panasonic SA-AK28 F61

Mini ketentje gekregen dat meteen bij het inschakelen F61 weergeeft. Wanneer ik de demo functie wil inschakelen komt deze fout er ook. Nu, bij demo wordt de versterkertrap niet ingeschakeld. F61 komt van ofwel een fout in eindtrap ofwel een fout in de voeding. Vermoedelijk het laatste dus.

Op een (spaanse) site vond ik wat info hierover

https://www.electronicosmx.net/index.php/notas/notas/notas-tecnicas/35…

Omdat de unit niet ingeschakeld kan worden om wat metingen te verrichten is het dus wat proberen om de fout juist vast te stellen.
Ik heb schema's van het ding, beetje onduidelijk te lezen echter.
Omdat ook de led's niet inschakelen bij de demo functie (display schakelt wel kort in, 2s ongeveer) en ook de luidsprekerrelais niet schakelen vermoed ik toch een voedingsfout.

Ik heb 'm nog niet open gemaakt, da's voor in't weekend ofzo.

Iemand ooit zo'n keten hersteld of onder handen gehad? Hier op het forum wel gelijkaardige fouten maar dan speelde het ding wel nog even, deze schakelt ogenblikkelijk weer uit.

Bedankt alvast.

[Bericht gewijzigd door Appel op vrijdag 5 maart 2021 09:58:11 (11%)

Als je hem open schroeft ook maar een paar goede foto's hier posten.

Zo'n setje nooit op de werkbank gehad. Die zijn al heel snel economisch total loss ivm de zeer lage marktwaarde.

Wat ik zo uit het linkje haal, is dat er een STK voedingsmodule in zit.
Die kan je met een datasheet redelijk goed doormeten op sluiting, dus zonder dat die is ingeschakeld.

Grote kans dat die defect is. De oplossing op die site vind ik niet zo'n mooie, maar als er geen vervangend STK te vinden is, misschien wel de enige oplossing die er is.

Als er ook nog een STK versterker module in zit, dan zou die ook wel eens sluiting kunnen hebben. Ook dat is door te meten.

Update, na een nachtje aangesloten te staan en standby te staan is de set in te schakelen, speelt perfect, werkt zoals het hoort en geeft een prima geluid voor wat ie is.

Dus, opwarming heeft invloed?

Verdachte punten zijn dan solderingen en elco's die eventueel verlopen zouden kunnen zijn, aangezien dit in het voedingscircuit lijkt te zitten, de uitgangstrappen doen het zoals het hoort, geen vervorming of afwijkingen.

Morgen gooi ik die open en meet ik 1 en ander door. Te beginnen van na de trafo richting hoofdprint.
Als een elco slecht is kan de STK ook z'n werk niet correct doen denk ik. Er ontbreekt in elk geval (minstens) 1 voedingsspanning wanneer die koud is.

Ik heb geen zin om elke elco uit te solderen om te meten, rimpel meten met een scoop in warme toestand is mss niet relevant aangezien het ding nu werkt? Langs de andere kant, effe paar nieuwe elco's is de kost niet en die liggen hier wellicht wel, voordeel is dat de juiste waarden in het schema te vinden zijn. Met een hoop geluk is het enkel een slechte soldering.

Vervangende STK is te vinden voor zo'n 12-16€ maar die lijkt niet het probleem te zijn, kan wel nog natuurlijk maar ik vermoed eerder een ander temperatuur gerelateerd probleem.

Ik hou jullie op de hoogte.

Nou, ik heb hier toevallig ook zo een ding onder mijn neus gekregen die ook dezelfde error gaf. Heb het opengevezen en het stof er eens deftig uitgeblazen en met een verfborstel van de printkaarten verwijderd. Nu blijkt hij het weer te doen. Laat hem wel geen uren ingeschakeld. Na testen trek ik de netstekker er weer uit. Dus mogelijk gaat hij weer in error als ik hem lang in dienst laat. Moet ik dus nog uitproberen.

Tevens een vraagje : ik vind dat het display weinig helderheid geeft. Wat zou daar een gevolg kunnen van zijn ?

Kan ik ook ergens de service manual ervan vinden ?

zo'n setje met aparte draden voor de woofers van elke box, dat zal wel een jaar of 15+ halen intussen. display slecht leesbaar kan schoonmaken van het filter al genoeg zijn, zwart geworden door warmte aanslag. echter als je bij de klok al verschil in helderheid van de segmenten van de cijfers hebt is het display een eind versleten. de meest gebruikte stukken zijn dan valer als de rest.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mijn vorige post klopt al niet meer. De panasonic gaat er nu meermaals uit met de error F61.

Wat mij echter opvalt is dat er rond de voedingscondenstatoren er een soort van smeuig laagje zit. iemand enig idee of dat bewust aangebracht is om bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat de condensatoren niet loskomen van de print ? Of zou dit van een defecte condensator kunnen komen ? Visueel is niks abnormaals te zien, geen enkjle condensator ziet er "ontploft" uit.

Das gewoon lijm om de Ctjes te fixeren .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 22 juli 2021 21:15:10 schreef daandc:
Das gewoon lijm om de Ctjes te fixeren .

Klopt, maar is dit niet de beruchte lijm die na verloop van tijd kan gaan geleiden?

WillemV2

Special Member

Heb je de print al nagelopen op slechte soldeerverbindingen? Met name rond de STK en power module zouden mijn eerste verdachten zijn.
Heb al eerder met STK modules gehad dat een slechte soldeer verbinding leidde tot spanning op de uitgang waardoor de beveiliging (terecht) aansprong...

Heb visueel (met vergrootglas) alle soldeerverbindingen al nagelopen toch visueel niks verdachts te zien. Ga de solderingen op deze print wel eens overdoen vooral die van de regulator IC en de power amplifier en ook die van de connectoren.

De Panasonic geeft na mijn hersolderen van de grote IC's tot hier toe geen error toch heb nog wel iets eigenaardig. Namelijk wanneer ik hem uitschakel verschijnt op de display "goodbye" (wat normaal is) toch na enkele seconden gaan de lampjes van TAPE, CD, TUNER en de lampjes van de CD's aan het flikkeren. Heeft iemand enig idee wat daar de oorzaak van kan zijn ?
Op de foto in bijlage niet zichtbaar (daar hij al terug richting eigenaar is)

Dat flikkeren doet hij hier ook, maar ze flikkeren niet tesamen, het lijkt alsof die in een soort van demo modus gaat. Ik weet dat er iets van in de handleiding staat ergens maar voor ons stoort het niet, staat toch in de loods.

Solderingen van deze setjes zijn beroerd, vooral rondom componenten die wat warm worden (STK's, elco's in de voeding heb ik ook meegepakt).

In elk geval draait dit setje hier al sinds half maart perfect, maar enkel de radio wordt gebruikt.

Bedankt voor het snelle antwoord Appel.

Even nog voor alle duidelijkheid : TAPE, CD, TUNER knipperen gelijktijdig en de leds van de CD's stapsgewijs. 1 > 2 > 3 > ...

is idd een demomodus, dat kwam in de 90's al op audio spul en zit er nu nog op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
WillemV2

Special Member

Tamelijk eenvoudig uit te zetten zo te zien!

Dank voor deze belangrijke tip ! Zo krijgen we hem dan toch in slaap :) ;