Defecte HAMEG HM8021-3 counter

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Een paar weken terug heb ik een Hameg HM8001-2 mainframe met een tweetal modules (HM8021-3 counter en HM8011-3 multimeter) op de kop getikt.

Bij het ophalen heb ik ze beide even kort getest en kwamen er een aantal problemen aan het licht. Na wat onderhandelen over de prijs heb ik besloten de combinatie toch mee te nemen met de gedachte om er een reparatieproject van te maken. De problemen met de multimeter waren snel oplost, er zitten voor het mA bereik een tweetal zekeringen in en daarvan was er eentje gesneuveld, met de counter is helaas meer aan de hand. De verkoper was werkzaam als elektronica docent en aangezien de 120<>230 volt omschakeling op de achterzijde hufter proof is afgedekt met een kunststofplaatje vermoed ik dat deze set van een onderwijsinstelling afkomt. De kans is dan dus ook groot dat de ingangen een te hoge ingangsspanning voor hun kiezen hebben gehad.

Er zijn twee ingangen, ingang A met een hoge ingangsimpendantie en een bereik van 10Hz tot 150MHz, ingang C met een 50 ohm ingangsimpendantie en een bereik van 100kHz tot 1.6GHz. Beide ingangen geven wisselende problemen. Ingang A werkt alleen met een fors ingangssignaal, minimaal 10vrms, en als ik handmatig de trigger afregel, hij werkt vervolgens pas nauwkeurig van ongeveer 140kHz, zakt de frequentie daaronder dan wordt hij zeer instabiel en onder de 100kHz geeft hij geen resultaat meer. Ik kan dit op deze wijze momenteel tot maximaal 2MHz testen en dan is de counter het aardig eens met mijn PM6671. Ingang C werkt prima als ik een klein detectie lusje maak en met een portofoon in de omgeving een RF signaal maak, hang ik er rechtstreeks een ingangssignaal op dan triggert hij op geen enkele manier. De maximale ingangsspanning is 5v en hier durf ik dan ook niet boven te gaan.

Als eerste heb ik een aantal basiszaken gecontroleerd zoals de voedingsspanningen, diodes op sluiting etc gecontroleerd maar daar kwam buiten een lekke elco in de rechter voeding van de HM8001 niets bijzonders uit. De elco in kwestie is op beide voedingen vervangen. Kijk ik naar het schema dan zie ik twee gescheiden ingangscircuits, gezien de opbouw van het mainframe en de module is het erg lastig om het ingangssignaal te volgen als de counter in het mainframe zit en aanstaat, ik heb dus het traject op de print gevolgd en de afzonderlijke componenten getest. Daarbij kom ik bij ingang A van T103 een probleem tegen, dit is een U441 dubbele matched n channel jfet en daarvan is er eentje defect (Pin 1 - 3). Ik vermoed dat wanneer ik die vervang de problemen met ingang A zijn opgelost. Het zal wel een uitdaging worden om een passende matched dual fet te vinden. De U441 wordt bij mouser/Farnell etc niet meer aangeboden, zou ik hier mogelijk twee losse fets kunnen matchen en gebruiken en die thermisch koppelen?

Dan blijft ingang C over, de signaalweg is tot de pre-scaler (IC117) goed en dan loop ik vast, aangezien ingang C wel goede resultaten laat zien met een RF signaal en detectielus zou ik denken dat die pre-scaler goed is. Voor zover ik kan beoordelen is ingang C op geen enkele manier gerelateerd aan de defecte fet van ingang A en ik denk dat deze storing los staat van de storing op ingang A. Heeft er iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn dat ingang C wel wat registreert met een RF signaal en een detectielusje maar niet met een normaal ingangssignaal?

Sine

Moderator

Die fet staat hier in een totempole, ik geloof niet dat temperatuurstabiliteit heel kritisch is in deze toepassing.

Kijk ook eens kritisch naar D103.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 2 februari 2021 21:35:20 schreef Sine:
Die fet staat hier in een totempole, ik geloof niet dat temperatuurstabiliteit heel kritisch is in deze toepassing.

Kijk ook eens kritisch naar D103.

De BAS33 meet goed, ook als ik deze met een iets hogere stroom (35mA) van de HZ65 test.

Als de temperatuur niet zo kritisch is dan kan ik hem hopelijk vervangen voor afzonderlijke fets.

