Kan 5.1 suround geluid over een tulip kabel worden doorgegeven ?

Mijn Sony STR-495 5.1 receiver is via een tulip kabel aangesloten aan mijn Telenet digicorder.
Nu stel ik mij de vraag wanneer ik nu op mijn digicorder Netflix afspeel kan de receiver dit geluid dan in 5.1 weergeven ?

Indien niet dan kan ik ook de digicorder via een optische kabel aan mijn receiver aansluiten, zou ik dat geval 5.1 geluid kunnen weergegeven worden ?

kan met een enkele tulpkabel, dat zit je op de spdif aansluiting welke digitaal is en dus 5.1 ondersteunt. rood/wit tulp niet, dat is stereo welke analoog is. met glasvezel kan het ook, vaak wel een instelling in de versterker, bronkeuze waar de glas op toegewezen is enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

OK, dat is duidelijk. Dus voor spdif gaan.

Dan heb ik nog één vraagje.
Wat is het verschil met de standaard wit/rode tulp kabel en de wit/rood/gele tulpkabel ?
Ik veronderstel voor geluid beiden hetzelfde.

[Bericht gewijzigd door benny1 op maandag 8 februari 2021 23:34:52 (13%)

bprosman

Golden Member

De gele is meestal voor een (composiet) video signaal.
Dus Video + Stereo audio

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nog één ding.
De optische uitgang op mijn receiver is beschadigd.
Nu heeft deze ook een tulp coaxiale digitale uitgang.
Bestaat er een converter dat het signaal van de tulp digitaal omzet naar het spdif signaal ?

[Bericht gewijzigd door benny1 op dinsdag 9 februari 2021 00:53:18 (48%)

joopv

Golden Member

google op
coaxial (s/pdif) to fiber optical (toslink)

Let op de signaalrichting: iets wat van coaxial naar optical (glasvezel) gaat kan niet de andere kant op werken.

Daar heb ik nog even je hulp bij nodig.
Op de receiver staat coax in.
De uitgang van mijn mediaspeler is spdif en moet dus naar coax worden overgezet.
Ik veronderstel dat ik dan dit nodig heb ?
https://www.bol.com/nl/p/hq-optische-toslink-omvormer/9200000008860865…

maartenbakker

Golden Member

s/pdif via tulpsteker is hetzelfde als coax. Dat moet dan dus naar s/pdif over optisch, en dat heet dan weer toslink.

Het gevalletje uit je link, doet dat zo te zien.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 9 februari 2021 02:16:18 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Even voor de duidelijkheid: optisch (Toslink) en digitaal coaxiaal is beide S/PDIF, dat is namelijk het gebruikte protocol.
Een digitale coaxiale aansluiting hoort eigenlijk met 75 ohm kabel uitgevoerd te worden, maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad als ik een standaard tulpkabeltje daarvoor gebruikte.
Bij langere lengtes zal dit er wellicht wel toe doen.

Ik stel mij de vraag of ik niet de omgekeerde converter nodig heb?
Deze dus
https://www.onlinekabelshop.nl/toslink-optisch-naar-coaxiaal-s-p-dif-c…

Signaal gaat er optisch in van de mediaspeler en gaat er rca uit naar de reciever.
Net het omgekeerde van de vorige.

Afstand is maar een 20tal cm.

Let op! Optical in - coaxiaal out
Deze converter is te gebruiken bij apparaten met optical out en coaxiaal in. Het signaal gaat de converter optisch in (in) en coaxiaal uit (out). Heeft u deze converter net andersom nodig, dus coaxiaal in (in) en optisch uit (out), dan heeft u een ander artikel nodig.

[Bericht gewijzigd door benny1 op dinsdag 9 februari 2021 09:48:28 (32%)

maartenbakker

Golden Member

Ik snap de bron van de verwarring. Om 23:45 schreef je uitgang terwijl je kennelijk ingang bedoelde.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 9 februari 2021 11:49:41 (72%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er is hier een zeer eenvoudige optie voor:

Als de films/series op Netflix in Dolby Pro-Logic gecodeerd zijn, dan kan je gewoon met de stereokabeltjes je apparaat op je receiver aansluiten, en pro-logic decodering inschakelen op je receiver.

Dolby Pro-Logic (en surround, en al z'n matrix-varianten) is een systeem waarbij 4 tot 6 kanalen in de studio worden omgevormd in een stereosignaal (waarbij ieder kanaal een bepaalde fasehoek maakt t.o.v. de andere), wat in de receiver weer wordt uiteengeplozen tot 6 kanalen.

Meestal wordt in de aftiteling aangegeven, of het een pro-logic, danwel een ander type surroundgeluid is.
Vroeger was dit bekend als SQ en QS quadrafonie, maar sinds Dolby er aan is gaan sleutelen heeft het qua kwaliteit een grote vlucht genomen en is er nu goede kanaalscheiding te behalen.

