Ten einde raad gelukkig dit specifieke forum gevonden… Veel berichten hier die overeenkomen met hoe mijn 4 jaar oude Novy D820/15 afzuigkap er uiteindelijk mee is gestopt. Dwz, in enkele maanden van steeds moeilijker 'aanslaan' (soms na enkele minuten) tot niets meer. De verlichting en de leds van de aan/uit en 4 standen werken nog.

Ik hoop dat het aan de regelunit ligt en niet de motor, want deze is op afstand geplaatst en helaas zodanig dat ik een koof met bijbehorend stucwerk moet afbreken… Voordat ik dit laatste doe, wil ik toch echt zeker weten of het niet de aansturing is.

Ik heb niet de kennis om zelf aan printplaten te gaan solderen, etc. Maar ben wel benieuwd of iemand een diagnose aan mijn regelunit kan uitvoeren, en eventueel kan repareren. Novy zelf laten komen gaat mij niet helpen. Los van alleen al de voorrijkosten (€120), zeggen ze alleen een diagnose/reparatie te kunnen/willen doen als ze overal bij kunnen, dus ook de motor….

Ik heb het elektronisch schema toegevoegd plus wat foto’s van de regelunit (deze kreeg ik redelijk eenvoudig uit de behuizing). Meer foto's maken/posten is geen probleem.

Wie o wie kan hier iets mee, of heeft goede tips voor mij?

Startcondensator motor defekt, de motor is op afstand geplaatst? wat bedoel je daarmee, dat de motor 10-20 cm verder in de verlaagde plafon zit of dat ie buiten hangt. op zich zit de startcondensator 9/10 op de motor gemonteerd. Maar dit betekend zeker geen kappen in stukwerk, als de motor wat verder in de verlaagde plafon zit haal je de dampkap uit en kun je er wss aan, verklaar mij eerst eens "op afstand geplaatst"

. Dit is blijkbaar een speciale motor zonder condensator. Dit moet eerst uitgezocht worden. Dit type motor nog nooit tegen gekomen. Iets hyper modern. 230v voeding en een pwm signaal. Geen idee wat er in de buitenunit gaat te vinden zijn. Wel sneu dat je op die manier van plaatsen tewerk bent gegaan.

[Bericht gewijzigd door EricN op (54%)]

Op 10 december 2020 19:27:16 schreef EricN:
. Dit is blijkbaar een speciale motor zonder condensator. Dit moet eerst uitgezocht worden. Dit type motor nog nooit tegen gekomen. Iets hyper modern. 230v voeding en een pwm signaal. Geen idee wat er in de buitenunit gaat te vinden zijn. Wel sneu dat je op die manier van plaatsen tewerk bent gegaan.

Ah vreesde er al voor dat het een frequentie gestuurde motor was toen ik dat prinptlaatje zag met zo weinig relaikes op. Ja dat word eerlijk gezegt een moeilijkere, mss een beginnen met voelen of de waaier van de motor soepel draait? Op zo een motor mag je ook niet zomaar 230v op een van de windingen zetten zoals wel kan om een normale motor te testen dus eigg zijn er niet zo veel opties van testen vrees ik...

Komt er echt 230 op de motor stekker? Kun je het pwm signaal meten met een scope? Haal de koevoet al maar boven zodat deze op kamertemperatuur kan komen, kwestie van geen koude handen te krijgen tijdens het plafond slopen.

@ Multivibbbrator, de motor zit niet zo ver (zie foto), maar helemaal strak tussen plafond, en gipsplaat onderkant en achter houten frame voor uitsparing afzuigkap. Je komt er echt niet bij zonder slopen houten frame inclusief gestucte gipsplaat. Op je vraag of de waaier in de motor soepel draait. Dat heb ik inderdaad gecheckt (kon er net vanaf het buitenrooster met een lange dunne lat bij) en die kreeg ik gewoon rond gedraaid. Dus geen blokkade of zoiets, lijkt me.

@ EricN, of het een motor met of zonder condensator is weet ik niet. Ik wel een onderdelenlijst, maar geen idee of je hier verder mee komt.

Bedankt voor jullie reacties, maar mag ik nu concluderen dat de regelunit zelf niet te controleren is?