C101, C102, C103, D101, D102 en R130 zijn goed?
Ik heb het gevoel dat de dioden D101 en D102 hun werk niet (kunnen) doen.
Het C-signaal gaat altijd door de prescaler.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 2 februari 2021 22:48:50 (16%)

Het is mogelijk om aan deze module te meten buiten het mainframe om.
Of met de module HZ809 Test Adapter of door de voedingspanningen extern aan te bieden.
Voor zover ik kan zien zijn er -5V en +12V nodig.

RAAF12

Golden Member

Als zowel de LF als de HF input niet lekker werken, weinig gevoeligheid, moeilijke trigger ect. zou ik toch met een scope kijken of de voedingspanningen echt goed schoon zijn. Als bijv. de 10Mc oscillator slecht ontkoppeld is kan die de voedingspanningen vervuilen.
Die U440 dual FET is nog wel te koop op de Duitse Ebay voor €6, een goede handelaar met 100% tevredenheidscore. Dezelfde FETS zitten ook in veel Hameg scopes. Zou het origineel houden, geen losse fets erin stoppen.

*.*
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Iedereen bedankt voor de reacties tot zover, ik had gisterenavond een reply getyped maar ergens is er wat misgegaan dus bij deze een tweede poging.

Op 2 februari 2021 22:46:06 schreef ohm pi:
C101, C102, C103, D101, D102 en R130 zijn goed?
Ik heb het gevoel dat de dioden D101 en D102 hun werk niet (kunnen) doen.
Het C-signaal gaat altijd door de prescaler.

Die zijn allemaal goed, ik kreeg zelf ook geen goed beeld van deze schakeling dus ik heb hem even gesimuleerd. De schakeling zorgt ervoor dat C012 en C103 een ten opzichte van elkaar geinverteerd signaal de prescaler insturen.

Op 3 februari 2021 09:48:26 schreef rbeckers:
Het is mogelijk om aan deze module te meten buiten het mainframe om.
Of met de module HZ809 Test Adapter of door de voedingspanningen extern aan te bieden.
Voor zover ik kan zien zijn er -5V en +12V nodig.

De counter maakt gebruik van 3 externe spanningen, +5v, -5v en +12v. Uit die laatste wordt intern nog weer een +5va gemaakt. De +5va was voor mij een eerste verdachte omdat die de schakeling van beide ingangen voedt.

In het mainframe zit er een metalen strip voor een deel van de print, daarvoor zal die adapter nodig zijn. Ik heb inmiddels m'n eigen labvoeding weer hier staan en ga daar van het weekend even mee ondermeer om te zien wat er de pre-scaler in- en uitgaat.

Op 3 februari 2021 15:39:41 schreef RAAF12:
Als zowel de LF als de HF input niet lekker werken, weinig gevoeligheid, moeilijke trigger ect. zou ik toch met een scope kijken of de voedingspanningen echt goed schoon zijn. Als bijv. de 10Mc oscillator slecht ontkoppeld is kan die de voedingspanningen vervuilen.
Die U440 dual FET is nog wel te koop op de Duitse Ebay voor €6, een goede handelaar met 100% tevredenheidscore. Dezelfde FETS zitten ook in veel Hameg scopes. Zou het origineel houden, geen losse fets erin stoppen.

Ik heb de ingaande voedingsspanningen met de scope bekeken en dat zag er goed uit, de +5va die intern wordt gemaakt met een LM7805 (die overigens verkeerd op het schema staat) wordt voor beide ingangen gebruikt en was één van mijn eerste verdachten. Ik ga sowieso nog even kijken wat de voedingsspanning rond de oscilator etc.

Er zit een U441 in, dat zullen ze niet voor niets hebben gedaan maar volgens mij is er alleen een verschil in spanning dus ik kan eens kijken of ik met een 440 af kan. Via het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic heb ik inmiddels een aantal opties aangerijkt gekregen voor een alternatieve dual fet, dus dat kan ik ook nog proberen.

Ik ga dit weekend aan de slag met alle tips. Als ik het weerbericht mag geloven sneeuwen we in ;)

Dan zit er niks anders op dan met de scoop kijken wat uitgang 4 van de prescaler doet bij 'RF-via detectielusje' en 'rechtstreeks een ingangssignaal op zetten'.
Misschien is R234 stuk.