Scattering Parameters Transmissielijn

Hoi allemaal,

Ik ben student master elektronica. Voor een vraag rond scattering parameters met een transmissielijn, heb ik reeds een 30-tal pagina's uitgeschreven om tot een juiste oplossing te komen. Ik denk echter nu tot een juiste oplossing gekomen te zijn maar ik kan deze nergens verifiëren.

Iemand die er toevallig iets van kent en deze eens kan nakijken?

De vraag stelt:

Stel de 50 Ohm S-parameter matrix op van deze 2 poort.

Ik heb deze volledig met de hand uitgeschreven (zie bijlage), waarbij ik hopelijk netjes genoeg heb gewerkt zodat het leesbaar is :D . Ik heb ook zoveel mogelijk bij de oplossing geschreven hoe ik eraan kom.

(Hopelijk ontmoedig ik hiermee geen toekomstige student-ingenieurs :) )

Alvast bedankt!
Raf

Hallo Raf.

Van scattering parameters begrijp ik niet veel, maar ik wil toch even een reactie plaatsen.

De transformatie van de éne impedantie of lijn naar een andere, met behulp van een kwartgolf lijn is Zuit = √Z1 x Z2

Bijvoorbeeld om van 50 naar 61 ohm te gaan gebruikt men een kwartgolf transmissie lijn van 75 ohm.
En dat zie ik niet terug in jouw berekeningen.

Een kortgesloten 1/4 labda transmissielijn heeft een ∞ ingangs impedantie en gedraagt zich als een parallelkring.
Een open 1/4 labda lijn gedraagt zich als een seriekring.
Een open 1/2 labda lijn gedraagt zich als een parallelkring en een kortgesloten 1/2 labda gedraagt zich weer als een seriekring.
Een 1/2 labda transmissielijn heeft dezelfde ingangs impedantie als die op de uitgang belast wordt.

"tijd is relatief"

Hey Martin

Bedankt voor het antwoord! Klopt, de S matrix is een beetje vaag.
Nu gaat het hier echter niet om een impedantietransformatie zoals je bedoeld. De S parameters zijn een maatstaaf om de reflecties op poorten te weergeven door dat deze niet gematcht zijn met de bronweerstand alsook hoe het signaal zich door het circuit propageert.