SLV 500mA spot in serie

Hoi,

Ik had graag mijn spots vervangen door deze CC spots van SLV :

https://www.slv.com/fileadmin/dam_assets/tessa/1003844/2618318.pdf

Deze dien ik in serie te schakelen en aan te sturen met een 500mA CC driver.
Aangezien het 5 spots zijn, kom ik aan een goeie 90W (max) en heb ik redelijk al wat spanning (180vdc) nodig om hier aan te geraken. Helaas zie ik niet in de specs hoeveel volt de spot kan verdragen, maar het zou me verbazen dat deze 180vdc aankunnen.

Deze 5 spots zitten in een betonwelving, dus per lamp een led driver installeren is mss ook een optie, maar echt mini drivers mét DALI functie en/of KNX heb ik nog niet gevonden ... Lijkt me warmtegewijs ook geen goed idee ?

Shiptronic

Overleden

Als je 5 spots in serie zet, krijgt elke spot maar 230/5= 46V

De spanning per spot zal ~ 17,55W / 500 mA = 35.1 V zijn

[edit] toch droevig dat het vermogen in een Datasheet met wattage word aangekondigd.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 12 februari 2021 16:58:19 (27%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als je 5 spots in serie zet, krijgt elke spot maar 230/5= 46V

Hoe kom je aan die 230 (V) ?

Ik lees in de hele datasheet niets over de nominale spanning.
Die zal inderdaad wel zo'n 35 Volt DC zijn.
er is bij 5 spots dus een Driver nodig die minimaal 175 V kan ophoesten.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 12 februari 2021 18:39:06 schreef Shiptronic:
Deze lijkt het te kunnen ; https://www.meanwell-web.com/nl-nl/led-drivers/ac-dc,constant-current-…

Ja inderdaad, ik heb er zelfs eentje gevonden van 150W. Maar voor alle duidelijkheid ... het gaat om constant current hé van 0.5A. Dus die meanwell CC drivers gaan van 100 tot bijna 300 Volt ! Ik kan me niet voorstellen dat die LED spots dat kunnen dragen? Enfin, die eerste toch niet ;)

Op 12 februari 2021 18:57:59 schreef spacekiek:
[...]
Dus die meanwell CC drivers gaan van 100 tot bijna 300 Volt ! Ik kan me niet voorstellen dat die LED spots dat kunnen dragen? Enfin, die eerste toch niet ;)

Het zijn constante stroombronnen, de stroom blijft constant 500mA. De uitgangspanning past zich aan aan de belasting.

Shiptronic

Overleden

Op 12 februari 2021 19:22:09 schreef Robbe de Smet:
[...]

Het zijn constante stroombronnen. De uitgangspanning past zich aan aan de belasting.

;) ,idd daar zit de truuk, die 230 was een fuck up van me, 230AC, daar kan je DC iets meer uithalen, maar was gerekend wat er minimaal per spot over bleef, niet relevant :)

Op 12 februari 2021 18:57:59 schreef spacekiek:
[...]

Ja inderdaad, ik heb er zelfs eentje gevonden van 150W. Maar voor alle duidelijkheid ... het gaat om constant current hé van 0.5A. Dus die meanwell CC drivers gaan van 100 tot bijna 300 Volt ! Ik kan me niet voorstellen dat die LED spots dat kunnen dragen? Enfin, die eerste toch niet ;)

ja ze hebben een mooie selectie tool, vul je wensen in en driver komt eruit.

goedkoopste is https://www.meanwell-web.com/nl-nl/led-drivers/ac-dc,constant-current-… , Prijs
€ 21,70 prijs per stuk(s)
excl. BTW

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 12 februari 2021 19:34:38 (23%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik denk dat spacekiek niet helemaal mee is.

Shiptronic

Overleden

Ja, en de lampen krijgen maar 1/5 van de uitgangsspanning over zich, TS moet even een plaatje tekenen met en pijl erin en de spanningen erbij :)

Vooruit:

[edit] plaatje duidelijker gemaakt, 35V per lamp

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ugh nee idd Spacekiek is niet mee 8)7

Hier is mijn redenering: In serie is de stroom gelijk, wat ook de bedoeling is van een constante stroombron / CC spots, in dit geval 500mA.

Maar dat wil toch zeggen dat er +- 180vdc nodig is ... 180vdc voor de eerste, 144vdc voor de tweede etc ...

Maar mijn vraag is of die spots wel 180vdc aankunnen ? Ben gewoon om met 12/24vdc te werken bij LED

Of nee ... mijn euro begint te vallen denk ik ... tussen 180vdc en 144vdc is het potentiaalverschil slechts 36vdc ? Dat moet wel lukken dan voor die spots?

't is maar omdat het zo hoge voltages zijn voor led verlichting dat ik wat aarzelend ben om deze op die manier op te stellen.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als aanvulling:

En zodat spacekiek het wat beter kan begrijpen. Bij die driver van meanwell heb je minimum 3 van je spots in serie nodig aangezien de driver volgens de specs een constante stroom verzekert van 500mA tussen 100 en 200VDC. Bij drie spots kom je dan aan een uitgangspanning van 105V bij een constante stroom van 500mA. De spots die jij wil gebruiken zijn ongeveer 17W volgens de datasheet, shiptronic heeft dit hierboven voor je uitgerekend en dat komt op ongeveer 35V per spot bij 500mA. Dus voor je 5 spots in serie zal de driver de uitgangspanning regelen op 175V bij een constante stroom van 500mA.

Je mag deze drivers niet als een 'gewone' spanningsbron bekijken die een constante spanning geven op de uitgang. Bij een spanningsbron is de stroom die geleverd wordt afhankelijk van de belasting waarbij de spanning constant wordt gehouden.

Bij een stroombron verandert de uitgangspanning bij een constante stroom. De wet van ohm geldt uiteraard zowel voor een spanningsbron als een stroombron.

@shiptronic: er staat nog een klein tikfoutje in je tekening, de stroombron levert 500mA.

Hier onder een willekeurig rekenvoorbeeld voor een spot van 3W/700mA: