvallen! ( dat had ik niet verwacht! )
Dat NP0 SMD condensatortje vond ik wel goed om te zien dat die toch behoorlijk bleef staan in waarde.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Kruimel

Golden Member

Ho even, NP0 is ook een keramische condensator, haal dat niet door elkaar! Als je zegt "keramische condensator" zeg je net zo goed Y5V als C0G en NP0, terwijl die enorm verschillen in temperatuurscoëfficiënt, maar je weet dan niet wat je gaat krijgen. Als je iets stabiels wil vraag je om een C0G of NP0 condensator. Tegenwoordig is de prijs van X5R niet zo hoog en dat is een goed compromis voor niet frequentiebepalende toepassingen. Ze verkopen nog van die oude meuk, zelfs op Farnell, maar je moet echt wel epische hoeveelheden maken wil je echt geld verdienen aan het kiezen van die poepisolatie.

Hier een plaatje van de relatieve ernst van het probleem:

Bron: Wikipedia

ach ieder nadeel heb zo zijn voordeel. sommige ceramische condensatoren kan je buiten het toepassen als condensator ook als temperatuursensor, varicap en ook als accelerometer gebruiken...

niks verkeerd mee, toch ?

Kruimel

Golden Member

Op 3 december 2020 16:27:07 schreef kris van damme:
ceramische condensatoren kan je buiten het toepassen als condensator ook als temperatuursensor, varicap en ook als accelerometer gebruiken...

Helaas niet ècht als condensator... :P

Hensz

Golden Member

Op 3 december 2020 16:10:09 schreef benleentje:
[...]Dat komt wel degelijk voor dat een condensator veel te warm word, normaal met 125°C duurt dat proces maanden en om dat te versnellen word er een veel hogere temperatuur gebruikt maar het effect is hetzelfde, een defect condensator door te hoge temperatuur.

Je bewijst er niets mee. Het was al bekend dat condensatoren defect raken van een te hoge temperatuur. Er staat niet voor niets op hoe warm ze mogen worden. Het is ook geen nieuws dat als je ze maar lang genoeg tegen hun max. specs gebruikt ze daar ook niet tegen kunnen. Dat het door een extreem hoge temperatuur te gebruiken het zelfde effect versnelt wordt, is maar de vraag. Er zijn materialen zat waarbij het alles uitmaakt hoe je verwarmt, hoe hoog je verwarmt en hoe je daarna weer afkoelt.
Neem iets ordinairs als staal: Daarbij maakt, naast de exacte samenstelling, een hitte-koel-cyclus alles uit voor de sterkte en structuur van het materiaal. Hoe en hoever je dat doet is erg belangrijk.
Zolang niet bekend is hoe een bepaald merk en type condensator op een bepaalde hittebehandeling reageert kun je niets zeggen of het één een extrapolatie van het ander is.
Een plastic koffiebekertje kan prima en uren-, misschien wel dagen- en wekenlang tegen koffie van 80 graden en is nog steeds een koffiebeker. Als je hem één keer volgiet met heet frituurvet is het binnen een minuut niet meer als koffiebeker herkenbaar.
Natuur- en scheikundige reacties kunnen soms pas optreden bij een bepaalde temperatuur en ervoor helemaal niet. Er zijn zó veel onzekerheden, zo'n filmpje oversimplificeert dingen ernorm.

Don't Panic!
Arco

Special Member

Op 3 december 2020 16:10:09 schreef benleentje:
[...]Juist niet en je bent wel heel erg negatief en heb denk in niet echt de moeite genomen de filmpjes te volgen.

Ik heb het tweede fimpje gekeken, en toen had ik wel genoeg gezien...

Zo wist ik ook niet dat een polystyreen condensator blijvend verandert als deze te warm word en je deze heel snel moet solderen zodat het niet te warm word. Allemaal erg leerzaam.

Dat een foliecondensator smelt bij 300+ graden lijkt me logisch, daar hoef ik geen filmpje voor te kijken...

Ik heb sowieso niet veel op met dit soort filmpjes: het duurt een eeuwigheid om ze af te kijken, een pdf'je is veel makkelijker en sneller te verwerken.
(Alleen de fimpjes in bijv. EEVBLOG zijn heel nuttig: dat heeft duidelijk toegevoegde waarde)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ot.. het valt me altijd op wat een keurige, fijne en heldere traces die intussen toch wel heel bejaarde tektronix scopes weergeven.

Op 3 december 2020 17:01:00 schreef Arco:
[...]
Dat een foliecondensator smelt bij 300+ graden lijkt me logisch, daar hoef ik geen filmpje voor te kijken...

Daar had ik het helemaal niet over, alles heeft een smeltpunt. Ik wist dus niet dat elke keer je een polystyreen condensator opwarmt deze daarna blijvend verandert van waarde. Maar omdat jij alles al weet wil toch niet zeggen dat het voor anderen die er niet veel vanaf weten erg leerzaam is.
Ik had ook nog nooit van NP0 of C0G gehoort. Dat het dan een variatie is op een keramische condensator maakt me niet zo heel veel uit. Met een keramische pan kan ik prima koken op een keramische tegel is toch wat lastiger, er zijn zoveel soorten keramiek.

Dat het door een extreem hoge temperatuur te gebruiken het zelfde effect versnelt wordt, is maar de vraag.

Daar zit ook wel wat in. Toch denk ik dat voor het simuleren van een defect elco dat niet veel uitmaakt, daar gaat het dan toch om dat het vocht verdampt. Ook niet elke defect elco meet hetzelfde er zijn veel gradaties.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.