Dag beste mede CircuitsonLine deelnemers.
Ben net nieuw hier en meteen een vraag inzake een meetinstrument van Nederlandse bodem, een Philips PM2518X.
Ik heb ooit in de jaren ’80 van de vorige eeuw een wat korte tijd bij Philips gewerkt en daar kennis gemaakt met o.a. de toenmalige meetapparatuur reeks.
Weet er niet meer alles van, wel dat er altijd strijd was tussen de techneuten en de commercieëlen. Wie dat 'won', dat ging heen en weer. In geval van de meetapparaten uit die tijd, die in die wat bruinsige behuizingen van een vage kunststofsoort, dat waren echte techneuten producten, het was de techneuten aardig gelukt daar de commercieëlen in hun hok, of zo men wil, in bedwang, te houden.
Heb inmiddels uit die reeks verzameld: 2 stuks PM2505, een PM2518X en een PM2521. Had ook een PM2517, maar die ooit ergens na een karweitje vergeten meet terug te nemen en toen was die echt weg.
Van uitgezonderd de PM2518X, heb ik van alle toestellen de handleidingen en service manuals weten op te sporen.
Nu gaat het mij om die PM2518X, die is niet helemaal 'lekker': vage segmenten in het display.
Ondanks uitgebreide zoektochten via Google, is er van de toestellen uit de 2x18X reeks verrassend weinig te vinden. Het waarom er nou juist van die reeks weinig rondslingert is mij een raadsel.
Mijn grootste eerste horde: hoe krijg je de behuizing van zo’n PM2518X überhaupt open?
Ik zie wel twee klips aan de zijwand achter de batterijklep, die klips krijg ik wel naar opzij gedrukt, maar de behuizing zit op nog minstens één plaats vast, geen idee waar.
Nou moet je in kwestie van de behuizing openmaken bij kunststof toestellen van dergelijke leeftijd altijd heel voorzichtig zijn, het risico dat er wat 'krak' zegt, is nogal groot en ik weet uit ervaring met de behuizing van de PM2521, dat de destijds door Philips gebruikte kunststof inmiddels aardig bros is geworden. Bovendien is het volstrekt onduidelijk om welke kunststof het precies gaat, ik ben niet verder gekomen dan dat het om 'Keralit' zou gaan. Wat dat dan ook mag wezen, dat Keralit. Schijnt enige tijd ook in zwang te zijn geweest voor autostuurwielen.
Naar mijn ervaring is Keralit alleen te lijmen met epoxyhars oftewel tweecomponentenlijm, maar de hechting is niet wat je normaal van epoxyhars zou verwachten.
Dus, waar het mij nu om gaat:
- de behuizing van zo’n PM2518X, hoe krijg je die open zonder 'krak',
- een service manual van een PM2518X zou helemaal mooi zijn. Wie heeft er één?
Met oprechte groet,
MaccerZuid
- de behuizing van zo’n PM2518X, hoe krijg je die open zonder 'krak',
In het batterij compartiment zitten een soort schroeven/afstandsbusjes die je kunt (moet) losdraaien.
Op 12 februari 2021 17:23:55 schreef MaccerZuid:
Nu gaat het mij om die PM2518X, die is niet helemaal 'lekker': vage segmenten in het display.
Ondanks uitgebreide zoektochten via Google, is er van de toestellen uit de 2x18X reeks verrassend weinig te vinden. Het waarom er nou juist van die reeks weinig rondslingert is mij een raadsel.
die PM reeks was vrij prijzig en je mocht ze toen ook al niet laten vallen.. de plastic was toen ook al vrij bros. Buiten scholen en bedrijven kwam je die toestellen niet gauw tegen. ( Philips had toen een vertegenwoordiger die vooral scholen en wat bedrijven bezocht..)
Ik heb nog wel wat universeelmeters uit de PM reeks, en dus ook de PM2518X.
De PM meters zijn vooral mooi om naar te kijken, maar de meeste zijn praktisch niet goed bruikbaar, ze missen altijd wel een belangrijk meetbereik of halen een of andere truuk uit waarmee je vroeg of laat vastloopt enzv..
