Ik zou de led driver vervangen 4404 009 51501 maar ik vind deze niet 'meer , wat neem ik als vervanger?
In 220-240v
130mA
Freq 50 /60 hz
Out
DC 75V max
I out DC 350mA
Ta: -20... 45 gr C
Tc' 85gr c
20w LED
Het beste wat ik kan vinden is dit:
https://www.reichelt.de/led-trafo-20-w-6-56-v-dc-350-ma-racd20-350-p15…
De vraag is of de maximale uitgangsspanning van dat model hoog genoeg wordt om het te laten werken. Ik vond ook nog wat van Meanwell, maar die hebben een uitgangsvermogen van 37 Watt. Ik ga er niet vanuit dat dat goed gaat...
Als aanvulling:
Toch even kijken hoeveel spots van hoeveel watt er aanhangen. Naast de constante stroom die de leddriver levert is de maximale uitgangspanning (in uw geval 75VDC) die de constante stroombron kan leveren ook niet onbelangrijk. Een voorbeeld:
Hier onder nog een linkje met wat do's en dont's
https://www.dmlights.be/help/verlichting/stroomgestuurde-led-spots-aan…
Golden Member
Gaat het om een armatuur van Massive? Niet dat dat veel uitmaakt maar dat meen ik uit het artikelnummer 4404... op te maken.
Hoeveel LED's zitten er in het armatuur? Of is dat lastig te zien? Gezien de max. spanning van 75V neem ik aan dat het een serieschakeling van een wat groter aantal LED's of chips binnen een LED gaat.
Een driver die maximaal 56V geeft kan er geen 20W in pompen dus als de lamp ook echt 20W is dan red je het met die max. 56V driver inderdaad net niet.
Als het bijvoorbeeld een 10W lamp is, dan is die max. 56V driver goed geschikt aangezien hij de LED's met 350mA aanstuurt binnen een redelijk spanningsbereik.
Het is wel belangrijk dat de vervangende driver op zijn minst dubbelgeïsoleerd is, maar als het om een lamp voor vochtige ruimtes gaat moet hij aan de SELV norm voldoen zoals de oude ook.
Op 23 januari 2021 11:04:31 schreef weardguy:
Ik vond ook nog wat van Meanwell, maar die hebben een uitgangsvermogen van 37 Watt. Ik ga er niet vanuit dat dat goed gaat...
37 watt zou in principe goed moeten gaan als de uitgangsstroom maar 350mA (of iets minder) is.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 januari 2021 18:49:42 (24%)
Als aanvulling:
Dit zou inderdaad kunnen lukken, puur theoretisch bij een constante stroom van 350mA zit je dan bij 37W rond de 105V. Wat dan ook niet onbelangrijk is, dat is de minimum uitgangspanning die de constante stroombron kan leveren. Op de meeste led drivers staat de min en max uitgangspanning. Die constante stroom zit pas goed tussen die twee waarden (zie rekenvoorbeeld hier boven in vorige post).
Ik ben ook op zoek naar deze LED driver. Hij zit in een Philips MyLiving Tarbert hanglamp met 4x 4,5W LED; lichtintensiteit instelbaar en volgens productblad compatibel met de meeste dimmers. De behuizing van de driver is lxbxh= 9x4x2,2cm.
Ik heb gegoogeld op "LED driver 350mA constante stroom 20W 75V" maar zie door de bomen het bos niet meer. Als ik bovenstaande reacties goed begrijp is de spanning per LED 12,86V; spanning totaal 51V en benodigd uitgangsvermogen 18W.
Welk merk en type LED driver is geschikt?
Dag Kees,
Ik ben ook op zoek naar deze LED driver. Hij zit in een Philips MyLiving Tarbert hanglamp met 4x 4,5W LED; lichtintensiteit instelbaar en volgens productblad compatibel met de meeste dimmers. De behuizing van de driver is lxbxh= 9x4x2,2cm.
Ik heb gegoogeld op "LED driver 350mA constante stroom 20W 75V" maar zie door de bomen het bos niet meer. Als ik bovenstaande reacties goed begrijp is de spanning per LED 12,86V; spanning totaal 51V en benodigd uitgangsvermogen 18W.
