Beste Techneuten,

Afgelopen week is 'snachts de hoofdzekerig in de meterkast gesproggen. Bij de Philips (29PT9113/12) rook ik een verbrandings lucht. TV stekker er uit gehaald en alles ok in de meterkast. Terugstoppen van de TV liet de zekeringsschakelaar weer springen.

Nadat ik de TV had opengemaakt zag ik dat de hoofd schakelaar (aan/uit van voorop de TV) was aangetast. Na het er uit solderen bleek deze geheel verbrand te zijn.

Vervolgens heb ik de schakelaar(punten) op de print doorverbonden, alsof er een nieuwe op zat. Na het insteken v/d stekker had ik weer beeld, echter met 2 VERTIKALE banen door het beeld. Deze banen waren wazig met horizontale streepjes.

Even hierna was er geen beeld meer. Voeding lijkt te worden uitgeschakeld door een beveiligingscircuit.

Bij opnieuw inschakelen zie ik voorop een groene LED en vervolgenseen langzaam knipperende rode LED, wat een foutcode voorsteld.

Heeft iemand een idee wat er precies aan de hand is.

Groeten,

Beun de Haas

PS: Ik ben zelf electronicus van huis uit, maar heb 2 kinderen ......en weinig tijd, dus aanwijzigen en/of oplossingen zijn zeer welkom.

Het is een MD 1.2

Op deze staat een PDF schema.

GR Richard

Richard e.a,

Hele mooie link. Daar wil ik er wel meer van...

Echter in dit geval heb ik al een hardcopy van het nederlandstalige service manual geritseld (MD 2.21E,2.22E en 2.23E AA). Welke overigens niet hetzelfde is als de MD2.2.pdf op de site (?) maar wel de juiste is voor mijn TV, aangezien de lauout en de componenten kloppen. Het is dus overigens geen MD1.2.

Maar dan nog zou ik graag in contact komen met iemand die dit probleem al eens heeft opgelost of weet waar de fout zit.

De foutzoekboom leest: [1]'Controleer +5V2 van +5V paneel, [2] I2C-bus, [3] POR (laag-hoog-laag) generatie op controle paneel en [4]"main is alive" lijn ....

5,2 Vdc controleren lukt nog wel maar dan ?

Groeten,

Alex

Die ontploffende netschakelaars is een standaardprobleem, omdat de heren zo slim waren een olie te gebruiken als smeermiddel die langzaam de isolatie van de schakelaar oplost. Heb er laatst nog een gehad, helaas zit de zekering achter de schakelaar, dus de printsporen waren weg!