Op 12 februari 2021 17:23:55 schreef MaccerZuid:
Dag beste mede CircuitsonLine deelnemers.Weet er niet meer alles van, wel dat er altijd strijd was tussen de techneuten en de commercieëlen. Wie dat 'won', dat ging heen en weer. In geval van de meetapparaten uit die tijd, die in die wat bruinsige behuizingen van een vage kunststofsoort, dat waren echte techneuten producten, het was de techneuten aardig gelukt daar de commercieëlen in hun hok, of zo men wil, in bedwang, te houden.
typische interne oorlog, en een beetje jammer. er gaat vaak veel energie in verloren die beter verbruikt werd in nuttige zaken.
en in dat soort interne battle en het leidt tot "koninkrijkjes" binnen het bedrijf waar de efficiëntie zoek is..
als de techneut en de verkoper de juiste balans vinden (dat begint met elkaar te respecteren, en beiden zijn nodig..) dan gebeuren er soms grootste dingen..
Dank voor uw reacties tot zover.
Uiteraard heb ik al het één en ander aan Google zoektochten achter de rug inzake verflauwende, ontbrekende of schaduwende LCD segmenten. Op zich blijkt dat niks bijzonders, komt nogal vaak voor, met name bij al lang in gebruik zijnde displays.
Er bestaan dan ook aardig wat youtube filmpjes waarin met meer of minder succes dat soort LCD storingen, wordt verholpen. Geef maar eens als zoekterm in 'LCD Repair' of 'Fixing dim LCD' of 'ghost LCD' of 'intermittent display', dat soort dus. Honderden hits. Verrassend veel voorkomend: de Fluke 80 serie.
Zonder ook maar de geringste illusie van volledigheid en/of juistheid van het voorgestelde, vond ik de volgende youtubes interessant:
- LCD Repair; www.youtube.com/watch?v=-QZk9WCz-D8
- Fixing Fluke 85 dim ghost LCD display; www.youtube.com/watch?v=6RBug_9Y47s
- Fluke 87 Display Repair The Right Way - Free Instructions; www.youtube.com/watch?v=BIfYQKTBOGo
'Fixing Fluke 85 dim ghost LCD display' laat precies zien wat er met mijn PM2518X aan de hand is.
Aan oorzaken kom je uit op, naast de meest duidelijke van een letterlijk kapot display, slecht(e) kontakt(en) tussen display en printplaat.
Daarvoor zijn twee technieken gebruikelijk: via sponsachtige 'zebra-strips' of via een flat-cable achtige flexibele printplaat.
Voor de zebra strips komt als remedie: schoonmaken, voor de flexprintplaat: is beduidend lastiger, namelijk middels warmte.
De bovengenoemde eerste, LCD Repair, behandelt beide methoden.
De tweede, Fixing Fluke 85 dim ghost LCD display, reinigt met aceton.
De derde Fluke 87 Display Repair The Right Way - Free Instructions, vervangt de zebra strips en verkoopt kant en klare vervangsets. Stelt dat reinigen van de zebrastrips en printcontacteilandjes weinig zin heeft, de zebrastrips zijn namelijk verouderd, vandaar beter vervangen door nieuwe. LET OP, dat beweert de film maker, niet ik.
Inzake het reinigen met aceton, ik ben voor dit soort karweitje geen liefhebber van aceton, mijn voorkeur gaat uit naar isopropanol, ook wel IPA of isopropylalcohol genoemd.
Er zijn naar mijn smaak net even teveel stofjes die in aceton oplossen of minstens erdoor worden aangetast. Dat risiko is een heel stuk geringer bij isopropanol terwijl de reinigende werking ervan beter is dan die van aceton.
Alle reparaties vereisen het opendoen van de behuizing en daar ligt in mijn geval nou juist de moeilijkheid, ik krijg de behuizing van mijn PM2518X niet open.
Daar gaat het mij nu even om. Ik hoop dat iemand in deze rubrieken al eens een PM2518X of PM2615X of PM2715X heeft weten open te krijgen zonder 'krak' en bereid is te vertellen hoe hij of zij dat heeft gedaan.
Als er nou ook nog iemand is de de Service manual van dat ding heeft en bereid is die te delen, dan is het helemaal prachtig.
Met vriendelijke groet,
MaccerZuid
In het batterij compartiment zitten een soort schroeven/afstandsbusjes die je kunt (moet) losdraaien.
Sorry was even in de war met de "Blauwe".
Ik hoop dat iemand in deze rubrieken al eens een PM2518X of PM2615X of PM2715X heeft weten open te krijgen zonder 'krak' en bereid is te vertellen hoe hij of zij dat heeft gedaan.
In het batterij compartiment zitten 2 "clips"(weerhaken).
