Hoi!
Ik zit zojuist eens de user manual van mijn Philips PM3055 te bekijken, en kom er eindelijk achter waar een aantal voor mij onbekende knopjes voor dienen.
Zo is er een heel verborgen menu, maar ik snap nog niet helemaal wat dit doet. Heeft iemand een idee wat single shot betekend bij een analoge scoop?
Wellicht heeft er iemand hier meer ervaring met de PM3055 of verwanten en kan mij vertellen waar dit menu nog meer voor dient?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik kan me voorstellen dat single shot ook bij een analoge scoop handig kan zijn om een signaal te bekijken.
Door het nalichten van het fosfor is dat prima te zien. (was ook met P7 fosfor te bestellen voor langere nalichting)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Single shot bij analoge scopen werd volgens mij alleen gebruikt om fotos te maken. Het zet de trigger op scherp. Zodra de spanning voldoet aan de trigger criteria ging hij 1x af. Bij DSOs gebruik ik dat heel veel. Bij analoge scopen heb ik het nog nooit gebruikt.
Trigger: een scoop doet niets met het ingangsignaal, er is geen trace (tenzij je autotrigger hebt). Zodra het signaal een nivo bereikt wat je instelt met de trigger potmeter, triggert hij en er wordt een trace "gemaakt" Bij repeterende signalen is dat iedere periode van het signaal. Waardoor het voor het oog een doorlopend plaatje lijkt. Bij niet repeterende signalen krijg je dan een zooitje van langs flitsende trace excursies.
Nog iets wat daar mee te maken heeft, sommige scopen hebben hold-off, dit zet het trigger systeem een tijdje uit. Stel je hebt een groepje pulsen. De scoop triggert op iedere puls waardoor het lastig wordt wat te zien (bij iedere trigger begint de trace opnieuw) Door holdof kun je een tijdje de trigger uitzetten waardoor hij steeds alleen op de gewenste puls triggert.
Edit: Arco, bij scopes met voldoende trage fosfor is het mogelijk het beeld even te zien maar bij snelle scopes(met niet lang nalichtend fosfor zie je dan zo goed als niets.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Heb deze scoop in een ver verleden gebruikt, en de single shot is inderdaad om een beeld vast te leggen op het scherm. Dit kon je bijvoorbeeld doen door te triggeren op het zelfde kanaal, het andere kanaal of door extern een trigger signaal te nemen. Dit triggeren op kon zowel op de stijgende als dalende flank.
De flank keuze kon je ook instellen door op het scherm pijltje omhoog (stijgende flank) of pijltje omlaag (dalende flank) te kiezen.
En dan kon je geloof ik nog pré triggeren ook als je bijvoorbeeld enkel het laatste of middenste deel van het signaal wou zien. Het te meten signaal werd dan eerst een stuk in het geheugen opgenomen. Dit laatste met vraagteken want is meer dan 20 jaar geleden
Heel handig bij analoge scoop met schermgeheugen, kun je dagen later nog uitlezen, ook als je de scoop uitgezet hebt gehad.
bv de HP181A
Single shot is handig voor meerdere dingen.. foto maken is er eentje van.
maar ook voor een het onderzoeken fenomeen die zich maar sporadisch en onwillekeurig voordoet. iets waar je zit op te wachten. Als de scoop dan heel de tijd in free-run staat, dan is het scherm daardoor al "vervuild", ongeacht de nalichttijd. bij een single shot krijg je slechts één plaatje. voor een scoop met korte nalichttijd.. zet je zelf in het donker, dan zie je het langer
In de tijd dat die scoop jong was had je niet veel anders, dus nuttig was het wel.
als laatste, je kan je het ook als "geheugen" gebruiken om te achterhalen of een spanning of puls al dan niet onder of boven een bepaalde waarde geweest is, zelfs al was je er niet bij... als je terugkomt gewoon kijken of die single shot mode nog steeds in wait state of niet.