Welk merk en type LED driver is geschikt?
als ik zo wat rond google zijn de led drivers met een constante stroom van 350mA-75V niet vlug te vinden. Hier onder een dimbare die tot 56V gaat (350mA -56V 20W). In theorie valt dit binnen jouw specificaties. Praktisch kan ik niet inschatten wat de levensduur zal zijn als hij zo op de limiet moet werken.
SLV Nederland - 202102030843_0203084146 - datasheet.pdf
https://webshop.slv.nl/product.asp?p=SLV-LED-Driver-350mA-20W-dimbaar
Hoi Robbe, bedankt voor je reactie. Helaas is de driver uit je link te groot voor het armatuur.
In de driver behuizing zit een printplaatje met een beperkt aantal componenten. Als ik erachter kom welke defect is, is die misschien te vervangen. Is dat uit onderstaande te achterhalen?
Een aantal jaren geleden heb ik 2 Tarbert-lampen gekocht. Eén is in de doos gebleven, de andere heeft i.c.m. een Busch-Jaeger 2250U dimmer perfect gewerkt. Nadat ik de lamp op een andere plek hing en op een smart dimmer aansloot ging hij niet branden. Aangesloten op een wandcontactdoos gaf de lamp vol licht ... tot ik de aansluitkabel bewoog en de lamp ging knipperen. De kabel bleek beschadigd. Met een nieuwe kabel kreeg ik geen vol licht meer; de LED's branden op halve sterkte en flikkeren. Bij afsluiten stroom doven ze langzaam.
Daarna heb ik de andere lamp aangesloten op een WCD => vol licht ... tot ik de lamp bewoog en ook deze begon te knipperen en alleen nog op halve sterkte en flikkerend brandt
Bij de eerste lamp zocht ik de oorzaak nog in kabelbreuk of kortsluiting in de aansluitkabel, maar bij de tweede lamp is het een raadsel waarom hij defect is geraakt.
Beiden hetzelfde symptoom, halve kracht en flikkeren. Misschien wat duidelijke foto's posten van de print (boven en onder), hier zitten wel een paar techneuten die zullen mee kijken.
Golden Member
Het hoeft geen 350mA te zijn; als er wel een 300mA driver te vinden is dan heb je bijna evenveel licht en een langere levensduur.
Of als de LED's wel 350mA mogen hebben en dan maar voor 18W verstoken, lukt het misschien nog op het randje met een 56V driver (er valt dan 52V over de LED's).
Als de defecte driver niet ingegoten is, dan is reparatie (9 van de 10 keer elco's) natuurlijk ook een optie.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 3 februari 2021 14:14:30 (16%)
Bedankt voor de reacties. In 300mA lijkt wat meer te vinden dan in 350mA. Hier de gevraagde foto's van de printplaat.
Kijk die 2 eilandjes/aansluitingen/solderingen van de secundaire kant vd trafo eens na. De foto is grof uit focus maar dat is het enige wat ik zie. Ze zitten respectievelijk naast R14 en C8. Het hele verhaal is bizar. Als je met iets beweegt en het reageert zit je toch met een slecht contact hoor. Maar ik ben niet zeker dat die vaststelling van je wel klopt want het past niet in de rest van het verhaal.
Ik zie een Aishi-elco... wat heb ik daar al een gezeur mee gezien in LED-lampen...
Osram, Megaman: allebei al problemen met de elco's mee gehad.
Soldering van de zwart/gele spoel? naast de condensator ziet er goed uit en zit niet los. De zwarte puntjes zijn uiteindes van pinnen die enkele millimeters uitsteken.
Eens dat het een bizar verhaal is. Enige verschil is wat bewoog. De 1e lamp lag op tafel en die heb ik niet bewogen; alleen de aansluitkabel.
De 2e lamp hing over een stoel. En hij werkte gewoon, tot ik de lamp verplaatste. Ongeveer twee meter van de stoel veranderde constante volle lichtsterkte in aantal keer knipperen en daarna flikkerende LED's op ongeveer halve sterkte.