[Bericht gewijzigd door bprosman op (23%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 13 februari 2021 16:42:07 schreef Arco:
Ik dacht eigenlijk dat het 't zelfde zou zijn als bij de 2517, behuizing is bijna identiek...[bijlage]
Ja dacht ik ook vandaar mijn eerste opmerking.
Ah, vooruitgang! Dank voor de reacties.
Met name voor JaBo49, fijn dat u die service manual heeft, en dank voor het versturen per mail.
Maar, eh, hoe gaat dat verder? Ik ben nog nieuw in de rubrieken, heeft u dat naar mijn emailadres verstuurd? Zo ja, dan is dat tot nu toe niet aangekomen. Zo nee, naar waar heeft u het dan verstuurd?
Het plaatje van bprosman heeft mij eens heel goed onder veel licht naar mijn exemplaar doen kijken en ik heb wat verschilletjes vastgesteld. In hoeverre die van belang zijn, geen idee.
Om te beginnen, bij mijn exemplaar ontbreken:
- op de achterzijde het rechthoekige aluminiumkleurige typeplaatje,
- het ronde gaatje in het zekeringvak
- in het batterijvak de strips over de veren voor de + polen van de batterijen.
Aan de clips respectievelijk weerhaken kan ik zien dat er ooit met ongeschikt gereedschap minstens één keer aan is gefrot, zo aan de krassporen te zien.
Zelf doe ik dat soort ingrepen zo lang mogelijk met een halve houten wasknijper. Ook vertoont de niet-probe zijkant ter hoogte van de kleine clip enige kleine, net zichtbare beschadigingen. Zijn van voor mijn tijd.
Ik heb die PM2518X 'kaal', zonder snoeren, meetpennen, doos of tas/foudraal uit de kringloopwinkel, voor €9,95 aangeschaft in 2013. De reden voor dat lage bedrag: het apparaat 'deed niks' en werd ook nog eens beschouwd als een ding wat eigenlijk niet in het palet van de kringloopwinkel paste of thuishoort. Tja…. De oorzaak van dat 'deed niks' was werkelijk banaal simpel, geloof het of niet: lege batterijen….
Die €9,95 dacht ik, kan ik geen buil aan vallen.
Wel denk ik nu dat dit apparaat een verhaal heeft. Waarom ontbreekt dat typeplaatje? De plaats waar het hoort te zitten, is brandschoon, geen enkel spoor van lijm of zoiets. Het hele ding is trouwens nog onwaarschijnlijk schoon na al die jaren, geen vlekken, spetters, krassen, volkomen gave opschriften, niks gladde plekken op de toetsen. Best wel wat vreemd eigenlijk.
M’n twee PM2505-en vertonen wat dat betreft wel heel duidelijk zichtbare 'battle damage'.
Uit de reactie en plaatje van bprosman leidt ik af dat het toestel door twee clips bijeen gehouden wordt, of andersom, door die twee clips naar buiten te bewegen zou het toestel in een boven- en onderhelft uiteen komen. Ik zal eens gaan zien of me dat gaat lukken.
Met vriendelijke groet,
MaccerZuid
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blijkt mijn laatste van die reeks een PM2618 te zijn. maar haakjes zitten ook aan de zijkant. Als je die wegduwt kan je de kast schuin lichten . aan de andere kant haakt het gewoon in elkaar.
Op 14 februari 2021 20:32:20 schreef kris van damme:
blikt mijn laatste van die reeks een PM2618 te zijn. maar haakjes zitten ook aan de zijkant. Als je die wegduwt kan je de kast schuin lichten . aan de andere kant haakt het gewoon in elkaar.
Volgens bijgesloten infoblad gaat het om een reeksje van drie: PM2518X, PM2618X en PM2718X, in opklimmende volgorde steeds uitgebreider en beter, maar wel steeds in exact dezelfde behuizing.
Het recept om een PM2518X open te kunnen krijgen is exact gelijk aan het recept voor een PM2618X en PM2718X.
Kennelijk vond men bij Philips destijds die behuizing dusdanig geslaagd danwel flexibel dat er een hele familie meetinstrumenten in die behuizing is uitgebracht, met slechts gering aanpassingen aan die behuizing. Als je ze naast elkaar ziet, zijn fotos van te vinden, dan is de familieovereenkomst duidelijk te zien.