Als je geen oscilloscoop hebt word het moeilijk. Vermoedelijk de motor unit maar gezien de onzekerheid gaat het best balen worden als het toch de print blijkt te zijn.

zou die fan zonder pwm aansturing niet voluit gaan draaien met alleen netvoeding?

Volgens mijeen BLDC motor, al eens iets vergelijkbaars gehad, en wikkeling motor was defect door vocht en vet

Je Motor kabel moet toch bij je PCB uitkomen, dus meet even met een Ohm meter de windingen.
Meet je tussen alle drie de fases (ongeveer) hetzelfde, dan is de motor goed.
Dan aan de connector waar de motor aangesloten zit, meet tussen de Plus van de grootste buffer elko en tusssen alle 3 de pinnen.
Herhaal dit met de meter aan de nul van de bufferelko, en kijk of je de parasitaire diode in de mosfets kan meten.
Doorsnee genomen, als de diode er is, dan is de mosfet nog heel.

Ik ben er zeker van dat de motor nog elektronica aan boord heeft, zie onderdelenlijst item 3. Deze wordt gevoed met 240V. De snelheid wordt bepaald door de PWM pulsen die van de hoofdprint komen. Eerst zoeken of de hoofdprint daadwerkelijk PWM produceert en 240V voeding geeft aan de motor. Indien ja, dan wordt het kappen en breken.

ikm denk dat smd gelijk heeft, vorst en vocht gehad, vormt condens in de buizen en lekt op de print..

@testman, @smd, jullie verklaring volg ik. De motor zit inderdaad strak bij de buitenmuur met minder dan 50 cm afvoerpijp naar buiten (zie foto, pijl nr.1), waardoor mogelijk condensvorming agv vorst/vocht.

Om niet weer dezelfde fout te maken; de motor kan niet verderop in de huidige koof geplaatst. Daar zit niet genoeg ruimte voor én motor én afvoerpijp die er nog langs moet. De enige optie die ik zie is een uitsparing maken in de bovenkast (zie foto, pijl nr.2) en die op te offeren voor motor inclusief aan/afvoerpijp. Aan/afvoerpijp wordt dan echter wel alles bij elkaar ~7m, met een 180° draai op de helft ter hoogte van de motor. Weet niet hoe goed dit gaat op lange termijn...

Maar....voordat ik dit soort ingrepen doe lijkt me wat rdonne voorstelt de 1e stap.

@rdonne, V en PWM pulsen meet ik dan over de volgende draden (zie schema)?

ps. ik zelf heb geen oscilloscoop, maar misschien wel de TD op mijn werk.

Opgepast met de scope dat je met de massaaansluiting geen kortsluiting maakt.

Schema is juist. Het relais zet 240V op de motor. Dit is makkelijk te meten. PWM spanning ook meten. Ik denk 5V of 12V. Hier kan je misschien een lampje op aansluiten? Dit kan je zien flikkeren naargelang de snelheidsregeling. Eventueel filmen en vertraagd afspelen? Voorzichtig zijn met meten, eventueel draden opsolderen en krokodilklemmen op de meetsnoeren. Heb je ook een foto van de onderzijde van de print?

Bedankt voor de tips. Bij deze de gevraagde foto onderzijde print, maar wel in de behuizing. als je wilt dat ik de print er opnieuw uithaal voor een duidelijkere foto, laat maar weten.

Op het eerste zicht zie ik enkele slechte soldeerverbindingen. Ik zou eerst eens alles doorsolderen.

@rdonne, bedankt voor je scherpe blik. Zou je ze die slechte verbindingen willen/kunnen markeren voor mij?

Verder, ik heb nooit eerder aan een printplaat gesoldeerd, dus hier waag ik mij niet aan. Ook erken ik de risico's van zelf doormeten. Iemand een goede tip waar dit uit te besteden?

Even je mailadres openbaar maken en je woonplaats in het profiel zetten.
Wellicht is er iemand in de buurt bij met een multimeter en scope.

Inmiddels aangepast. Hopelijk weten ze me te vinden :)

Op dinsdag 15 december 2020 19:34:59 schreef A3Novy:
Inmiddels aangepast. Hopelijk weten ze me te vinden :)

Beste A3Novy,

Is het gelukt? Heb exact hetzelfde type met exact hetzelfde probleem. Hopelijk kan ik iets van je leren!

Heb je de uitgaande netspanning naar de motormodule en het pwm signaal gemeten?