Vandaag was ik bij een klant in het buitengebied die het zich had voorgenomen om van het gas af te gaan.
Men heeft 2 warmtepompen geplaatst van 3kW elektrisch beiden op een enkele fase.
Dan nog een doorstroomboiler van 11 kW in het geval de warmtepompen niet voldoende vermogen kunnen leveren.
Omdat ze toch aan het verbouwen waren hadden ze besloten om een nieuwe keuken te plaatsen met inductie (perilex op inkomend dezelfde fase) en een tweetal ovens. Daarbij besloten om op de oprit een laadpaal te maken met 11 kW.
Alles bij elkaar opgeteld kwam ik op 90 A Ampère uit zonder verlichting etc. De huidige zekeringen van 3 x 25 A waren er al twee keer uitgegaan en de verzwaring was aangevraagd voor eind maart naar 3 x 35 A. Ik had al gemeld dat ze het niet gaan redden, de doorstroomboiler moet op zijn minst uit, maar dat betekent dat ze het huis niet warm krijgen.
Natuurlijk hebben ze zonnepanelen maar die zaten ondergesneeuwd. Ik heb ze gezegd in ieder geval proberen de zonnepanelen zoveel mogelijk sneeuwvrij te maken, dan heb je overdag wat meer vermogen.
De idioterie is dat je dus eigenlijk met een dergelijk huis 3 x 63 A minimaal nodig hebt al dan niet 3 x 80 A. Daar betaal je bijna € 2400 vastrecht per jaar voor ipv € 960 (Liander).
Dit terwijl hij met een simpel gasketeltje van misschien 30 kW prima de winter was doorgekomen en niet zo'n idioot vastrecht had gehad.
Wij gaan nu adviseren een nieuwe meterkast te plaatsen en de voeding zoveel mogelijk te verzwaren, mogelijk met prioriteitsrelais werken.
De warmtepomp lucht-water is voor vele tienduizenden euro's aangelegd maar men is de meterkast vergeten. Er is gewoon een kast naast gezet en alles op 40A hoofdschakelaar. Een van de hoofdzekeringen was bijna 60 graden C en vele warme draden in de kast zelf.
Ik kom steeds meer van dit soort woningen tegen. Voor ons natuurlijk gouden handel maar niet uit te leggen aan de consument. Voor ons is het prima handel maar vind het eigenlijk niet kunnen. Wat zijn jullie ervaringen?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Zijn het hybride zonnepanelen (PV-zonnepanelen en zonnecollectoren gecombineerd) ? Voor de "echte" winter gewoon een pelletkachel erbij, zie ik wel vaker in dat soort opstellingen.
De hoeveelheid investeringen die nodig zijn om van het gas af te kunnen worden erg onderschat. Zo hoorde ik dat een klant van ons een productielijn wilde uitbreiden. Ze wilden daarvoor een extra gasgestookte installatie plaatsen, waar ze er al 12 van hebben staan. Maar dit mocht niet ivm milieu enzo en dus zou het elektrisch moeten. Wat blijkt, ze hebben hiervoor vier verwarmingselementen van 600KW voor nodig. En daar komt dus nog een 2500KVA trafo bij, een extra middenspanningsnet, etc, etc.
Nu krijgen ze daar wel subsidie voor volgens mij, maar het energienet is er totaal niet op berekend. Laat staan om de overige 12 te verelektriseren.
Merk ik in België ook. Een driefasige aansluiting van 40A is niet meer ongewoon terwijl dat toch echt wel een pak vermogen is!
Nu de PV heisa beetje gaan liggen is kunnen we ons opmaken voor een stroom aan keuringen om een verzwaring te kunnen aanvragen bij Fluvius.
Belangrijk detail hierbij is dat niet enkel de zekeringkast moet opnieuw gekeurd worden maar de volledige woning!
Dan krijg je een eendraads- en situatieplan voor je neus van +20 jaar oud van toen de woning nieuw was. Maar dat er in tussentijd een nieuwe keuken, uitbouw, zwembad, tuinverlichting, tuinhuis bijgekomen is daar staan weinigen bij stil dus die plannen kloppen aan geen kanten meer.
En dan moeten ook nog de differentieelstroominrichtingen en interne geleiders vervangen worden. Berekend op de max stroom van de teller plus die van een soms best wel stevige omvormer van 8 tot max 10kVA.
Dat worden al stevige verdeelborden..
Typische illustratie van wat ik al eerder heb geschreven: de overheid heeft geen plan voor de energietransitie. En dat komt o.a. omdat ze het niet voor elkaar krijgen om dit tegen acceptabele kosten te bereiken.
mvdk
Golden Member
Bij dat soort huizen moet dat toch geen bezwaar zijn?
Zwembad, tuinverlichting, tuinhuis, garages....
Ooit eens in Zuid Afrika bij mensen op bezoek geweest, hadden een huis op het wijnlandgoed van Boschendal. Hadden een eigen trafo 250kVA, een internetaansluiting met een 19" rack, (allemaal van die zenuwachtig knipperende rooie ledjes, ik had een foto moeten maken)
De kinderkamer was een opstelling van 5 bureau's, met elk een eigen I-Mac, zo'n big screen. Wie het breed heeft... Vader werkt voor een bank.
Die mensen probéérden het niet eens met een 25kVA'tje
Henk H.