Als je, zoals mij overkwam, een exemplaar aan €9,90 tegenkomt, ben je gauw klaar met een beslissingscalculatie, meteen doen. Toch?
Met vriendelijke groet,
MaccerZuid.
2 bijlages.
@Jabo (Jan),
Daar ik ook meerdere van deze meters heb. Zou je mij ook (mijn mail adres staat open) het service manual willen sturen ?
Alvast bedankt.
Op 14 februari 2021 19:34:22 schreef Arco:
De PM2518 heeft me nooit zo kunnen boeien, ik heb wel een paar 2517E's...
Ik ook maar moet nog eens tijd stoppen waar ik vervangende (minder stroom vretende) displays kan krijgen.
Arco
Special Member
Ombouw staat hier beschreven: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1154418#1154418
Stroomverbruik is nu terug van 120 naar 25mA, gelijk omgebouwd naar NiMH 'AA' cellen. (C cel was me te lomp...
)
MaccerZuid en bprosman, het bestand versturen per mail was niet goed gegaan. Het bestand was te groot als bijlage. Nu via "We Transfer" verstuurd.
Op 16 februari 2021 12:07:36 schreef JaBo49:
MaccerZuid en bprosman, het bestand versturen per mail was niet goed gegaan. Het bestand was te groot als bijlage. Nu via "We Transfer" verstuurd.
Helemaal gelukt bij mij 
JaBo49 en bprosman, het is (ook) bij mij helemaal gelukt.
Moest nog wel even een We Transfer accountje aan maken, want met WT had ik nog nooit iets te maken gehad.
Na het bekijken van de SM werd duidelijk hoe de behuizing volgens de regels van de kunst moet opengemaakt en dat is mij dan ook gelukt.
Waren er verrassingen? Jazeker!
De SM van JaBo49 beschrijft de reeks PM2518/nog wat, PM2618/nog wat en 2718/nog wat. Ik heb een PM2518X/nog wat. Daar zit toch verschil in. Kleine verschillen, at wel en voor zover het er voor mij nu voorstaat, volkomen onbelangrijk.
Waar het om ging, die enkele zwakke, spokende display segmenten, dat deel is/was hetzelfde. De oplossing via youtube, het schoonmaken van de 'zebra strip' heeft geholpen, niks meer zwakke en/of spokende segmenten, allemaal weer mooi diep, egaal doortekend zwart.
Ik kwam er ook bij uit dat het display in mijn exemplaar een achtergrond verlichting heeft. Was nieuw voor mij, nooit kunnen zien dat dat er achtergrond verlichting op zit.
Voor een proefje gewacht tot ’s avonds ca. 22h en naar buiten de tuin in, apparaat ingeschakeld en verdomd, een heel zwak groensige achtergrond verlichting. Blijkt een EL-panel(tje) te zijn. (EL, Electro Luminiscent) Die blijken te slijten in het gebruik, meer licht laten geven kost levensduur.
Die strip zit tegen de achterkant van het LCD-display geplakt, het eraf halen en een vers LT paneeltje er tegenaan, vind ik wat link. De kans het glas van het display sneuvelt is me te groot, komt bij, die displays, zijn nergens meer te krijgen, je bent aangewezen op sloop uit een zelfde instrument.
Verder ontdekte ik dat er aan mijn PM2518X gerepareerd is. Kun je zien aan de glans van de soldderingen op de print. Zal daar nog fotos van maken en plaatsen.
Zonder de SM van JaBo49 was ik zover niet geraakt. Met dank aan JaBo49.
Met groet,
MaccerZuid
Bijlage: plaatje wat laat zien waar het om ging.
Voor een proefje gewacht tot ’s avonds ca. 22h en naar buiten de tuin in, apparaat ingeschakeld en verdomd, een heel zwak groensige achtergrond verlichting. Blijkt een EL-panel(tje) te zijn. (EL, Electro Luminiscent) Die blijken te slijten in het gebruik, meer licht laten geven kost levensduur.
Lijkt zo te horen wel een beetje op die "verschimmelde" EL paneeltjes uit die Philips Bi Ampli radio's
https://www.circuitsonline.net/forum/view/130510
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tsja, het blijft toch een OLED avant la lettre 
De bi-ampli paneeltjes waren trouwens vaak al stuk voordat de luminiscerende laag versleten was, op een of andere manier kreeg je daar doorslagjes die mooie bomen trokken. Misschien door een hoge brandspanning, geen stroombegrenzing, lage frequentie.