Kortom, gewoon aansluiten als stereoapparaat, in de opties dolby pro-logic selecteren op je receiver (en indien mogelijk op je set top box) en een actiefilm draaien waarbij de helicopters rond de camera vliegen.

Ik weet niet hoeveel films er nog in pro-logic gecodeerd worden, maar een paar jaar terug werkte dit nog perfect op gewone TV-zenders.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 9 februari 2021 12:05:43 schreef Ledlover:
Er is hier een zeer eenvoudige optie voor:

Als de films/series op Netflix in Dolby Pro-Logic gecodeerd zijn, dan kan je gewoon met de stereokabeltjes je apparaat op je receiver aansluiten, en pro-logic decodering inschakelen op je receiver.

Dolby Pro-Logic (en surround, en al z'n matrix-varianten) is een systeem waarbij 4 tot 6 kanalen in de studio worden omgevormd in een stereosignaal (waarbij ieder kanaal een bepaalde fasehoek maakt t.o.v. de andere), wat in de receiver weer wordt uiteengeplozen tot 6 kanalen.

Meestal wordt in de aftiteling aangegeven, of het een pro-logic, danwel een ander type surroundgeluid is.
Vroeger was dit bekend als SQ en QS quadrafonie, maar sinds Dolby er aan is gaan sleutelen heeft het qua kwaliteit een grote vlucht genomen en is er nu goede kanaalscheiding te behalen.

Kortom, gewoon aansluiten als stereoapparaat, in de opties dolby pro-logic selecteren op je receiver (en indien mogelijk op je set top box) en een actiefilm draaien waarbij de helicopters rond de camera vliegen.

Ik weet niet hoeveel films er nog in pro-logic gecodeerd worden, maar een paar jaar terug werkte dit nog perfect op gewone TV-zenders.

Sorry, maar dat klopt dus niet.
Stereo is stereo.
Sommige apparaten hebben analoog 5.1 in dan wel uit, dan zijn het 6 tulpstekkers en kan het dus wel met drie stereo tulpkabeltjes.

maartenbakker

Golden Member

Dolby Prologic is een specifieke codering om 4.0 tot 7.1 kanalen over een stereoverbinding te jagen. Zie bijvoorbeeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic

Digitaal zal best een betere kanaalscheiding hebben, maar het kan dus echt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 9 februari 2021 14:53:07 (46%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Op 8 februari 2021 23:45:06 schreef benny1:
De optische uitgang op mijn receiver is beschadigd.
Nu heeft deze ook een tulp coaxiale digitale uitgang.

Op de receiver staat coax in.

Is dat op beide apparaten een tulp aansluiting?
Zo ja dan kan je dat direct op elkaar aansluiten.

Ik geloof dat ik het een en ander door elkaar heb gehaald sorry. :+

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 9 februari 2021 14:08:06 schreef Twan1983:
[...]

Sorry, maar dat klopt dus niet.
Stereo is stereo.
Sommige apparaten hebben analoog 5.1 in dan wel uit, dan zijn het 6 tulpstekkers en kan het dus wel met drie stereo tulpkabeltjes.

Wat Maarten zegt.

Via fasecodering kan je 4 kanalen in een 2 kanaals audiobron verwerken. Dankzij moderne digitale processing is de kanaalscheiding veel hoger dan in de vroegere quadrafonie tijd.

Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Matrix_decoder

Een "stereo" signaal dat uitgezonden wordt op een TV zender of stream, of dat nu digitaal of analoog is, kan dus een Dolby Surround of Pro-Logic 4 of 6 kanaals soundtrack overbrengen. Uiteraard moet dat wel zo in de studio gecodeerd zijn. Op DVD's kon je vaak in het menu kiezen welke soundtrack je wilde.
Hoe het precies zit met netflix, zal per serie en film verschillen. Sommige zullen een pro logic gecodeerde soundtrack hebben, via 2 kanalen overgedragen. Sommigen zullen 'gewoon' stereo hebben, en weer anderen alleen een digitale surround en een niet-surround stereo downmix.

SPDIF kan dit beter, maar ik vind dat deze optie wel benoemd moet worden.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 9 februari 2021 15:16:43 (20%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dit zegt Telenet hierover:

"Je kan een Home Cinema aansluiten en zo genieten van een surround effect. Je tv of geluidsinstallatie moet Dolby Audio ondersteunen én aangesloten zijn op je decoder via HDMI- of optische kabel. Het geluid wordt in Dolby Audio uitgestuurd als dat beschikbaar is bij de uitzending. Je herkent de programma's die uitgezonden worden in Dolby Audio aan in de TV-theek. Deze zenders zijn compatibel met Dolby Audio: Play More Cinema, Be 1, Be Séries, Be Ciné. "

LDmicro user.