Verschillende beweging met eenzelfde effect is de enige vaststelling die ik kan maken.
@weardguy. De LED's doven langzaam als ik de stroom eraf haal. Ik dacht daaruit af te leiden dat juist de condensator nog goed was. Heb je de problemen kunnen oplossen door een ander merk elco te plaatsen?
benieuwd of de driver wel stuk is, heb ook al vaker led armaturen gehad waar de leds het niet doen omdat er 1 led stuk is. dat merk je zo als je de voeding over elke led meet. 1 led die duidelijk meer als de andere leds aan spanning erover heeft staan is niet goed. vaak niet goedkoop meer te fixen zonder kleurverschil, dan verbind ik 1 led door en heeft men iig weer licht.
Golden Member
Dat kan inderdaad ook nog. Verder zou ik naast de elco, ook de foliecondensatoren even testen (op capaciteit doormeten volstaat meestal om een defecte te vinden).
Nadat lamp 1 problemen gaf en lamp 2 nog goed was heb ik de drivers verwisseld. Toen werkte lamp 1 goed en had lamp 2 de problemen. M.i. moet het probleem dus in de driver zitten.
Ik kan de originele driver nergens vinden, op een nep-website (https://www.bruduliyaw.com/index.php?main_page=product_info&produc…) en een alleen in China leverende (https://www.yleee.com.cn/shop/product/philips-led-driver-4404-009-5150…) na
De driver die weardguy had gevonden blijkt te groot voor in het armatuur.
Op Marktplaats werden nog 2 Tarberts aangeboden (één nieuw in beschadigde verpakking en een andere één keer gebruikt). Beide hadden dezelfde symptomen als die van mij. Kennelijk is de hele serie ondeugdelijk.
Na lang zoeken heb ik bij AliExpress een driver gevonden die dimbaar én klein genoeg is:
7-20x1W 300mA DC21-68V: https://nl.aliexpress.com/item/32640793352.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.…
Is deze geschikt en lijkt het kwalitatief wat?
Golden Member
Kwaliteit is altijd dubieus van voedingen en drivers op Aliexpress, maar gezien de kwaliteit van het origineel kun je de gok wel wagen. Als je de isolatie tussen ingang en uitgang kunt testen (PAT test, Megger), dan zou ik dat wel even doen. Officieel zou hij 5kV moeten weerstaan maar als hij 2kV haalt dan ben je al een heel eind.
Maar heb je al geprobeerd de elco te vervangen in het origineel?
Bedankt voor je reactie Maarten. Mijn meetkennis is weggezakt, net als gezichts- en soldeervermogen, dus elco vervangen lukt niet meer. Complete driver moet nog wel gaan.
Ik ga de gok wagen; de lampen zijn sowieso nu onbruikbaar.
Verkoper raadde gebruik driver af omdat voltage niet klopt (als het goed is vertaald uit het Chinees).
Ik heb toch een LED-driver in NL gevonden die klein genoeg is om in het armatuur te passen: https://www.eijlander.nl/mini-led-driver-30-54vdc-350ma-20w-dimbaar.ht…
Vandaag gemonteerd en de lamp werkt weer goed Dimmen gaat van 100-1% zonder flikkeren. Alleen een lichte zoem/brom van 100% tot ongeveer 25%; daaronder is het zoemen/brommen weg.
Ik heb dezelfde led-driver, (maar met partnummer 4404 009 74271) eveneens defect. Intern is er niets aan te merken aan solderingen of elco's, dus een andere elektronische component is defect.
Deze drivers gaan blijkbaar defect als je de belasting verandert, lees leds aan of afkoppelt, vlak nadat de leddriver spanningsloos (220V) gezet wordt.
Je kan de spanningsloze driver best kortsluiten alvorens leds aan of af te koppelen.
Goedkoopst was voor mij om een nieuwe set (Philips Shellbark 3x 4,5W) aan te schaffen (24€ voor een nieuwe driver met 3 ledspots en bekabeling)
Hier vind je een equivalent bij Ali:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005270263589.html?gatewayAdapt=glo2…