Golden Member
De overheid (in NL) zit niet zo met de kosten, want die komen toch wel voor rekening van de burger. Industrie blijft buiten spel, terwijl daar mi toch ook veel te halen is.
Als consument kun je volgens mij beter gewoon een jaar of 10 wachten. De techniek (zowel in huis, evt een elektrische auto en de infrastructuur) zijn dan veel meer volwassen, de kinderziektes zijn uit de apparatuur en de kosten zullen dalen. Ondertussen zorgen dat je energieverbruik lager is door isoleren en aanschaf van zuinige aparatuur mits de meerprijs niet te gek is. Zonnepanelen kunnen uiteraard ook, mits je eigen verbruik de investering lonend maakt. Van terugleveren zul je niet (meer) rijk worden.
Leuk, die ambities die de overheid verzint, maar vooraan mee gaan in die ontwikkelingen heeft mi wel een flinke meerprijs.
Ben tevreden met mijn gasketel die we 2 jaar terug hebben laten plaatsen als vervanging van de oude. Kan nog wel een jaar of 15 vooruit zo 
Ik heb een pelletkachel en voor bijstoken als ik er niet ben hangt er nog een cv. De techniek van de omgekeerde airco is mij nog veel te nieuw. Na een jaar of 10 is de warmtepomp stuk kun je weer een paar duizend euro dokken. Een nieuwe cv zit tussen 1500-2000 euro.
Ik gebruik minder dan 200m3 per jaar.
Als ik geld had zou ik een grondwater warmtepomp nemen, die doen het nu met diepvries temperaturen een stuk beter.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Van het gas af is weer een typische paniekactie van onze tweedehands manager.
Niet gehinderd door ook maar het geringste inzicht wordt de burger en het bedrijfsleven op kosten gejaagd...
In de buurlanden wordt gas gepropageerd....
Omdat in buurlanden er nóg vuilere energiebronnen op dit moment in gebruik zijn, en gas daar al een verbetering is tegenover de huidige situatie. In België stookt men veel olie, in Polen veel kolen.
Feit is helaas dat aardgas schoon verbrandt, maar veel co2 uitstoot. Op de grafiekjes kan je keurig 's winters de bulten zien, van de extra co2 uitstoot door het verwarmen van panden met gas.
Strikt genomen heeft het nog geen zin om nu over te stappen op dat vlak, dat heeft pas zin zodra de elektriciteitsvoorziening schoon is.
Maar als je dán pas begint met overstappen, dan is alles nog later klaar, en vernietigen we nóg een groter stuk van de toekomst van onze (nouja, niet mijne, ik heb/wil geen kinderen) nakomelingen.
Helaas is het opschonen van onze elektriciteitsvoorziening ook niet zo makkelijk, omdat men doodsbang is voor kernenergie, ondanks dat het aantal doden per terawatt-uur een factor 100 kleiner is, dan van kolenenergie... En kolen schaffen we alleen af vanwege het milieu.
Vroeger of later moet er grotendeels op schone elektriciteit verwarmd worden, anders gebeurt er niets en dan mogen we naast elektrisch verwarmen, ook nog veel extra elektrische gemalen en elektrische zeedijken aanleggen 
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (10%)]
Op 9 februari 2021 22:00:28 schreef Jinny:
Van het gas af is weer een typische paniekactie van onze tweedehands manager.
Niet gehinderd door ook maar het geringste inzicht wordt de burger en het bedrijfsleven op kosten gejaagd...In de buurlanden wordt gas gepropageerd....
Van Duitsland heb ik al gehoord dat ze flinke subsidies aan verlenen zijn voor bestaande huizen te voorzien van aardgas.
Nieuwbouw daarentegen wordt zo veel mogelijk gestimuleerd om elektrisch te gaan.
Dat vind ik ook een correcte aanpak waar Nederland voorbeeld aan mag nemen want zie maar eens een bestaande woning van voor 2000 van een warmtepomp te voorzien. 9/10 keer kan de cv installatie tot de laatste leiding en radiator vervangen worden.
Bij mij had ik nog het geluk dat ik de gelegenheid had om alle leidingen opnieuw te leggen waardoor elke radiator met een eigen leidingset op de verdeler in de kelder is aangesloten.
Op de gok de bestaande oorspronkelijk gigantisch overbemeten (modernere) radiatoren gebruikt (voormalig winkelpand) en ik kom zelfs met dit weer weg met 50 graden max aanvoer temperatuur. Snijdt wel aardig in de COP maar merendeel van de winter zit ik toch met 35-40 graden en aanschaf van ‘officieel’ geschikte LT radiatoren zijn we ook 4-5K verder
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Als ik alle radiatoren apart naar de zolder moet brengen mag ik alle vloeren eruit hakken.
Ofwel, huis afbreken en nieuw bouwen.
Hetgeen weer probleem oplevert, twee onder een kap...
Op 9 februari 2021 22:16:54 schreef Ledlover:
Feit is helaas dat aardgas schoon verbrandt, maar veel co2 uitstoot. Op de grafiekjes kan je keurig 's winters de bulten zien, van de extra co2 uitstoot door het verwarmen van panden met gas.
Volgens mij is gas dan nog heilig vergeleken met andere bronnen. Kolen voorop, maar ook olie etc. stoten nog meer CO2 uit. Ik denk dat alleen de verbranding van H2 CO2-vrij is.